16 februari 2011

Lammeren

Kan er bijna geen genoeg van krijgen om naar de nieuwe lammeren te kijken. Dacht even iets nieuws te zien maar dat bleek een schijnbeweging van een poot te zijn na inspectie in de wei. Wel twee die op springen staan. De schede puilt helemaal uit, kijk eens naar die staart die wordt helemaal omhoog gedrukt. Dat gaat  elk moment gebeuren. Klik maar op de twee foto's om het wat duidelijker te zien. Voor dit weekeinde denk ik. Die van eergisteren zag er ook zo uit. Bij dit schaap heb ik vorig jaar het jong eruit moeten trekken, dus maar ff extra opletten.

Schaapie links is eigen kweek, dat kun je aan de staart zien. Die laat ik namelijk zitten. Vind ik persoonlijk toch natuurlijker en ook  mooier. Al dat geknip en afbinden is maar niks. Staart eraf geeft ook minder weerstand tegen te vroeg dekken. Ons jongste schaap is dus ook niet gedekt. Vorig jaar had dit schaap hier naast, een doodgeboorte, als dat dit jaar weer zo is dan moet ie maar op de verkooplijst voor de ramadan. Schapen kunnen toch snel 100 euries opleveren bedank ik me dan. Moet ik misschien naar een ras omkijken dat veel jongt? Ach maar zo is het ook prima. Met zes of zeven ooien en een worp gemiddelde van 1.7  mag je toch al snel 10 lammeren verwachten. Dan kan er nog wel een zak brokkies vanaf, toch?

Close up van de nieuwste. Heeft toch wel een beetje afwijkende oor stand. Niet zo als de anderen recht vanaf de kop, een beetje hangend, maar meer omhoog. Gisteren stonden ze recht overeind. Net een hondje ;=)) Zeker klem gelegen. Zullen we maar Flappie noemen. Is ook de kleinste van de twee. Wel een beetje aan de fragiele kant vind ik. Blijven opletten of ie wel voldoende aan de mem hangt.



En hier het hele stel. De lammeren worden misschien een beetje vroeg in het jaar geboren heb ik het idee. Dram heeft extra zijn best gedaan om alles snel te fixen vorig jaar denk ik dan maar. Tenminste ik zag hem af en toe tekeer gaan, zo van de een naar de ander. Die had er echt zin in. Eens kijken wat voor soort nakomelingen hiervan komen, kan ie nog een jaartje blijven wellicht. Maar als ie de jonkies ook te pakken krijgt is het weer niet goed. Nou ja Dram brengt dan altijd nog 100 euries op zeg ik maar.

Onderstaand plaatje vorig jaar april genomen bij Melincourt. Fannie viel meteen op die zwartkoppen. Moet dan maar eens serieus op jacht gaan naar de boer van wie die schapen zijn om een ram te scoren. Op het internet moet je daar al snel 150 euries voor neertellen. Voor ras zuivere voddenbalen dan hè. Een kwestie van onderhandelen denk ik. Eerst even wat kretologie leren anders sta je daar maar weer te stotteren met de bekende reactie van "huh? ikke niet begrijpen". En dat schiet natuurlijk niet op.


Heb ergens een poster liggen met schapenrassen, hm da's "Suffolk" of "Bleu de Marne" is voor mij nog altijd moeilijk een schapenras definitief te benoemen. Te weinig kennis en ervaring denk ik dan maar.
Op de terugweg van de speurtocht naar een spuitzak (poche à décorer) via Melincourt gereden. De weides waren nog leeg, op een enkele ram na. Nog ff geduld denk ik.

Zo nu maar weer even in de vlammetjes staren en dan het journaal op TF1 bekijken als luister oefening.


We zijn allemaal een beetje pyromaan nietwaar?!

Geen opmerkingen: