1 december 2010

Teruglezen

In het kolommetje aan de rechterkant kun je zien wat de bezoekers zoal lezen. Dan zie je een aantal onderwerpen telkens terugkomen. En uit nieuwschierigheid, ben niet nieuwschierig maar..., lees ik dan ook nog af en toe zo'n stukkie terug. Soms is dat blozen, van de tikfouten en verdere zondes tegen de taal. Dat is ook wel de lol ervan. Ik besteed niet uren aan de blog en kontroleer op tikfouten een op het oog. Laat staan taalfouten, want die T's, DT's en D's is iets wat ik op de lagere school heb gemist geloof ik. Het meeste rammel ik er maar gewoon op los, druk op publiceer en lees het dan nog even terug. Daarna verbeter ik nog wat voor mij zichtbare fouten, verander een zinnetje of zo en laat het verder voor wat het is. Het moet natuurlijk wel een beetje spontaan blijven. Fannie daarentegen maakt voortdurend opmerkingen over die D's en T's, moet ik er op mijn oude dag toch maar eens aan geloven dat stukje gemiste taal bij te spijkeren. Als je dan zo slecht in grammatika bent hoe heb je dan al je vreemde talen kunnen leren, vraagt ze dan. Want op het VWO had ik toch altijd heel goede cijfers voor mijn talen. Zal altijd wel een raadsel blijven, misschien gewoon taalgevoelig, en je zonder het te beseffen het meeste toch wel goed doet. Wie het weet mag het zeggen. En wie een site weet waar dat helder, zonder al te veel omhalen uitgelegd wordt moge mij s'il vous plaît ff mailen. Kijk wist ik toch zomaar dat er een dakje op die î moest komen.

WEBSPAM
Eerst een update van de web spam. Gisteren uitgebreid de scripts zitten / hangen / liggen analyseren. Niets schokkends ontdekt. Wel weer wat bruikbare dingen voor onze site die deze maand op de schop gaat. Vreemd genoeg merk ik dat het weer gaat kriebelen, begin er weer een beetje lol in te krijgen. Dat programmeren en analyseren dus. Tsk Tsk! Tot nu toe is die neiging in voldoende mate onderdrukt gebleven. Is dat zoiets als bloed... en niet gaan kan? Nou ja de donkere dagen komen weer, tijd te over vermoed ik dan. Via Facebook ook iemand opgeduikeld die mij hierin werk kan verschaffen, zou het dan toch weer...

VERBOUWING
Hmm, de winter is nu echt gearriveerd, verbouwing staat op een lager pitje, en de keuken is de enige hebbelijke plek op dit moment in het huis. De rest wordt alleen vorstvrij gehouden.
Deze maand staan er toch nog een paar noodzakelijke klussen op de agenda, daarna is het: als het weer (lees: temperatuur) het toelaat. Buiten lijkt het -10 binnen is het ergens in de range van 15

Heb jij dat nou ook? Sta je wat te dagdromen en wazig rond te kijken, en ineens heb je de oplossing van een probleempje gevonden. Bij de brico kreeg ik in een flits een inzicht toen ik op zoek was naar wat bredere afwerklatten. Niets van wat er eigenlijk gezocht werd was te vinden, of iets wat er dicht bij kwam. Het mooiste zou een dunne triplex plaat zijn, maar dat kennen ze hier niet. Althans niet in een hobby zaak als dit. Er is nu eenmaal een beperkt assortiment. Ook al omdat de relatief kleine klantenkring en de variëteit in artikelen die daardoor het gevolg is, beperkt is. We leven in een zeer dun bevolkt gebied. In Parijs heb je zowat 4 of 5 Brico's, hier in een straal van 100 KM slechts een, om dat maar te illustreren. De dichtsbijzijnde is in Epinal (42km), daarna moet je al snel naar Nancy of Colmar of Besançon (100km). Vandaar ook dat ik zo mogelijk, maar een keer in de week insla. Tussendoor zijn er  altijd wel wat kleine zaken die je in de quincaillerie (soort Hubo) in Vauvillers of St. Loup kunt halen.

Ik dwaal af.

Dat inzicht kwam toen de Brico mensen ineens allerlei gangen begonnen af te sluiten ivm ré-stockage. Daar zijn ze heel precies in, wettelijke aansprakelijkheid is hier een vreselijk ding. Maar de maatregelen daarvoor worden uiteraard sterk overdreven. Je staat dan te wachten, loopt wat rond, ziet wat stroken afvalhout liggen en ineens, ping! Het kwartje viel. De aansluitingen van de plafondplaten met de poutres, die zeer onregelmatig zijn, kunnen natuurlijk ook met hout voor de lambrisering gedaan worden. En ping weer een kwartje. Spuit er dan tegelijk een beetje pur op voordat je het vast timmert/niet. Niet teveel, want dan komt het alle gaten weer uit. De bedoeling is om het vast te plakken en tegelijk af te dichten. Verrek dacht ik, die lambrisering is zowat de dikte die ik maximaal zocht, en is makkelijk te hanteren omdat het net stijf genoeg is. OK splintert, scheurt, is krom. Maar ook redelijk goeiekoop, 9 euries voor 1.4 m2 is goed betaalbaar. Die lamellen die ik zocht zijn vele malen duurder per m2.
De eerste proefjes zijn gedaan en het is gepiel maar het voldoet prima. Figuurzagen is nu eenmaal niet mijn beste ding. Na 100 plankjes zal dat toch wel beter moeten gaan. Geef de plankjes een volgnummer en leg ze klaar om geschilderd te worden. Fotootjes volgen nog wel.

Het is overal te koud om te verven, doe ik dan maar in de keuken. Bâche neergelegd schragen, latjes, plankjes, kwasten, verf, hoppa! Goed te doen, wel veel geloop, van beneden naar boven, maar daar wordt je warm van.

Zo nu ff mijn siesta.

Geen opmerkingen: