11 april 2012

Cigogne

Lag ik lekker in m'n warme bed rond zevenen de kranten na te pluizen, de mail af te handelen en nog wat links en rechts een beetje te surfen, gaat ineens de telefoon naast mijn oor af!
Nog een beetje niet van deze wereld zijnde hoor ik BP in mijn oor roeptoeteren dat er Cigognes in de wei zijn geland. En dat ik maar ff moest gaan kijken. Het eerste waar ik aan dacht was dat er honden in de wei liepen. Cigognes kon voor mij namelijk van alles betekenen, onbekend woord dus. Maar meteen met een pak van 4 of 5 leek me ook weer overdreven. Ik grijp de verrekijker, terwijl BP nog steeds opgewonden door de telefoon toetert, en zie ik in plaats van honden wat vliegend vlees boven het gras zweven. Verrek, ooievaars (dus geen reigers) in de wei! Da's niet normaal denk ik en dan roept BP: fotootje...



De camera ligt altijd paraat, dat was dan ook zo gepiept. Baal je wel ff dat je geen echte telelens hebt. Maar na de foto twee keer door een filter gehaald te hebben, via twee programmaatjes opgekrikt, komt er toch nog wat uit. Ja, die zwart witte vlekkies zijn ooievaars. In no time hoppen een stuk of tien van die dingen op het gras. Een tussenstop, beetje grazen, en na een halfuurtje waren ze weer in de lucht. Heel sierlijk spreidden ze hun vleugels uit, wat een spanwijdte, en sprongen ze als het ware de lucht in. 
Snel opgezocht wat voor soort dit was: de zwarte Alzas ooievaar. Schijnt nogal zeldzaam te zijn, zwaar beschermd en een jaar of 20-30 geleden bijna uitgeroeid te zijn geweest. Geen wonder dat BP nogal opgewonden was. Ook al omdat ze in deze streek zeer zelden zijn. Volgens het plaatselijk bijgeloof brengen ze geluk. Deze dag kan dan ook niet meer kapot.

KAPOT
Nou die dag kon dus wel kapot. Hout halen bij BigMat gaat niet altijd van een leien dakje. De balkjes die ik nodig had worden alleen op bestelling geleverd. Merde, dan maar naar de Brico, die is fors duurder. Kost daar het balkje bijna 15 euries, oei das wel erg veel als je er 20 nodig hebt. Ter plekke besluit ik dan maar een rit naar Epinal te maken, en ziet dezelfde balkjes zijn ruim 8 euries per stuk goeiekoper. Spaar ik toch weer 160 euries uit. Meteen maar lampen schroeven etc ingeslagen, je bent er nu toch. Bij terugkomst zie ik een kaartje liggen op het tafeltje in de serre, denk daar niet bij na en zie dat het van Gem en Marjan komt. Goh leuke kaart, denk ik dan nog. Leg het ongelezen, had ik beter wel kunnen doen,  op de keukentafel, en loop door naar BP die allerlei schijnbewegingen aan het maken is. Da's altijd verdacht. En inderdaad, ik moet corrigerend optreden.
In de ochtend had ik  BP namelijk instructies om de brandstapel aan te steken gegeven om de dode geit te verassen, doet ie dat pas als ik terugkom van Epinal. Daar erger je je toch weer aan. Nog geen half uur later staat vriend pliesie agent aan de deur. Huh? Tegelijkertijd gaat de telefoon af, die neem ik nog even op, buurvrouw die me waarschuwt voor de pliesie die al bijna in de keuken staat. Ik bedank haar toch maar. Klinkt het: "Ja het is verboten om vuur te maken, altijd, immer." Sta ik nog te stotteren dat ik van tijd tot tijd een vuur aansteek met keramiek erin, nou dat mag, daar is niets op tegen. Sta je toch van te kijken hè? Maar gewoon spullen verbranden mag niet. Wist ik 'natuurlijk' niet, iedereen steekt er hier de fik in van tijd tot tijd als dat zo uitkomt. Nou dat is verboten hoor, je moet het gewoon naar de déchetterie brengen. Zien ze ineens het geraamte van Mario liggen dat van een paar maanden geleden. BP blurpt dat we dat in de wei gevonden hebben. Het broertje was echter niet te zien. Begin ik weer te denken had ie in de ochtend dan inderdaad een vuur gemaakt? Verwarring. Foto's gemaakt door de pliesie en tot slot nog een vermanend woordje. En weg waren ze weer. Ben benieuwd of dat een staartje krijgt.
Kom ik terug in de keuken, lees het kaartje van Gem en Marjan, kort gezegd er staat: geen vuur en geen dieren verbranden. Onmiddellijk besef ik wie de pliesie gebeld heeft. Nu moet je over dit soort dingen geen gras laten groeien want daar krijg je altijd gedoe van. Meteen er op af maar en excuses aanbieden, zo gezegd zogedaan. Misverstand en te laat het kaartje gelezen. Zand erover, we gaan een andere plek zoeken om de handel in de fik te steken in de toekomst. Goed plan, en de vrede is weer hersteld. Moet je niet hebben kwaje buren. Heb je niks aan. Ondertussen had ik natuurlijk wel de pest in dat ze niet ff eerst aan de bel hebben getrokken, en denk ik er het mijne van. Het heeft ook geen zin elkaar op stang te jagen, op het platteland is het een kwestie van geven en nemen. De ene keer zit je gewoon fout, de andere keer is het een ander. Daar moet je niet te hard over vallen, uiteindelijk ben je toch een beetje op elkaar aangewezen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Cornelis. Met belangstelling heb ik je bericht over de Cicognes gelezen. Cicognes zijn Ooievaars, ik herkende ze ook direct op je foto. Reigers zijn Hérons. In de Elzas in de buurt van Colmar zijn veel Cicognes, zowel op nesten, als in de vorm van speelgoed-ooievaars. Ik wilde dit toch even aan je kwijt. Groeten, Marianne Schellekens.