4 maart 2011

Zenuwen 2

Vanochtend vond ik moeder niet in de wei, dus naar de stal getogen. En mèrde de mèrde is moe ook nog dood. Het enig overgebleven lam lag ernaast en leefde nog. Eerst geprobeerd, tegen beter weten in om het bij een van de andere schapen onder te brengen. Maar dat ging natuurlijk niet. Die geur die lammeren hebben is als een soort paspoort. Niet de goede geur dus niet van mij, opzouten kleine! Zelfs de lammeren van de leenmoeder bemoeiden zich ermee, wegwezen jij! Die geur imprint komt in het brein van het schaap als ze het lam schoonlikken meteen na de geboorte. Nu schijn je de zak te kunnen truucen door het lam met de handel van pasgeboren lammeren in te smeren, en dat lijkt een oplossing als de lammeren van ongeveer de zelfde leeftijd (in dagen) zijn. Bij een ouder lam lijkt me dat niet echt goed te gaan. En nu?
Snel op het net naar informatie gezocht. Ah melkpoeder bij de GammeVert (soort Coop) halen en 200 gram per liter en 100 cc per keer 5 maal daags de eerste twee weken. Hoeveelheid geleidelijk opvoeren tot een liter per dag en na 2 maanden moet het zelfstandig kunnen zijn.

Kijk ik ter controle nog een keer in de wei, want een van de laatste drachtige schapen zonderde zich een beetje af. Nu zie ik het helemaal niet meer. Het zal toch niet zo zijn dat dit ook een probleem geval wordt. Maar weer de wei in.

1700
Loos alarm, het laatste drachtige schaap kwam zomaar ergens vandaan weer in beeld. Ik zit op wacht. Zucht. Moet me misschien niet te druk maken om alles. Maar goed.

Het lam de eerste keer melk geven was een probleem, moest het er met geweld ingieten. Te vreemd natuurlijk zo'n speen in je gezicht geduwd te krijgen, met een beetje wurmen ging het er wel in. De eerste keer niet echt veel, de tweede keer ging het al een stuk beter, en de laatste keer zoop ie zowaar de volle 100ml. Zal maar niet zeggen dat gaat goed komen maar ik ben voorzichtig optimistisch. Moet eens serieus naar een schapen praktijk cursus gaan uitkijken. Vooral dat inzien van wanneer moet je nu een Vet erbij halen en hoever kun je het zelf af. Wel denk ik naarmate je langer schapen houd het steeds beter gaat. Dit jaar toch nog 2 schapen verloren, en dat is natuurlijk niet zo best. Niet dat je dat had kunnen voorkomen. Maar misschien leer je dingen eerder signaleren. Alhoewel mijn observeren van schapen de hele tijd ook helpt.

Geen opmerkingen: