29 april 2010

Héét

Stralende zon! Wow, lekker weertje dacht ik, hop naar buiten! Samen met Gilian vanochtend de tuin verder opgeruimd. Die is weer aan de kant. Na de middag zou ik dan het balkon een tweede laag geven, foutje dus. Rond half een steeg de temperatuur naar 35+ graden. Maar ja toch ging ik bezig met het smeren van de kit op het balkon. Eerst hoorde ik mijn schoenen een beetje knisperen en dacht als het niet erger wordt gaan we er gewoon voor. Een uurtje later werd het lopen eerder een soort dansen om los te blijven van de toch nog zachte kit van gisteren. Dacht ik, gewoon regelmatig je voeten oplichten, niks aan de hand. Een half uurtje later de eerste valpartij, bijna in de smurie. De schoenen bleven nu toch wel erg vastzitten. Een kwartiertje later was het over en uit, de eerste laag kwam zelfs een beetje mee. Op die manier was het zinloos om verder te gaan. Evengoed toch weer een derde van het balkon in de smurrie gekregen. Afijn de roller in de plastic zak terug, kit dicht gemept en morgenochtend zijn ze de eerste weer. Wat kan dat spul plakken zeg. Je zou zeggen goed spul. Maar het laat ook los van de ondergrond, en da's weer geen goed teken. Alhoewel met deze hitte mag je dat misschien ook wel verwachten.
update: omdat de regenkans erg groot is toch vanavond de zaak maar afgemaakt is het maar klaar.


SCHAPIES 4
Een van de nieuwe rammetjes is afgelopen weekend in de pot van BP verdwenen. Die kwam gisteren nog likkebaardend ff vertellen dat er erg weinig vet aan zat. We spraken nog een keer over de prijzen. Toen liet ie zich ontglippen wat "men" voor een 1 jarig schaap zo betaalde: 100 euries. Zo kom je nog eens ergens achter, als je het maar voldoende terloops ter sprake brengt. En zijn de vrouwtjes meer waard dan mannetjes. Dus als de handel Hallal gaat, weten we nu een richtprijs.
Het is gewoon opvallend. Bijna alle schapen hebben flinke brokken stront aan hun kont hangen. Een ervan is aan de schijterij geweest dat is dus te verklaren, maar allemaal? Een paar dagen geleden zei Beaupere dat er één schuim op de bek had zitten, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, er was niets meer van te zien toen ik ging kijken. Je moet ze wel konstant in de gaten houden, want bij zo'n kleine kudde is het meteen een slachting als er een de pijp aan maarten geeft. BP zei ook dat je ze niet te veel brood moest geven, want ook daar reageerden ze niet al te best op. Moet ik toch eens met de buurman over gaan praten, want hoeveel brood mikt die nou de wei in?
Bij deze hitte dacht ik dat ze wel een bak water zouden lusten, dus de bak vol laten lopen en de kudde gelokt met brokkies. Die hadden het zichtbaar benauwd. Zelfs de brokkies lieten ze een beetje links liggen. De waterbak was al snel zo goed als leeg. Afijn Pascal maar eens aktiveren om de schapen te komen scheren, dan is die strontbroek ook verdwenen.
Lachen! Een van de schapen loopt rond met een staartje waarvan het haar bijna helemaal verdwenen is, alleen aan het einde van de staart zit er nog een klein pluimpje, bespottelijk gezicht. Eens kijken of ik daar een fotootje van kan scoren.
Pascal had het erover dat ik de staarten moest afbinden, een touwtje er strak omheen en dan valt ie er vanzelf af zei ie. Vind ik toch niet zo'n geweldig idee, net als gecoupeerde hondenstaarten, vind ik ook mishandeling. Dan maar een staart met een pluim eraan. 

HOUT
Twee weken geleden een kaartje aan de deur geplakt bij Dominque de houtboer. En gisteren stopte hij zomaar voor het huis, omdat ie me toevallig zag lopen, en om een prijs te bespreken. Hij begon met prijzen die naar mijn gevoel veel te hoog waren: 36 eurie voor een sterre (m3). En dat zei ik ook, gewoon recht voor zijn raap. Ach ja wij Hollanders zijn nu eenmaal veel te direct. Dus die prijs na enige diskussie naar beneden bijgesteld op 30. Toch hield ik het gevoel over dat er teveel betaald werd, gewoon omdat er teveel verhalen omheen gebreid werden waarom hij zo duur was. En verdomd mijn gevoel bedroog me niet. Na ruggespraak met Louise en de buurtjes bleek dat inderdaad zo te zijn. Zij betaalden minder zei Gem, zonder nu duidelijk te vertellen hoeveel. Ze spraken allemaal hun verontwaardiging uit over deze manoevre van Dominique. Hij prijst zichzelf de markt uit werd er in koor geroepen. Afijn het wordt nu uitgezocht wat de echte prijs mag zijn. Dan heropenen we de onderhandelingen weer om een normale zij het faire prijs te bedingen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand 10 meter verderop ineens veel meer voor zijn hout moet gaan betalen. In de PareVendu, een soort huis aan huis blaadje kwam al snel de prijs van 20 eurie de sterre tevoorschijn. Da's een mooi startpunt. Kan ook altijd nog Didier aanspreken welke prijs hij geeft, toch? Ook dit wordt weer vervolgd.

Geen opmerkingen: