20 maart 2011

Kennis

Zit je dat boekje van Werber over het mierenrijk te lezen, had ook al iets van 'em over Thanatonautes (soort Flatliners) gelezen. Ook al zoiets surrealistisch. In beide boeken gaat het over kennis. Kennis in de meest brede zin des woords. Wat klinkt dat stom. Nou ja het universele weten. Daar heeft ie het over. Hij onderscheidt het absolute en relatieve weten. En daar denk je dan op door, spit eens op het internet, leest te hap en te snap eens wat. Denkt dáár weer eens over na.


En vat het een en ander eens samen in een plaatje. Dat lijntje eronder heb ik zelf bedacht, geinspireerd door de korte film: Powers of Ten bedacht en uitgevoerd door het architecten echtpaar Eames. Gewoon een gedachten experiment.

van wikipedia
Kennis verzamelen is niet alleen een verschijnsel van deze tijd. Denk maar eens aan het boek der doden van de Egyptenaren 1600 AC, de Codex - Codex Dresdensis - van de Maya's uit, schat men, de 7e eeuw en ga maar door. Wetenschappers in het oude China brachten de toenmalige kennis samen in een boekwerk in ca. 220, rustte niet echt de zegen op. Meer recent deed Diderot in 1751 een heldhaftige poging, die uiteindelijk ook nog eens moest vrezen voor zijn leven omdat de machtshebbers niet konden leven met de werkelijkheid van de wetenschap. Paus Clement de 13e stopte Diderot zelfs in de ban, een soort Fatwa voor de Islam. Afijn in bijna alle landen die in het heden en verleden iets betekent hebben in zin van wetenschap (Azie, Midden-Oosten, Europa, gek genoeg niets uit Afrika) zijn pogingen ondernomen kennis uit of van een epoche samen te vatten in een of andere vorm van een encyclopedie. In de 20e eeuw verschenen versies ervan op CD en later DVD, onder andere de MS Encarta die een tijdje furore maakte. Zelfs de Encyclopedia Brittanica ging electronisch. Na 1994 begon het internet die encyclopedische functie over te nemen. Wikipedia creëerde in 2001 een encyclopedie op het net waaraan iedereen kon meewerken. En wie het zelf allemaal wil doen heeft zoekmachines als o.a. Yahoo, Bing en Google onder zijn vingertoppen zitten.

Opvallend is echter dat door de tijden heen vrijwel geen enkele encyclopdie wrijvingsloos door de censuur van machthebbers kwam. Was het wellicht erg bedreigend voor die groep als alle kennis zomaar op straat zou komen te liggen? Wat bezielde de toenmalige paus een wetenschapper om te willen brengen omdat deze slechts vastlegde wat als algemene of wellicht avant-garde kennis werd gezien? Zeker wetenschappers kunnen eindeloos kibbelen over minuscule details en komen daarmee zelden van hun startblokken af. Maar waarom het willen vastleggen van alle toenmalige/hedendaagse kennis altijd op zoveel weerstand stootte is voor mij een volkomen raadsel. Of het moet zijn dat politieke en religieuze argumenten zwaarder zouden wegen dan de absolute kennis aanwezig in een bepaald tijdsgewricht. Over transient en esoterische kennis zou je nog eeuwenlang kunnen twisten, en dat gebeurd ook. Een stevige discussie is niet erg. Om dat te doen over absolute en realtieve kennis is natuurlijk onzin. Toch vindt dat plaats. Hoe wonderbaarlijk ook. Maar als een stevige diskussie uitmond in regelrechte vervolging is dat pure waanzin, als ik het zo mag zeggen.

Nou ja ik broddel maar wat, de open haard brand lekker, een goede bordeaux onder handbereik en France Musique brengt eindelijk weer eens iets om aan te horen. Het was een prachtige dag, La Bouffe lust wel pap van die lammeren melk en Chippie knauwt een ons rauw vlees sneller weg dan je kunt knipperen met je ogen. Floppy laat zich bij uitzondering goedmoedig eens krauwen. Dan wordt je vanzelf een beetje melig nietwaar?

Geen opmerkingen: