18 december 2010

Verwarming

Er wordt hier uitsluitend gestookt op hout, daar is geen milimeter romantiek bij hoor. Het is af en toe best hard werken om het hout te verwerken, naar binnen te kruien en klaar te leggen voor de winter. 

Zegt er iemand, nou dat is wel duurzaam stoken wat je doet daar in LDF. Hoezo duurzaam stoken? Vraag ik, voor mijn doen, diplomatiek. Op mijn opmerking dat je dan toch maar de fik in een kleine 40 kuub hout steekt, volgt iets vaags over CO2 neutraal en een beetje GL prietpraat. Het zal wel. Dat het gewoon de goedkoopste manier van stoken is gebleken slaat niet erg aan bij mijn gesprekspartner. En mijn opmerking over het NL plan om belasting op openhaarden te gaan heffen niet meewerkte aan dat CO2 neutrale verhaal, viel toch ietsjes verkeerd. Stelde ik: als olie het minst dure was geweest dan stookte ik nu op olie. Je hebt per slot ook nog een bedrijf te runnen. En elke eurie kun je maar een keer uitgeven. December is een dure maand: belastingen en verzekeringen slaan namelijk een heel diep gat in je bankrekening. Ook dat was blijkbaar geen interessant argument. Gelukkig is het iemand die ik redelijk goed ken dus mijn opmerkingen over wereldvreemd zijnde van politici, ivoren torens gedrag, en het verloren contact met de realiteit maakte hem niet echt boos. Daarom hebben we ook van die leuke gesprekken. Elkaar eens goed opstoken om dan de telefoon neer te leggen met: was weer een leuk gesprek, tot horens.

STOKEN
BP kwam met een manier van stoken aan die nog niet was geprobeerd. Ook al omdat ik zelf meestal in de namiddag pas de handel aansteek. Als je door het huis loopt te darren, vaak naar buiten en binnen loopt, merk je echt niet zoveel van de frisheid in huis. 

Hij suggereerde voor het slapen gaan de kachel tot de nok te vullen en dan zoveel mogelijk te smoren. Dan hoef je de volgende dag alleen maar een beetje aanmaakhout erop te gooien en dan gaat ie weer. Toen ie dat voorstelde keek ik hem eens aan en trok dat hardop in twijfel of dat bij mijn frequentie van stoken wel zou helpen. Hij was erg overtuigd van zijn zaak. En van lokaal deskundigen moet je het hier wel hebben. Dus top, dat gaan we proberen. En inderdaad het is erg makkelijk de kachel 'sochtends weer aan de praat te krijgen. Je moet het verhaal wel goed oprakelen, anders blijft er teveel as achter in het vuurbed, en dan doet ie het daar ook weer niet beter op. Een bijkomend voordeel is dat bij het opstoken er bijna geen rook ontwikkeling is. Soms ruik je namelijk dat haardvuur door het hele huis, dat vind ik dan weer lekker ruiken. Niet iedereen denkt daar zo over vermoed ik, ook weer. Desondanks koelde het CV water in de nacht behoorlijk af en dat werkt dan weer als ongewenste koeling in de kamers. Nou ja de 60 cm dikke muren zijn na vier dagen stoken wel opgewarmd. De vloer in het apartement blijft lauw. Maar zo'n heel huis overal op "gelijkmatige" temperatuur krijgen is natuurlijk een illusie. Die heb ik ook niet. De corridoor blijft zoals te verwachten viel behoorlijk op warmte, maar de keuken blijft gewoon een probleem. Niet als er gekookt en gedaan wordt, als je daarna de tussendeuren maar dichtdoet is er niets aan de hand. 


Problemen heb je als het hout te nat is. Zolang dat hout redelijk droog is brand de oven als een fakkel. Maar dat doet ie nu dus ff niet. BP heeft namelijk nadat ie het hout gezaagd had de handel een paar weken in de regen laten liggen toen ik naar NL was. Nu doet ie zijn uiterste best om van dat feit de aandacht af te leiden en begint dan zwaar mompelend een warrig verhaal af te steken zodra het op dat onderwerp komt. Maar goed, hij weet in ieder geval dat ik dat geen goede zet heb gevonden. Het hout ligt nu een aantal weken binnen en droogt aardig op, vooral nu de kachel de hele dag staat te loeien. Toch voelt het hout hier en daar nog steeds een beetje vochtig aan. Dus mik ik er een mix van hout in dat droog is en een beetje vochtig. Dat gaat redelijk, maar zorgt wel voor veel rook.  

APARTEMENT
Voor het aansluiten van de plafondplaten op de poutres ben ik serieus op zoek gegaan naar een klussenman uit de buurt. De eerste zou twee maanden geleden gaan beginnen, maar die had het opeens in zijn rug. De tweede viel ook al snel af. Die vroeg 36 euries per uur, en dat was me te gortig. Te gortig omdat het materiaal ook nog eens door mij aangeleverd werd. Dat lag namelijk al op voorraad. En had ik ook aangeboden hem te assisteren. Maar ja ik kan niet zo goed meer klimmen en dus ga je op zoek naar iemand die dat wel kan.  Natuurlijk komt dan ook Frerik even op. Maar die had eerder al aangegeven tot maart geen tijd te hebben. Overigens vraagt hij minder voor zijn mensen: 26 euries. Dat zal al ook wel weer iets omhoog gegaan zijn, merkwaardig dat aannemers de recessie glashard ontkennen en prijzen niet of nauwelijks dalen in die hoek.

PUR en plintjes
Uiteindelijk besloot ik, na ruggespraak met Fannie, om het met BP dan toch nog maar weer een keer te proberen. Dit keer viel het niet tegen. OK je moet hem bijna elke seconde in de gaten houden. En zodra ik ergens anders in het huis uit het zicht aan het klussen ben zakt het tempo drastisch in en doet ie domme dingen. Dus blijf je dicht in de buurt klusjes doen met een schuin oog op die knaap gericht. Dat heeft ie natuurlijk wel in de gaten want zijn nervositeit laat duidelijk zien dat ie zich op de vingers gekeken voelt. Toch kun je soms niet niet meer op tijd ingrijpen, maar je kunt het, omdat het project door moet gaan, nu niet meer over laten doen. Dat gaat meestal een stuk minder worden bij BP. Balen is dat dan. Het werk voornamelijk klaar, en vertel hem dat ie tot het weekend heeft om het af te maken. Ik besluit om de echt slechte plekken in de zomer zelf maar opnieuw te gaan doen, dan wel netjes. Ook al omdat het zaakje gewoon voor de kerst dicht moet zitten.



Natuurlijk is ook bij deze klus PUR schuim onze favoriet, het plakt, vult en verstevigt.  Glimlachend bedenk je dan dat silikonenkit bij loodgieters het meest favoriete materiaal is. Dat is bij ons dan wel het PUR schuim. Als het hard is snij je het bij, plamuurt de handel met spul dat daarvoor geschikt is en kan dan geverfd worden. Wel opletten dat je deze truuk niet doet bij plekken waar mensen bij kunnen. Want dan stoot ze geheid de verf en het plamuur er af of ontstaat er zomaar een deuk. Dun triplex is ook zo'n favoriet. Dat kun je hier in de omgeving niet krijgen en worden er meestal wat plaatjes vanuit NL meegenomen. Makkelijk te figuurzagen of gewoon met een stanley mes bij te snijden. Hét grote voordeel daarvan is weer dat het dunne materiaal perfect de onregelmatige vormen van de poutre volgt. Isoleren doet het niet, maar kiertjes dichten wel. Nu nog de latten en plinten mooi in de zwarte shit zetten en je ziet er niets meer van.

Dat pneumatische nietpistool heeft zichzelf nu wel een paar keer terugbetaald. Geweldig ding. Raad ook iedereen aan die meer dan een paar latjes moet timmeren zo'n ding in huis te halen. Compressor en nietpistool samen hoeft niet meer dan 200 euries te kosten, OK da's een boel geld maar je merkt vanzelf hoeveel gemak zo'n ding geeft. Bovendien is het een enorme tijdsbespaarder en hoef je niet krampachtig met je schroeftolletje in een onmogelijke hoek te gaan staan om een latje ergens tegenaan te fietsen. (Apropos - een magnetische bithouder voor je schroeftol is ook een aanrader) Gewoon latje vasthouden, nietert erop zetten en afdrukken. Lukt het niet in een keer dan zit het toch ongeveer vast, herpositioneren en goed doen, en de valse niet er gewoon weer uittrekken. De nieten 5000 stuks in een doosje kosten 14 euries en dat alleen al is vele malen goedkoper dan nietjes voor een hand of electrische nietmachine. Een electrische raad ik sowieso af, die gaan namelijk heel erg snel kapot. Na nummer twee kapot gekregen te hebben rap overgestapt op pneumatiek. En tot nu toe alleen maar voordeel van gehad. Ik heb twee maten nieten: 40 en 25 mm. Die laatste zijn ideaal voor schrootjes en kleine latjes, al het andere nieten we met 40 mm aan elkaar. Wel lijm gebruiken. Nieten doen we bij alle lichte zaken als plinten, lambrisering of latjes. Soms moet je alsnog schroeven in verband met het gewicht van bijvoorbeeld platen, of dikte van het materiaal. Maar echtwaar een aanrader. Voor banden oppompen, spuiten (glazuur), beitelen, zelfs schroeven kun je er ook nog van alles bij kopen. De compressor weegt ongeveeer 20kg dus dat is goed te doen. Een verlengslang is beter, daar mee kan het apparaat gewoon op de grond blijven staan terwijl je met het plafond bezig bent.
Ben ik bezig met het PUR bij te snijden zie ik ineens BP als een aap om de poutres heen slingeren.  Toch maar goed geweest om iemand voor dat soort sluip door kruip door werk in te huren. Dat heeft mij in ieder geval veel gekreun en pijn momenten bespaard. Alleen jammer dat je die gast zo in de gaten moet houden.

Het apartement is nu eindelijk tochtdicht en met buiten -4 was het vanochtend nog steeds 14 graden in het apartement, dat 'snachts dan eigenlijk niet verwarmd wordt. Geen slecht resultaat voor de drie besteedde dagen om de glazen voorpui en de poutres (dakbalken) aan te laten sluiten op de plafond platen.

Die vloerverwarming gaat nog steeds als een tierelier, wordt zelfs onaangenaam om op te staan tijdens het klussen. Zit me te bedenken of je die hoge vloertemperatuur dan wel nodig hebt. Als je stil zit te lezen of zo dan neem ik aan van wel. Maar de warmte van de vloer komt gewoon door je schoenzolen heen. Moet dat wel zo zijn? Die temperatuur kan nog altijd naar beneden bijgesteld worden bedenk ik me dan. Voorlopig maar even zo laten dan kan het huis flink opwarmen.

Geen opmerkingen: