10 april 2012

Lammeren

Een nieuw lam is afgelopen zondag geworpen. Fannie zag gisteren wel iets in de wei liggen, iets kleins, maar ik kon niets ontdekken. Zoektocht dus. Na veel geloop en achter de houtstapels kijkend, bingo. Eindelijk trof ik een ooi met nieuw lam aan. Wel laat dit lam. Theoretisch moet nu nog een ooi werpen. Dit is weer een rammetje, voor de Rammadan verkooplijst dus.  Vreemd deze heeft totaal geen kenmerken van Flash. Definitief zwakke genen dus die gosert.
Flash wordt overigens nu toch echt vals. De buurman was namelijk brood in de wei aan het gooien en daar komt de kudde op afgestormd. En tsja, dan komt het recht van de sterkste he. Als je de aanloop van Flash zag dan moest je wel het ergste vrezen. Een behoorlijke klap. De genade slag denk ik. Mario was al niet de jongste meer en ook niet een van de sterksten. Ik vermoed dat die de morgen niet meer gaat halen. Geiten zijn taai dus je weet maar nooit. Maar agressieve rammen kunnen we niet in de wei hebben, alles wat beweegt wordt nu aangevallen, dat kan dus niet.

SPION
Van tijd tot tijd bespioneer ik de concurrentie op wat zij doen. Welke prijzen men hanteert, en hoe de kamers er uitzien. Het ontbreekt er nog maar net aan dat we niet de mystery guest uithangen. Op zich is daar wel wat voor te zeggen voor dat idee, just kidding!!!
Interessant voor ons, is ook welke diensten geleverd worden en of daar iets voor wordt gevraagd.
Net zo belangrijk is het om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen via het internet. Zo publiceert Hotels.com  ieder jaar een onderzoekje over wat gasten waarderen. Dat leg je natuurlijk naast wat wij de gasten zoal bieden en ik moet zeggen we zitten helemaal goed.

bron: hotels.com
Wij hanteren een all in prijs en volgens andere bronnen gaat 90% van de gasten echt voor: geen verrassingen. Kijk je naar het grafiekje dan is gratis wifi en ontbijt er gewild. Dat is bij Le Mouton Qui Rit Inbegrepen, ook gebruik van zwembad en misschien ook nog de jacuzzi, als die op tijd afkomt. All in, dat is ons concept. Hotels.com heeft nog een leuke ontdekt. Bij de vraag wat zou je als extra dienst ook waarderen? Komt er een wijn proeverij naar boven drijven. Dat steekt met kop een schouders boven alle andere voorzieningen uit. En toevallig doen we dat ook nog af en toe. Een beetje afhankelijk van het aantal gasten of de juiste aanleiding. Koffie en thee horen er ook bij, het gratis gebruik van de internet computer in de gang ook, en als er iets te repareren valt kan dat ook nog. Kamperen wordt tegen zo goed als kostprijs aangeboden en kunnen de gasten gebruik maken van de boomgaard en of BBQ. Soort of totaal concept proberen we te brengen.

Leg men ons naast de meetlat van Hotels.com dan durf ik best te zeggen dat we met wat we bieden er heel goed af komen. Niet slecht toch voor een nog maar net bestaand B&B?
Vergeleken met de andere B&B's en hotels in de directe omgeving steken we er daarom helemaal niet slecht bij af. Integendeel. Nee, absoluut geen reden om op je lauweren te gaan rusten, het kan altijd beter.
Kijk je naar de prijs-kwaliteit, ook dan wordt die verhouding bij de waardering sites altijd als uitstekend beoordeeld. Al met al mogen we denk ik best wel trots zijn op wat we hier in de afgelopen vier jaar opgebouwd hebben. Hier is: Mailleroncourt-Saint-Pancras aan de voet van de Vogezen ;=)  Een beetje promo mag toch wel...

CASINO
De nieuwste typisch Franse truc is weer iets van Casino. Nee niet het gokpaleis in Plombière of Luxeuil maar de hypermarché in St. Loup. Het management heeft weer eens iets nieuws bedacht  om de consument strakker de poot uit te draaien. Buiten dat de prijzen steeds sneller lijken te stijgen viel die truc pas op toen ik de bon controleerde van de voorlaatste keer. Er waren geen punten of zo bijgeschreven op de tierelier (klantenkaart - carte de fidélité). Toch maar eens op gaan letten bedacht ik me. En verrek vanochtend weer niet. Dus, maar eens naar de klantenbalie (acceuil) gestiefeld en ff een vraagje gesteld hoe dat nu kon. Want die donderdag van de dubbele punten was ons als consument ook al door de neus geboord. Zo maar ongemerkt. Als leverancier zou ik dat ook stilhouden, stel je voor klanten zouden wegblijven. Nee zo iets dan groots aankondigen, niet doen. Dit wist ik al wel: je krijgt sinds een paar weken ook geen smilies meer, maar gewoon een paar centen op je tierelier bijgeschreven als je boodschappen doet. En sinds een paar dagen ook niet altijd centjes maar alleen onder bepaalde voorwaarden, en ook nog alleen bij het kopen van minstens drie huismerk producten. Ook daar gaf men natuurlijk geen ruchtbaarheid aan. En als er korting op de producten gegeven werd, dan al helemaal geen centjes op je tierelier erbij. Je stapt dus twee van de drie keer zonder punten naar buiten. Degene die dat bedacht heeft krijgt aan het einde van het jaar vast en zeker een dikke bonus. Vooral die truc met de huisproducten, geweldig gevonden. Zo steekt het Franse leven nu in elkaar, je moet zo op je tellen passen. Het gaat er hier vooral om de truuken te kennen.

Eind van het liedje is dat ik maar eens bij de concurrent inkopen ga doen. Casino is sowieso de duurste, heeft wel het grootste assortiment, soit. Ook de truc van grotere verpakking met minder erin of juist kleinere verpakking én minder er in, slechts een cent of zo duurder, of een nieuwe verpakking maar meteen 10% duurder. De prijzen in het algemeen zijn in een jaar tijd met dik 10% gestegen. Nu is LDF nooit een goedkoopte land geweest maar ze beginnen zich nu wel echt uit de markt te prijzen. Vreemd genoeg stijgen de prijzen in de kleine weg restaurantjes voor het repas de midi nauwelijks, nog steeds kun je beneden een tientje een redelijk middagmaal scoren. Typisch, de broodprijs is van overheidswege vastgelegd, maar een creatieveling bakt dan weer met bronwater in plaats van, ja wat? Ja en dan kan de prijs wel weer omhoog. Ook al is het water dat hier uit de kraan komt ook bronwater, echt waar. Dat dan terzijde.



Geen opmerkingen: