7 maart 2011

Krachtstroom 2

nieuwe situatie meterkast
Ha, sneller dan hun schaduw, die EDF, om te leveren. Die duplicaat factuur daar wacht ik nog steeds op...
Vanmiddag zou het gaan gebeuren. Hola, om 10uur belde de monteur al op of ie nu al mocht komen. Je valt van de ene in de andere verbazing. Of zou het zijn omdat het zo'n slappe tijd is? Afijn een half uurtje later stond ie voor de deur. Begon de oude zooi uit de kast te trekken wat extra touwtjes kwamen achter het paneel vandaan, wat extra gaatjes hier en daar en een uurtje later was het klaar. Vertelde me keurig hoe het in elkaar zat en waarom er meteen, dadelijk, onmiddellijk een electricien moest komen om de zaak te calibreren. Dat verhaal kwam overeen met dat wat Wim me had verteld. Na een heel haastig bakje gaf ie me een handleiding hoe ik allerlei info uit de nieuwe meter kon trekken en had nauwelijks de tijd om iets anders te doen. Ook al niet erg op zijn frans, geen babbel, of geouwehoer, maar haast. Opzij opzij ik moet er weer vandoor.

Kijk ziet er al weer een stuk netter uit die meterkast, voor franse begrippen dan. Goed er zit nu 25A per phase in, of dat het gaat houden is nog even uitproberen. Volgens Wim is het een beetje te krap.
En nu, hop in de telefoon geklommen om een vonkentrekker te regelen. Die zou over een kwartier voor mijn deur staan. Ook al zoiets vreemds, welk fransje komt er nu meteen? Het moet haast wel een vreselijk slappe tijd zijn. Bleek achteraf dat ie net voor twaalven aan de deur stond. Nu zit er bij ons een papiertje op de deur: "indien deur dicht is bel..." Maar dat werd natuurkijk niet gedaan en aangezien het toch al midi was, eerst maar eens gaan lunchen moet ie gedacht hebben.
Na de lunch kwam ie aanzetten, heus waar, en belde toch maar het nummer. Ikke blij natuurlijk met deze ongewone, haast nederlands aandoende, service. Voor me stond een mager lang-ig mannetje, met uitpuilende ogen en een schorre rokersstem, rook ie ook naar. Hij was in zo'n overal-geval gestoken waarvan de ritsen van boven naar beneden lopen. Dan heb je nooit problemen om met laarzen en al in je overal te komen. Is heel populair hier, zelfs Alexander de tuinjongen heeft zo'n ding. Mijn maat zullen ze wel niet hebben.
Onbeschaamd bijna staarde ik naar zijn uitpuilende ogen. Schijnt een ziekte of zo te zijn. Maar ik had van dichtbij nog nooit zoiets nauwkeurig kunnen bestuderen, verleiding... Had Monty Pyton ook niet van die ogen? Afijn, uitgelegd wat het probleem was en wat er van hem verwacht werd. De groepen van monophase in tri-phasé (terug)veranderen, en dat zodanig, dat de phasen gelijkmatig over het huis verdeeld zouden worden. Dat de nieuwe oven 'svonds gewoon aankon zonder dat iemand of iets daar last van zou hebben. Nu weet ik ook wel dat het systeem never nooit 3 kookplaten, ovens, snelkokers, koffiezetapparaten tegelijk aan zal kunnen en zo, en daarom elke stop er nog uit zou doen knallen. Maar hij gaat zijn best doen. Hij zou in ieder geval een papiertje in mijn brievenbus doen als een soort offerte. Zal wel weer zwart moeten. Voor het eind van de maand klaar hè? Zei ik nog. Ben benieuwd. Maar ook hij had het over een ongewone stilte in de business en dat het nu pas weer een beetje aantrok.

La Bouffe
Met het lam gaat het prima. De melk gaat erin als zoete koek, en meer mag ook hoor! Op Fannie's advies het even uitgelaten in de achtertuin. Bleef ie toch bij je in de buurt hangen. Het was werkelijk schitterend weer, dus een tuinstoel opgehaald en ff de eerste voorjaarszon om mijn gezicht. Wat een rust is het hier toch. Je hoort alleen de koeien en schapen, af en toe wat landbouwspul, en heel vaag wat verkeer van de straatkant. La Bouffe stoot zijn snoet voortdurend in mijn knieholte in de hoop die speen weer terug te vinden. Maarja kleine de melk is alweer op, de volgende voeding maar weer. Dat deel van de training is dus prima gelukt. Leert snel dat beessie. En je ziet hem groeien, ze voelt al een stuk steviger aan en is merkbaar zwaarder geworden. Moet iets versieren waarop ik d'r regelmatig kan wegen.
Net ff de melk geproefd, eigenaardig smaakje, dubbelvolle melk met iets extra's erin. Niet lekker. Is ook behoorlijk duur: 38 euries voor 10Kg, goed voor zo'n beetje 60 voedingen. Precies voldoende denk ik om haar d'r door te slepen de komende twee maanden.
Wel grappig zoiets kleins om je benen hen te voelen gaan. Je moet vreselijk oppassen om d'r niet bovenop te stappen.
Op het net kwam ik erachter dat het zicht van een schaap slecht is maar het gehoor des te beter. Dat is dan ook waarom het beest die speen niet ziet hangen. Nou ja we merken vanzelf wel hoe het gaat. Alhoewel het zicht slecht? Die schapies zien mij al van verre aankomen. En soms heb ik zelfs de indruk dat ze me ook op het balkon zien staan als ze ergens in de wei staan. Er begint er altijd een te mekkeren als ik me vertoon. Slecht zicht, dacht het niet. Maar La Bouffe ziet geen moer, want die speen, daar haalt ie maar wat naar uit. Nou ja maar ff afwachten voordat ik weer van die konklusies ga trekken.

Geen opmerkingen: