21 april 2012

Regen

Vannacht regende het pijpenstelen en dan wordt het meteen een stuk kouder. Maar zo na het ontbijt tussen de middag klaarde het ineens op. Wel nog dreigende wolken, en hier en daar komt er nog een plensbui volgens meteox. Een mooie gelegenheid om eens een paar plaatjes te schieten van die wolkenpartijen die hier zo dramatisch kunnen zijn. Zo gezegd en fort met de geit. Camera geladen? Check!
Nog even een shot van de verkiezingsborden. Opvallend ook hier weer een soort van standaardisering. Je ziet praktisch dezelfde modellen in de dorpen staan.

Mailleroncourt-Saint-Pancras
Gut wat een koud, triest weer. Waar hebben we dat nu weer aan verdiend. Ook es even kijken hoe die schapenboer dit jaar heeft gedraaid in Melincourt. Dramatisch. Zichtbaar minder lammeren. Zou ie er nu gevoelig voor zijn een ram te verkopen? Ter plekke besluit ik richting Vesoul via Polaincourt te gaan.

Polaincourt

Langs die route heb je van die mooie glooiende weiden en bossages, dat moeten mooie luchten opleveren.

onderweg naar Polaincourt

En jawel. De luchten zijn dramatisch. Alleen jammer dat het zo hard waait. Het licht verandert net ff iets te snel voor een bestudeerde shot. Zoals die lichtvlekken die over de wei razen, moet je maar net op tijd afdrukken. Net te laat om het bosje mooi in het licht te krijgen. Dat jonge groen licht dan zo mooi op. Het is hondenweer zogezegd dus stap ik met de eerste vlaag regen weer in de auto. Volgende keer beter.

Een van mijn favoriete doorkijkjes. Stop, ik sta boven op de rem. Gewoon midden op de weg stilstaan en op je gemak uit de auto klimmen, kan zo maar hier. En knip! Mooi, met die witte koeien op de achtergrond.



Als je goed kijkt zie je de grauwe regenslierten door de lucht zeilen. Het land wordt weer groen ;=)

SHOPPEN
Een van de grotere winkels in de buurt is wel Cora in Vesoul. Had ergens reclame gezien van een douche voor de halve prijs. Dus die ging ik dan maar even scoren. Dan heeft Fannie meteen ook haar zin en komt er ook nog een hand-douche of zo iets. Cora is totaal verbouwd. Nou ja, zeg maar heringericht. Nieuwe schappen, maar centen voor een nieuwe tegelvloer hadden ze blijkbaar niet meer. De nieuwe ingang is in ieder geval prima gestyled en heeft het geheel niet meer zo'n Oostblok uiterlijk. Hoe lang moet dat zo geweest zijn denk ik dan, heel, heel lang.  Er is nu een lange gang ontstaan, had ik een soort promenade van gemaakt met link én rechts wat shops. Ligt er een of ander soort zeil op de grond dat als een soort puzzelstukjes in elkaar gedrukt is. Mooi bedacht, maar had dan de ondervloer met vloeicement afgewerkt. Nu zie je alle oneffenheden, geen porum. Je ziet er nu al de nodige schade aan. Dit is over een jaar kapotgelopen en komt het veredelde lapwerk weer om de hoek kijken. Een gietvloer zou beter geweest zijn, dan hadden die kleine oneffenheden mooi weggewerkt kunnen worden. Hoe gladder een vloer is afgewerkt des te minder snel een vloer wordt afgetrapt. Vooral als je er een paar miljoen klanten per jaar over heen krijgt. Enfin, de douche voor 25 euries gescoord, heeft ook nog ledjes om de temperatuur aan te geven, we gaan helemaal met de tijd mee. Zouden ze ook sambal hebben? Jawel hoor, een 100 grams potje kost 1.46E. Tien meter exotische dingen uit allerlei streken van de wereld staan in de schappen.

WIJN
Uiteraard kijk ik nog snel in de wijnrekken en vind twee betaalbare (max 4E) flesjes met opvallende  namen. Weer iets voor de wijnproeverij.


Prince du Prieur (soort kerk vorst) een Saint Emilion, niet verkeerd voor die prijs. Vooral die Uch leek me een merkwaardige naam, en warempel daar zitten wel 14% alcootjes in. Bijna een glas vol alcohol per fles. Da's dus best krachtig spul, oppassen dus! Medoc is altijd wel aan de heftige kant. Er zijn de laatste tijd opvallend veel Medoc wijnen die ineens betaalbaar worden. Hebben zeker in de gaten gekregen dat ze zich uit de markt aan het prijzen zijn. Ook opvallend vond ik vooral de omschrijving van deze wijn op het etiket, waarop zeer specifiek beschreven wordt wat je er het beste bij kunt eten: Entrecote a la Bordelaise of Pavé de boeuf au poivre. Oempf, heftig rood vlees. Vanzelfsprekend. Ha! Erg eenvoudige receptuur, precies mijn ding, eenvoudiger is altijd beter. Als Eef komt van de week zal ik die Bordelaise maken. Zoiets heb ik al eens vaker gemaakt, maar dan met Filet Mignon. Een entrecote is echter kachtiger van smaak. Die pavé lijkt me interessanter met Filet Mignon. Kan ik weer lekker met room gaan klussen, een van mijn favoriete ingrediënten. Entrecote a la Bordelaise, de naam alleen al rolt al lekker over je tong. Iets lichts erbij als gestoofde aardappel met een lichte knoflook crème saus in de schil met een salade, vooraf een bouillon, en na die peer met chocolade of een taartje van feuilleté deeg met appel, honingsaus en rozijnen. Uitersten in smaken. Even rekening houden met het budget maar dat is denk ik wel te halen.

LIJSTJES
Heb ik lijstjes met boodschappen, kan deze er ook wel bij: wijnen.

  • Luberon 2009 - absolute favoriet (etiket met de drie boompjes) die van 2010 valt slecht, volgend jaar beter
  • Morgon - zware koppige rode wijn 
  • Medoc - vooral uit de haute medoc
  • Chateau Neuf du Pape - eigenlijk onbetaalbaar
  • Bordeaux supérieur - kijk uit naar flessen met prijzen
  • Corbiere - hiermee moet je oppassen er zit veel gemeen spul tussen
  • enz. 
  • enz.

Dat is eigenlijk best wel een lange lijst. Overpijns ik dat  ook niet alles waar Bordeaux supérieur op staat goed is. Er zit enorm veel verschil tussen de wijn uit de zelfde streek. En geloof me St. Emilion is ook niet altijd geweldig. Vloek ik als ik zeg dat ie qua karakter erg dicht in de buurt van de Pinot Noir komt? Ja dan vloek ik. So what.
Meestal geldt voor mij een prijs tegen de 4 euro per fles, daar heb je een redelijke eet wijn voor. Uitzondering zijn de Morgon (2009 is perfect op dronk, hoor mij nou) en Medoc (ouder dan 3 jaar svp) die zijn altijd wel een paar eurotjes of zo duurder. Over Chateau Neuf maar te zwijgen. Die begint bij de 10-12 en de sky is the limit. In het algemeen geldt wel, dat je een redelijk drinkbare wijn tussen de 4 en 5 euries gemakkelijk kunt vinden. Hoewel, van een Corbiere voor 1.50 weet je dat dat een goede kookwijn is, maar om uit de vuist te drinken... dat vraagt om een iets betere kwaliteit. Ach, met een stukje zachte kaas erbij kan ie best passeren.
En zo kan ik wel uren door ratelen. Maar probeer die twee recepten eens van de entrecote en de pavée. Met een klein beetje aandacht goed te doen. Succes verzekerd.

Geen opmerkingen: