9 december 2010

Telefonie

OK de fransjes kunnen een atoombom op je dak laten vallen. En ja die hebben ook samen met de britten de Concorde laten vliegen. En ja ze hebben ook Descartes, Emile Zola en andere halfgoden in het panthéon van volkshelden kunnen plaatsen. Ja ze zijn in grote mate onafhankelijk van buitenlandse machten voor het grootste deel van hun electriciteits voorziening. En met nog een paar andere dingen staan ze in de frontlinies.
Echter op veel gebieden beginnen de fransjes terrein te verliezen. Om er eentje te noemen: wijn. Denk ik aan nieuwe wijnen uit Chili, Australie, US, Zuid Afrika.
De fransjes blinken eigenlijk maar in een ding echt uit. En dat is ouwehoeren. Dat wordt  omwikkeld met ingewikkelde protocollen voor omgangsvormen en taalgebruik. Twee zaken die overigens typerend zijn voor een cultuur in zijn eindfase - ondergang. Verschijnselen die je in de geschiedenis bij alle eens machtige rijken terugziet voordat verval werkelijk zichtbaar wordt. Een diepgewortelde afschuw voor verandering, ongemeen ingewikkelde omgangsvormen, en een daarmee gepaard gaand overdadig taalgebruik. De handleidingen van de fransjes zijn ook al dikker dan in welke taal dan ook. Hetgeen duidt op stilstand in de ontwikkeling van de taal, er worden geen nieuwe (leen)woorden toegelaten tot de dictionaire français. Het aplomp, of laat ik het beestje maar bij de naam noemen: decadentie, dat men in de hogere kringen tentoonspreid is ongeëvenaard. Nee, ik verbaas me niet, ik blijf verbijsterd.
Nog even over die taal. Onlangs las ik op de blog van hollandais.en-france een stukje over de tweedeling in LDF. Of je beheerst het frans perfect, dan ben je "een van ons" of niet, dan ben je een clown en kùn je gewoon niet serieus genomen worden. Nou dan blijf ik liever een clown, want om nu serieus genomen te worden is ook zo wat! Per definitie wordt je als een beetje dom versleten als je de taal slecht spreekt. Wat voel ik me dan dom! ;=)) Nou laat ze maar komen...


minitel toestel
Oh jawel hoor, ik heb het hier prima naar mijn zin zo op het franse platteland. Maar zodra je te maken krijgt met diensten als telefonie dan zakt je de broek echt af en kom je tot de conclusie dat frankrijk in dat geval in alle opzichten een onderontwikkeld land is. Oh ja ze waren pioniers op het gebied van teletext en toepassingen daarvan. Die dienst heette Minitel. Voor die tijd erg geavanceerd en ging een beetje tenonder aan het eigen succes. Zoiets als de wet van de remmende voorsprong. In NL is dat eigenlijk nooit goed van de grond gekomen. En gelukkig maar, want dan had internet in NL er nooit zo goed bijgestaan als nu. Frankrijk schakelde daarom veel en veel te laat naar internet om. Behoudend hè. En daar plukken ze nu de vruchten van. Het net kraakt in alle voegen, is traag als dikke stroop, en doet niet wat het moet doen voor een stotterende economie.
Sites, heb ik ook al eens beschreven, blinken uit in het verborgen houden van contactgegevens als een telefoon nummer. Of, als er - mirakel -  meer dan een pagina is, dat je de informatie snel vind: bij twee klikken. Oh opmaken kunnen ze als geen ander, mooie strakke vormgeving. Maar van zoekpaden, informatie flow en van een korte krachtige boodschap hebben de meeste sites totaal geen weet.

Neem nu eens Neuf. Mijn geliefde pispaaltje. Neuf is vreselijk goed in het verstoppen van contactgegevens. Je wordt heen en weer gejo-jo-d tussen verkoop prietpraat en een avatar die je moet helpen. En wat je ook doet je komt terug op een verkoop pagina. Knap gedaan hoor, want verkopen willen ze wel maar service en informatie geven is heel eng. Na meer dan 20 minuten klikken en proberen, zelfs lid moeten worden van hun forum, doe je een gok. Je komt de zoveelste keer op de pagina van de aanbiedingen terecht.
na vier keer klicken, kortste route

Je weet met je verstand dat je hier niet moet zijn. Maar je intuitie zegt: klik nu maar op die link dan kom je er wel. En verrek, mijn gevoel was goed.

wat dit met aanbieding heeft te maken...

Afijn eindelijk heb je het nummer te pakken. Ze zijn open van 08:00 tot 22:00. NOT! Probeer de lui maar eens te bereiken, krijg je een stemmetje dat ze nu niet bereikbaar zijn, klik, opgehangen. Daar zijn ze ook geweldig in: afpoeieren. Staat er op de site van 14-17 uur het beste bereikbaar. OK ik belde om 14:05, een half uur in de wachtrij. Zette het toestel op de luidspreker en ging door met mijn klus. Ineens, eindelijk een persoon aan de lijn. Ik neem een snoekduik en roep" "bonjour!". Het belprobleem uitgelegd: kon sinds een dag niet meer naar NL bellen. Maar de vriendelijke dame wist me weinig meer te vertellen dan dat er nog vier andere landen in de wereld waren die je op dit moment niet kon bellen. Nederland stond er niet bij. Ja hoor klonk het triomfantelijk, ik kan het nummer dat u opgeeft wel bellen, krijg alleen een boodschap. Ja maar dat lukt niet aan deze kant. En om haar meteen de pas af te snijden zei ik ook maar dat ik andere nummers in NL had geprobeerd met hetzelfde resultaat. "Met het door u gekozen nummer kan geen verbinding worden gemaakt, probeert u het later nog eens" Dat die storing al meer dan een dag duurde, ach daar werd ze niet koud of warm van, professioneel hoor!. Ze zou me doorverbinden met een technicus. Blijft u aan de lijn, klonk het. Na 10 minuten een muziekje klonk het ineens: "het nummer dat u gebeld heeft bestaat niet". tuut tuut tuut...
Nu heb ik wel afgeleerd om alles te vervloeken, me kwaad te maken om deze en alle komende generaties van fransjes naar Mars te verwensen. Nutteloos. Maar zoals ik dit soort toko's heb leren inschatten doen ze snel even rechtzetten zonder je te informeren. Een half uur later probeerde  ik naar NL te bellen, en jawel mijn leeflijn naar NL was weer OK. Kon ik vanavond weer met mijn schatje kleppen en de dag doornemen.
Tuurlijk in geval van nood kun je altijd nog Skype gebruiken, en dat doe je dan ook als het internet nog werkt tenminste. Ook dat is een grote onzekerheid hier. Telefonie loopt ook over het internet. Dus een oplettende lezer begrijpt al dat telefonie vaak wegvalt hier. Maar dat een bepaald land niet bereikbaar is, dat was nieuw voor me. Je leert zo toch maar iedere keer wat bij.

Geen opmerkingen: