|
bron: festool.com |
Ben ik in de nieuwe douche aan het werk, de radio aan op France Culture,
je weet wel die wauwel / klets zender. Of die andere zender die ik laatst ontdekt heb, ook overmatig veel ge-OH. Eigenlijk ben ik niet zeker
welke van de twee het was. In ieder geval, hoor ik een mannetje ineens
verontwaardigd sputteren over de huidige trends over dode bomen (papier)
auteurs, dat e-books echt in opkomst zijn en niet meer te stoppen. Wat
nu precies zijn betoog was heb ik niet helemaal kunnen volgen, ging te
snel voor me. Omdat de interviewer er nogal doorheen kakelde en de zaag behoorlijk lawaai maakte, werd het allemaal wat warrig voor me. De kern van het verhaal was duidelijk. Door de moderne, ultra snelle - goedkopere - (andere) manieren van publiceren wordt er erg veel puinzooi op de markt
geplempt. Waardoor niet alleen iedereen maar zijn hersenbraaksels kwijt
kan,en dat het mede daardoor met de kwaliteit van de schrijfsels wel erg
bar gesteld is. Veel hype er omheen creëren is ook een verkoop
strategie. Soms maakt de reclame een boek ogenschijnlijk beter dan het
in werkelijkheid is. Totdat men het begint te lezen, en dan gaat het met
de populariteit van dat boekwerkje snel bergafwaarts. Exit naar de
Slegte dan maar.
Kwaakt een betweterig modernistisch mens er nog doorheen dat alles zich
begint te richten op publiceren via internet, e-books en zo, en dat de
dode bomen publicaties de langste tijd gehad heeft. Dat was natuurlijk
olie op het vuur van het panel. De rest kon ik door het lawaai van het werk, en dat
van de anderen achter de microfoon, niet meer volgen.
Zoals te doen gebruikelijk dwalen mijn gedachten dan af. Zou het
werkelijk zo zijn? Dat er in de nabije toekomst niet meer op papier gepubliceerd wordt? Ja, maar niet zo snel als die kemphanen wel denken, denk ik dan weer. Als het grote geld er mee gemoeid is dan lijken alle
ontwikkelingen zich tot een tergend langzaam proces om te toveren.
Dingen komen op de plank te liggen of verdwijnen in de koelkast. Totdat
de geldmeneertjes ineens ontdekken dat dat een nieuw verdien model
blijkt te zijn, en gaat ineens alles als een speer.
|
bron: wikipedia |
Literatuur staat nog steeds in hoog aanzien in LDF. Of eigenlijk moet ik zeggen: de
klassieke literatuur. Bien sur, daar kleeft natuurlijk een behoorlijk
gehalte aan chauvinisme en "keeping up appearances" aan, maar wat dan
nog. Er wordt nog steeds verrassend veel nieuwe literatuur over de
lezers uitgestort in LDF. Gewoon een kwestie van: als er niet gelezen wordt, zal
een uitgever niet gaan publiceren. Vraag en aanbod zeg maar, en ook, adverteren doet verkopen. Waarbij er uiteraard flink wordt ingespeeld op
de nationale sentimenten, gewoon strategie. De laatste paar jaren lagen de historische
romans goed op de markt. In bepaalde kringen is het
bon ton als je iets
van de (nationale) historie in je gesprek kan weven. Wat ook goed ligt
momenteel zijn de psycho/surrealistische thrillers. Zo iets dus. Leuke
mix. Beide trends zijn een klein beetje op hun retour. Een nieuwe is
zich aan het vormen: realisme. Dingen die mensen meemaken en verbouwen
tot een roman of gedramatiseerde non-fictie. Ruim voldoende keus. Kijk
maar eens op
Babelio, kun je mooi volgen wat populair is, de site staat bol van reviews. Voor
mij is dat een mooie site voor het kiezen van een boekje. Enerzijds omdat ik van de Franse literatuur als zodanig geen bal verstand heb, en anderzijds omdat je daarmee van de platgetreden paden afraakt en zo ook eens een andere schrijver leert kennen. Altijd spannend.
In een van de vorige stukjes schreef ik dat boeken hier euries goedkoper
zijn dan in NL. Nu constateer ik dat er een sterke prijsstijging bezig
is. Lang zal dat verschil er dan ook niet meer zijn ben ik bang. Dan
toch maar naar die wat goedkopere e-books, zal de consument - ikke dus - beslist gaan denken. Maar ja, daar moet je weer zo'n reader voor hebben. Of een
tablet. En dan zijn er altijd fabrikanten die denken dat ze hun formaat
anders dan de anderen moeten maken. Hierdoor zullen de boeken weer niet uitwisselbaar zijn met andere e-readers of tabletten. Stelletje
dwazen.
Vanzelfsprekend heb je ook weer van die malloten die proberen de prijzen
kunstmatig op te fokken, werkt ook niet mee zo. Er zijn producenten die
schrijvers zelfs dwingen alleen maar voor deze of gene uitgever te
schrijven op straffe van een ban op hun eerdere werk. Oostblok
praktijken?
|
gutenberg.org |
Gelukkig heb je dan nog organisaties als Gutenberg, Google, en nog een handje meer, die de auteursrechtenvrije boeken gratis op het net ploffen. Uiteraard heb je ook tientallen sites waar je het nieuwste van het nieuwste kunt downloaden. Dat schijnt dan weer illegaal te zijn. Het boek over Steve Jobs was nog geen dag officieel uit en je kon het al ergens downloaden. Ik bedoel maar.
Hebben de kwakers op de radio gelijk dat het gedaan is met de literatuur? Dé literatuur zoals wij die op de middelbare school in ons brein gepropt krijgen? In mijn ogen niet. Wel anders. Meer temporale literatuur. Daar bedoel ik mee: literatuur die onlosmakelijk met een tijdsgewricht te maken heeft en daarbuiten, buiten dat tijdsgewricht, niet of nauwelijks te begrijpen is.
E-SCHRIJVER
Denk ik ook nog: zou je een computer literatuur kunnen laten schrijven. Iets dat een zekere eeuwigheidswaarde zou kunnen houden of krijgen? Zelfs populair kan worden? En is daar lol aan? Grappig, dat zou een soort Turing test voor schrijvers kunnen zijn. Namelijk, heb je hier te maken met een kunstmatige of menselijke schrjver. Daarover een andere keer maar ;=)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten