13 april 2012

Zo van die dingen

Vanochtend kwam het geglazuurde spul uit de oven. Grote schrik! Het 'rode' glazuur was heel erg vlekkerig geworden. Daarmee is het werkstuk totaal verpest. Oh shit en nu? Zoiets hoort dus stukgeslagen te worden volgens de door mijzelf opgestelde criteria. En vanavond is de vernissage. Goede raad is duur nu. Meenemen, toch maar? En het als special effect "verkopen" aan't publiek? Het opnieuw glazuren zal enige inventiviteit vergen, of als onderglazuur behandelen en een nieuw jasje eroverheen spuiten. Dat moet een maf effect geven. Ik denk dat ik besluit tot het laatste. Er zit gewoon teveel werk in zo'n huisje om het niet te proberen.
De schaaltjes zijn wel redelijk geworden, dat donkerrode ijzerkleurige glazuur heeft beloftes. Daar moet ik meer mee doen. Dat blauwe is altijd mooi. Jammer van die huisjes, had een klapper moeten worden.




SYSTEEM
In mijn vorige beroep heb ik veel voor banken gewerkt, trouble shooting was mijn specialiteit. Ik mag dan ook wel zeggen dat ik het een en ander weet van hoe een banksysteem IT-technisch in elkaar zit. Echter wat ik de afgelopen weken van BNP heb mogen mee maken slaat werkelijk alles. Wilde ik een aantal weken geleden inloggen voor internetbankieren, nou vergeet het maar. En ik heb echt mijn best gedaan om de varianten om in het systeem te komen te gebruiken. Uiteindelijk komt de directeur van de bank terug met een verhaal waar je helemaal perplex van staat te kijken. Het toegangssysteem was volgens hem al twee weken plat, en het zou nog minstens een week duren voordat dat hersteld was. Dat was twee weken geleden. Als ik dat flikte bij mijn vorige opdrachtgevers zou ik nooit meer aan het werk gekomen zijn als zo'n incident niet binnen een paar uur opgelost was.

Vandaag rees mijn ergernis over de gebrekkige Franse informatisering weer boven de rode lijn. Ik moest ff het rekeningsaldo opvragen. Ongedekte cheques uitschrijven is hier namelijk een doodzonde, je moet dus weten wat je saldo is. Wie schetst mijn opperste verbazing dat toegang tot de rekening via internet bankieren nog steeds niet mogelijk was. Twee weken later hè! Ikke helemaal over de rooie bellen met die knakker van de bank en wordt vervolgens het spreekwoordelijke riet in gekiekert: zit je wel in "espace pro" ? Ja natuurlijk, ben toch geen randdebiel op dit gebied dacht ik. Ik had geen tijd om hierover te delibereren en vroeg dan maar rechtstreeks het saldo op. Gaf ie ook nog. Tijdelijk probleem opgelost.

Nu ga ik me beraden of er naar een andere bank omgekeken moet worden. Opletten voordat die stap genomen wordt. Zo'n lijstje met gebruikseisen is wellicht handig om voor te leggen. Want met die telefoon is het ook niet helemaal gelukt. Zoiets van een ezel... Geen wonder dat iedereen er zeeën van tijd voor nodig heeft om te switchen van 't een naar 't ander. Je moet dat dus uiterst zorgvuldig doen, anders wordt je er alsnog tussen genomen. Of zeg maar gewoon belazerd. Over verfransen gesproken, ikke dus. Waarom moet alles nu zoveel moeite kosten? Niet dat andere banksystemen zo goed zijn, ING dagenlang slecht bereikbaar, virussen die je rekening (Rabo) proberen te plunderen, Amro die bedragen dubbel afschrijft of bijboekt etc etc. Maar meestal worden dat soort zaken in NL soepel afgehandeld zonder dat men tot het uiterste gaat de klant overmatig te tergen. In tegenstelling tot hier in LDF.
In beginsel is hier alles problematisch, onmogelijk, of niet gebruikelijk als je iets wilt. Uiteraard is alles je eigen schuld, want je hebt immers een verklaring getekend waarin staat dat je van alle rechten afziet. Nou dan, eigen schuld dikke bult. Zonder dat te ondertekenen kun je geen rekening openen, makkelijk zat. Ze hebben je gewoon bij de ballen die banken.

Maar dan dit.

Zoiets simpels als grote bedragen opnemen kan gewoon niet. Dan moeten er ineens allerlei bewijzen komen dat het geld legaal is verkregen. Dingen als belasting of jaar overzichten worden gewoon niet geaccepteerd, nee het moet echt de verkoopakte van je huis zijn, of een bewijs van een erfenis, de verkoop van je firma en de akte daarvan. Genoeg is nog te weinig. Ze blijven maar vragen naar papieren totdat ze het idee krijgen, en dat kan lang duren, dat er echt niets anders meer is om te vragen. Erg professioneel komt dat niet over. Sterker nog, ieder fransje klaagt erover hoe slecht het zakelijk bankieren wel niet is geregeld in LDF. Uiteraard doet niemand daar wat aan, want zoals het is, is het goed. Ook al werkt het systeem slechts een kant op, naar de geldpotten van de bank zelf. En geen gedoe met mondige klanten alstublieft. Ook die hebben immers die verklaring moeten ondertekenen waarin ze van alles afzien.
Geld opnemen dus. Dat weet ik nu, da's schier onmogelijk. Wordt je ook nog eens zonder blikken of blozen beschuldigd van witwaspraktijken. En neemt de leiding van de bank een houding aan van; zie maar eens dat je je geld krijgt, maar niet van ons. En leunt met een uitgestreken smoel achteloos tegen de muur. Bijkans onbeschoft. Boos worden tegen ze heeft geen zin, dan gaan ze je treiteren.
Maar uiteraard is er een oplossing, gewoon een cheque uitschrijven, en het is geregeld. TaTaaah! Alle andere vormen: geld overmaken, een bank cheque, via je internet bankieren, kon allemaal niet. Maar die cheques, dat is hier de Haarlemmer olie. Het is een legaal betaal middel en de banken zijn via de wet gedwongen die te allen tijde te accepteren als wettig betaalmiddel. Gut, waarom zou zo'n wet nu nodig geweest zijn? het leven kan soms zo simpel zijn. Verdomd een bank de dienst te verlenen die je wilt, schrijf een cheque. De eenvoud van deze oplossing, zo voor de hand liggend, bijna geniaal.

Probleem opgelost. Zuchten doe ik.


GHOST
Nog even dit. Mochten jullie in de laatste paar stukkies meer dan gebruikelijke zonden tegen interpunctie en andere fauten hebben gezien dan klopt dat. De Ghostwriter in residence heeft even vrijaf gevraagd. Als iemand onder jullie haar tijdelijk wil vervangen weest niet bevreesd, ik ben het maar, en dankbaar voor opbouwende kritiek en opmerkingen die de epistels smakelijker maken. Mijn talenknobbels behoeven nu eenmaal wat ondersteuning. En dat is niet omdat ik het zeg.
Bien sur, ik ga erg liberaal om met taal, maar dat wil dan volgens mijn lieve criticasters niet zeggen dat het daardoor verteerbaar is voor de gemiddelde bloglezer.


Geen opmerkingen: