11 februari 2011

Honden

De nieuwe buur heeft honden. Geen probleem als die ook nog op het eigen terrein zouden blijven. Maar dat doen ze niet. Nog erger ze jagen zelfs de schapen op. En dat is een kwalijke zaak. Dus hop naar de buurvrouw, en ja ik zal ze binnen houden klonk het. Maar nee dat gebeurde niet. Een tweede keer ging BP zich er mee bemoeien, zegt ze dat ze me niet verstaan heeft. Ja die truuk kennen we. Nou ja reeds over geschreven. En ook dat we dan maar eens de pliesie belden die weer terug verwees naar de burgemeester. Daar heb ik vandaag in mijn beste frans maar eens tegenaan staan lullen. Die was weer redelijk bekomen van zijn val van het podium tijdens het uitgeven van de nieuwe vuilnisbakken. Zag er wel sterk vermagerd uit. Arme knaap. Afijn uitgelegd wat er aan de hand was. En die gast dook meteen in elkaar. Waarop ik weer reageerde met: "ok bekend verhaal dus" Nu schijnt het mens in het zuiden van het dorp te hebben gewoond en precies dezelfde toestanden te hebben veroorzaakt met die beesten. Bleek dat de politie de bourmaitre ook al gebeld had naar aanleiding van mijn melding. En hij had volgens hem die mensen er ook op aangesproken. Dat helpt natuurlijk niet, en dat wist ie ook wel, en zei hij ook tegen me. Als goed burgemeester zou hij er weer op afgaan. Maar hij was geen "sherrif" hoor zei de man. Nee dat wist ik ook wel. Maar wat stond me dan te doen? Want honden die zomaar over het terrein heen scheuren daar worden mijn gasten geheid bang van. En dat kunnen we niet hebben. Dus er moet nu aktie komen. Nu heb ik niet gemerkt dat de honden kwaadaardig zijn, maar het moet gewoon niet gebeuren. Op mijn vraag of ik ze mocht afschieten als ze op het terrein kwamen? Dat had ik immers van mijn andere buren gehoord dat je dat recht had ;=) Daarop werd met een luid gelach gereageerd.
Nee dat mag niet, je moet je wel aan de regels houden hoor klonk het. Maar je kunt ze wel een proces aandoen en dan komt de politie de honden weghalen. Kijk nu weet ik dat processen jaren kunnen duren hier dus dat leek me niet zo'n oplossing zei ik. Nou dat valt wel mee hoor, dat gaat vrij snel zoiets klonk het weer. Voor franse begrippen misschien. Voor ons tijdsbesef duurt dat toch nog altijd te lang.

Gisteren kwam BP met een voorstel aanzetten om iets te komen brengen dat aardig veel op een geweer zou lijken. Ja zeg, dat gaat me weer te ver. Het enige wat ik wil is dat de buren de honden op hun eigen terrein houden. En zoniet! Wie niet horen wil moet maar voelen. Wellicht dat ik ze kan afdwingen hogere hekken te maken rondom hun tuin. En dan is de zaak ook opgelost toch? Je gaat toch zomaar geen beesten zitten afknallen omdat je er last van hebt? Wat krijgen we nou? Vraagt ie wat ga je dan doen als de schapen miskramen krijgen of aangevallen worden. Tsja, het verhaal gehoord hebbende van mensen verderop in het dorp waar een aantal keren de schapen door honden waren doodgebeten, dat wist ik zo net nog niet. In ieder geval een schadevergoeding eisen, en dat ze me kon overtuigen dat de honden binnen zouden blijven. Want als de politie ze komt weghalen worden ze afgemaakt, en dat lijkt me een straatje te ver gaan.

BP geniet er van want die ziet grote slachtpartijen komen. Ik wil dit niet maar ik heb da'lijk ook gasten waar ik rekening mee moet houden. En nemen we aktie. Waarvan akte.

Geen opmerkingen: