26 november 2010

Sneeuw!

In het zuidoosten van Frankrijk en hoger in de bergen is al wat sneeuw gevallen. Maar vanochtend hadden we ook een kadootje.


Het is nog maar weinig,maar het blijft liggen. Het zit er dik in dat het een witte kerst wordt. De eerste sinds jaren. Alhoewel je maar nooit weet of er nog een soort opleving komt. Was de voorgaande jaren ook zo. En vannacht blijft het voor het eerst onder nul. Nou ja maar gewoon hout naar binnen blijven kruien, dan komt 't vanzelf goed.
Vandaag daarom ook voor het eerst de schapen weer bijgevoederd met hooi en brokkies. Hooi zetten ze de bek nog niet op, maar dat komt wel als er echt geen gras meer is te knauwen. Volgende week ff Frederique bellen voor een baal stro.

KOKEN
Morgen komen er weer mensen op doortocht vanuit het zuiden hier slapen. Zij werden door een eerdere gast uit het verre zuiden naar ons doorverwezen. Da's toch hardstikke mooi. Maar degene die hen naar ons doorverwees gaf ook hoog op over onze keuken, woow. Dan wil je ze niet teleurstellen toch. Nu zijn Fannie en ik op een menu uitgekomen, eenvoudig, niet al te bewerkelijk, maar hopelijk erg lekker.

schijfje geroosterd stokbrood met chocola en een paar korrels zeezout
-o0o-
pompoen soep van eigentuin 
-o0o-
lamsrack met pistache noten 
aardappels uit de oven met rozemarijn 
gesmoorde peen in botersaus met citroen 
-o0o-
banaan in gembersaus gesauteerd, mouse de café, chocolade
-o0o-
desert koffie en Tia Maria (zelf gemaakt)

wijn: Luberon of Corsica?

Althans dat is het plan. Vandaag zag ik geen lamsrack maar volgens de slager had ie morgen weer. Anders gaan we gewoon naar een traiteur nietwaar? Of kopen we lamsvlees zonder ribbetjes erin. Ook erg lekker. Volgens allerlei youtube flimpies moet je zoveel mogelijk van het vet wegsnijden, daar heb ik zo mijn gedachten over. Misschien is dat om de smaak neutraler te krijgen, nou ja gewoon maar doen.

Morgen dus weer uitgebreid koken! Heerlijk. Want voor jezelf doe je dat niet zo snel. En houd ik het eenvoudig, ben gek op eenpans gerechten.

DE HAP
Nu we het toch over eten hebben. Als iemand denkt dat ik hier elke dag de keukenprins uithang... Nee totaal niet. Dan zou ik in no-momento weer al die kilo's eraan vreten, nee dank u, liever niet.

Maar ik kan wel dagen achter elkaar spaghetti eten, heerrrrluk. Dan wordt er een grote wok vol met spaghetti saus gemaakt, en kook elke dag even wat pasta bij, net genoeg voor een pasta bord. Ook de saus weer even aan de kook brengen. Want die wordt eigenlijk nooit in de koelkast bewaard, laat ik gewoon op het formuis staan. Elke dag wordt het lekkerder, die kruiden trekken dan helemaal door de saus heen, mmmm... Maar ja zo'n wok doe je maar een dag of drie mee, hooguit 4. Dus dat feest is meestal snel voorbij.
Soms sla je een warme maaltijd maar over want dan is er al teveel gesnoept van een ovenvers stokbrood met camembert lait cru (kaas van rauwe melk). Merde denk je dan zomaar op, die baguette. De rest van de avond hou je dan een opgeblazen gevoel, vreetzak.
Dagenlang kan ik leven op een mengsel van 1/2 liter fromage blanc, muesli, bran vlokken een beetje rietsuiker en verder aangezoet met zoetstof (de calorietjes hè?) Kan er geen genoeg van krijgen. Echt mijn meest favoriete lunch en diner, hoezo verslaafd?
Ontbijten doe je dan met havermout + paar eetl. rozijnen + zakje vanille + flinke theelepel rietsuiker en zoetstof, Een halve liter melk in de kom, de zooi erin en drie minuten in de magnetron. Omroeren, een beetje koude melk erbij om het niet te dik te laten worden, en een klont roomboter. Weer twee minuten in de magnetron.  Op zoetheid afmaken met zoetstof. Daar hou je het wel tot een uur of twee in de middag mee vol.

Heel af en toe bak ik crêpes, op zondagen, helemaal als er gasten zijn. Die traditie heb ik van Fannie overgenomen. Ook mjammie, een beetje ouderwetse keukenstroop, honing of gerookt ontbijtspek, na twee of drie van die dingen heb je tot bijna het diner geen honger meer.

Nou ja heel af en toe ga je dan toch uit je bol, dek je de tafel voor je zelf, kook je iets wat je op youtube hebt bekeken of uit een van de kookboeken hier.

DINNERPARTIES
Fannie en ik zijn daar gek op, iets wat we in Trinidad and Tobago heel veel deden en in NL mee doorgegaan zijn. Tot een paar jaar geleden nodigde je dan regelmatig vrienden en kennissen uit om te komen eten. Nu ben ik niet zoveel meer in NL maar ook dan proberen we zoiets te regelen. Helemaal hier in la douce France. Met Dries en Els hadden we in NL ook een soort kookclubje. Hier nodigen we Marianne en Fred wel eens uit om te komen eten, altijd bere gezellig.
Misschien moet ik dat ook eens doen met de buurtjes, een soort van kookclubje opzetten wellicht. Een keer in de maand lijkt me dat wel leuk. Zal eens een balletje opgooien. Zo van de een maakt het entree, een ander het hoofdgerecht, en weer een ander het toetje, zoiets dus. Krijg je vaak heel erg verrassende combinaties mee. Ging met Dries en Els altijd geweldig. Maar ja die zitten weer in de lage landen.

Geen opmerkingen: