22 januari 2013

Schapies


biggenlamp boven een lam ;=)
Na het eerste lam is het even stil geworden op de hobby boerderij Le Mouton Qui Rit. Er staat er eentje op springen, dat zou een dezer dagen echt moeten gebeuren. Dat wordt spannend dus. Afijn, op dit moment is de wei besneeuwd en krijgen ze nu iedere dag hooi en brokkies. Een van de schapen waarvan ik dacht dat ie het niet zou halen gaat maar dapper door. Ondanks zijn sterke vermagering, de rammetjes hebben het beest behoorlijk leeggezogen, is het arme dier ook nog bevrucht geworden. Dat gaat volgens mij complicaties opleveren. Maar extra goed in de gaten houden en desnoods afzonderen en bewaken. Even rijst de gedachte om het beest te aborteren om het een kans te geven, maar dan denk ik: met goede zorg zou ie het wel eens kunnen redden. En dan opnieuw: gaat het lam het dan wel redden en wordt dat dan geen doodgeboren lam? Twijfel, twijfel... wie een goed plan heeft mag het zeggen.

Bij andere boeren zie ik ook al klein grut door de wei heen scheuren. Dat vind ik altijd een mooi gezicht, en de schapies sjokken daar dan maar een beetje omheen. Verbazend altijd hoe die kleintjes de winterkou verdragen. Vanochtend schoot Knoppie onder de voederbak weg, die lag helemaal in een soort holletje van stro. Denk je eerst joh, wat is dat dan, kijk het beweegt! En roets, als een speer schoot Knoppie het hok door op zoek naar de moeder's uier. Hij groeit als kool, dat lam. Daar gaan we nog lol aan beleven.
De komende weken moet de rest ook gaan, je ziet de uiers opzwellen, bij een paar anderen worden de schedes ook al glad. Allemaal tekenen dat het staat te gebeuren. Ik ben benieuwd of het net zo soepel gaat als vorig jaar. Toen was er maar een fatale complicatie. Leuk hoor een beetje dollen met die schapies. Je hoeft je neus maar te laten zien en ze beginnen aan je te snuffelen op zoek naar brokkies, om dan door te stormen richting voederbak.

OVERHEID
Even iets over die kleinere overheid uit de vorige blog. Zowel van mijn ghostwriter als andere kreeg ik daar opmerkingen over. Commentaren zijn altijd welkom, het zet je aan nog eens na te denken over wat er zo neergepend is. Goed. Degenen die regelmatig deze blog lezen weten dat ik een aanhanger ben van de stelling "less is better, small is beautiful". In het bijzonder met betrekking tot een overheid. Dat maakt mij niet tot een liberaal ofwel rechtse denker, zoals enkelen opmerken. Ieder heeft recht op diens eigen mening vind ik ook, daar ben ik best wel fanatiek in. Het opdringen van je mening aan anderen hang ik niet echt aan. Zelf heb ik geen bepaalde voorkeur voor een stroming. Bien sûr heb ik net als ieder ander, wel een mening over van alles. In een zeker opzicht mag je me wel anti politiek noemen, in het bijzonder anti-politici. Maar dat is weer een ander stokpaardje van me.
Geen overheid? Als een soort anarchistische maatschappij? Nee, dat ook weer niet, geen anarchistische samenleving, omdat we dan weer terug naar af gaan. Daarom vind ik heb je een zekere hoeveelheid publieke werkers nodig. Een gemiddelde burger zie ik namelijk echt niet zonder dwang aan de weg werken, of de wegen sneeuwvrij maken. Onderwijs, moet je echt niet in handen van particulieren leggen. Want dan krijg je uitwassen als zwarte kousen en koraan scholen, om van de katholieken maar te zwijgen, geen haar beter. Dat geen haar beter: jonge ontvankelijke geesten moet je niet volproppen met een eenzijdig wereldbeeld. Het doel van scholen is kennis overbrengen, niets meer en niets minder. Geen propaganda voeren voor een bepaald denkbeeld. Scholen horen neutraal te zijn. Scholen horen een omgeving en het klimaat te scheppen, een vruchtbare bodem in jonge geesten te kweken om onbevangen de wereld om zich heen te kunnen bestuderen. Zonder vooroordelen. Religie en politiek dienen in mijn optiek dan ook ver van de scholen te blijven. Dat echter terzijde.
Een paar publieke functies die in handen van een overheid te rechtvaardigen zijn: onderwijs, omgeving, gezondheidszorg. Ook nog iets als binnenlandse zaken om belastingen, politie / justitie, sociale zaken en zo te organiseren. Ministeries als defensie, buitenlandse zaken zijn ondergeschikt. De huidige crisistijd bevestigt dit. Het zijn namelijk de eerste ministeries die gewist worden bij tegenwind in de economie. Uiteraard is cultuur ook een gewillig slachtoffer. Dat laatste is meestal niet zo'n ramp. Een eeuw of zo geleden bedropen dat soort dingen ook zich zelf. Er zijn altijd wel een aantal mecenassen die zich opwerpen voor de kunsten, nadat ze niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen. Al het andere moet je gewoon aan lokale gemeenschappen overlaten.
Gelukkig wordt naar mijn mening nooit gevraagd, de Patokkel behoede me.

DA

Als zugabe nog een infographic. Over hoe iedereen in de VS en UK ook door de corporaties in de gaten wordt gehouden. Mijn vermoeden is dat het in de rest van de wereld niet veel anders is.


Geschrokken? Dan bent u een DA kandidaat.

De uitspraak: "Gaat u maar rustig slapen, de overheid waakt over u." is wel erg letterlijk geworden hè? Die bestanden zijn ook voor overheden beschikbaar, 'legaal' (o.a. de patriot act) of illegaal. Ja, dan kan DA wel eens een leuk idee zijn om dat nest een beetje op te schudden.

Geen opmerkingen: