30 november 2010

BLOG SPAM


En, het moest er een keer van komen, SPAM! (linkje naar de geschiedenis van spam) Bestaat dat? Spam voor je blog? Ja dat bestaat. Die worden aangeleverd via mail -> comments, en je laat het zelf toe. Dat ook nog.
Nu komen kommentaren eerst in je email terecht en kun je OK klikken om ze door te laten. Uiteraard lees je even wat het eigenlijk is. Ja, het is spam, maar er wordt eigenlijk geen produkt verkocht, lijkt het. Nader onderzoek (ach je zoekt wat te doen in de kleine uurtjes nietwaar?) leerde dat het een slinkse wijze is om zoveel mogelijk links te krijgen. Ook al wordt dat door de huidige zoekmachines afgestraft. Wat de zin hiervan nu nog is? Een korte aanwezigheids explosie op het net is dat wat de houder van die "spam blog" zoekt? En het lijkt hem redelijk te lukken. De adds zijn bijna op een sublimale manier verstopt op de target site.
Voor de gelegenheids internauten onder ons valt zoiets niet op als spam, maar een doorgewinterde paranoide gebruiker als onderhavige, vond dit er net iets te dik op liggen. Te mechanisch deed het ook aan. Bien sûre (Yep), comments doorlaten doe je niet klakkeloos uit gemakzucht of gestreeld ego, het moet iets met de blog te maken hebben. Vind ik dan weer.
Deze had helemaal niets met de blog inhoud te maken, maar liet zulke mooie fotos zien dat ik dacht: 'Je m'en fou' (what the heck), laat maar, al is het alleen al om de foto's'. Nu blijken die foto's ook nog weer voor een groot deel "geleend" van een foto stock site blijkt dan weer bij een verder onderzoek. Maar dat deed er eigenlijk niets aan af vond ik. Maar tijdens de lunch dacht ik ineens, nee, het hele gebeuren doet veel te kunstmatig aan, weghalen die comment. Zwaar off topic en na een beetje googelen zie je dat de comments op andere blogs langzaam aan ook verdwijnen. Om precies dezelfde reden denk ik dan. En nòg een beetje graven leverde het definitieve bewijs. Teveel hits in Google die precies hetzelfde soort mededeling opleverde. Overigens is dit een prima manier om handmatig spam te detecteren: als je twijfelt, gewoon op googelen. Weg ermee, toch leuke foto's dat wel, en daar ben ik dan wel weer gevoelig voor.

Manhattan bij kaarslicht
Mooie plaat toch? Je ziet de twee torens er nog op staan. Curieus om daar je photoblog mee te openen. Nog verder gaan spitten? Vanavond maar weer. Dan ga ik ook ff de scripts achter de site doorneuzen om te zien wat de bedoeling is. Want die vraag blijft in je hoofd rond darren: waarom zoveel moeite doen? Kan toch veel eenvoudiger?

Nou neuh, ik ben niet nieuwschierig, wil gewoon alles weten. Een subtiel verschil.

Geen opmerkingen: