28 november 2010

Oogstfeest

Frankrijk kent ook een soort Thank givings day zoals in de US of een soort oogstfeest zoals we dat in NL zouden noemen. Dat valt ook op dezelfde datum, gaat gepaard met een soort of optocht enzo. Dat heet hier jour of fête de  la Sainte Catharine. Er wordt dan een religieus sausje overheen gegoten, priesters in vol ornaat enzo etc. Dan is daar de foir. Een soort jaarmarkt achtig iets met wat randverschijnselen als oude beroepen, demo's, kleinvee schouw, houtsnijwerk, en meer van soort zaken. Het verhaal volgend in het lokale blaadje moest je beslist naar Langres om dat mee te maken. Zo gezegd zo gedaan. Maar voordat je dat ziet moet je je toch eerst  door een kilometer commercie heen werken, vol met schreeuwerige standwerkers.

he! geen foto's!

Nee geen foto's, klinkt het door de luidspreker. Telaat, denk ik dan... eikel!

water is gevaarlijk

Kijk bijna altijd staat er: eau non potable - water niet drinkbaar. Dit is de eerste fontein die ik zie met eau dangereuse a boir - water is gevaarlijk om te drinken. Dan moet het wel heftig zijn. Zal wel weer teveel antimoon of cyanide inzitten. Een plaatsje hier in de buurt (Bétancourt-Saint-Pancras) kampt daar ook mee. Er wordt daar een te hoge waarde van een of ander giftig metaal gemeten en daar gaat je watervoorziening. Ons water is tenminste prima drinkbaar, en het smaakt ook niet naar chloor of zo.

prijzig?
mjammie
Daar heb je ze, die heerlijke worsten, 20 soorten. Daar kun je wel een feestje mee bouwen zou'k zeggen.

Broden! Grappig: touché c'est acheté of wel aanraken is kopen. Goed gevonden want iedereen zit met zijn ongewassen tengels aan die broden te voelen, zie je altijd. Doe ik ook wel eens. En dat is vrij normaal hier dat je iets in je vingers neemt om te keuren. Maar ja na de vijftigste keuring is dat brood natuurlijk aan flarden gekeurd. 't Moet wat kosten. 
Kijk en dan een mega crêpe kookplaat, idee-tje? Die goser heeft alleen niet in de gaten dat zijn gas bevroren is. Kijk maar naar de gastankjes eronder, de rijp staat erop. Komt dus niet al te veel gas meer uit zo.

mega crepes

kastanjes
Geroosterde tamme kastanjes, is ook zo'n traditionele hap in dit seizoen. Alleen vind ik ze niet te pruimen, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Heb je wel meer, gegrilde andouilles is ook iets waar ik vreselijk aan heb moeten wennen. Eigenlijk zit je gewoon ingewanden te eten. Maar met een kwak moutarde de lyon wordt echt àlles genietbaar. Die eet ik dan wel af en toe, als ze krokant zijn gebakken tenminste. Je moet je alleen ff letterlijk door de stank heenbijten ;=)
Van dat kleinvee, en ambachtelijk werk daar moet je echt naar speuren. Mis je snel. Totdat je ineens een mini-geit in een doos ziet scharrelen. Hier en daar wat verdwaald houtsnijwerk, en dat was het wel. Jammer. Plombiere-les-Bains is veel leuker wat dat betreft. Ook niet zo massaal.
Dan zie ik een slim ondernemersschap staaltje. Op de hele markt is een kebab 4 - 5 euries. Het restaurantje biedt ze dan ineens voor 3.5 aan. Kijk dat is nu de VOC mentaliteit. Krijg je toch nog klanten binnen. Vond dat dat beloond moest worden en had sowieso trek. Die ene crêpe van vanochtend was allang uit mijn maag. Dus hop een kebab gescoord, colaatje erbij en die erg late lunch was weer prima. Loop ik terug naar de parkeer plaats komt er ineens een dametje langszij. Begint te kakelen, waarvan ik eigenlijk alleen maar versta dat het voor een goed doel is en duwt een doosje met zuigsnoep achtig iets onder mijn ogen. Schudt er eentje uit het doosje en begint dan nogal opdringerig te mekkeren of ik niet een doosje wil kopen. Een meter verder zie ik een schoffie precies het zelfde doen. Dat je toch zo je brood moet verdienen. Beleefd maar resoluut weiger ik, kijkhier heb ik toch wat afgekeken van de fransjes. Hoe poeier je dergeljke schreeuwlijkerds af. Gooi tien meter verder geniepig het net opgedrongen snoepje in een afval bak. Ben niet zo op zuigdingen. Bij de auto aangekomen, shit, bon op de ruit denk ik dan. De illegaal geparkeerde auto heeft echter geen bon op de ruit maar reklame. Pfoeh!

TERUG
Terug van Langres naar MSP tik ik 'de kortste weg' in op de tomtom. Even bedenk ik me: hm zou dat niet te glad worden op die kleine paadjes? Maar ga het toch proberen. Als het te link wordt draai ik om en ga over de grote weg terug. Knarren over 2m brede laantjes is erg leuk en levert meestal leuke plaatjes op. Een collage.

ganzen

Sta je even wild te plassen komt meteen zo'n ganzentroep op je af. Die hebben natuurlijk honger. Als ik niet reageer druipen ze weer af. Kijk die vetvoorraad eens tussen die poten zitten!

ondergaande zon in Barge

Als je goed kijkt zie je een dubbele rij paaltjes in de grond steken. De wet zegt dat elke boer zijn grond moet afscheiden. Dat wordt dan letterlijk opgevat en zo krijg je een dubbele rij paaltjes. Dat is bij ons stukje land is dat ook zo. Wat een verspilling. Nou ja dat is dan weer te nederlands gedacht, 't zal wel.

Vauvillers

Brrrr. De kou straalt hier gewoon vanaf.


Geen opmerkingen: