10 januari 2013

eurobiljet

De algemene klacht over het Europees papiergeld is: foeilelijk! Monopoliegeld, oorlogsgeld, niet van deze tijd. Nou ja, niet iets wat je als visite kaartje kunt gebruiken. Dat krijg je hè, als de politiek zich er mee gaat bemoeien, dan wordt alles grijs en grauw. Het eerste de beste ontwikkelingsland heeft mooiere biljetten. Soms zijn dat echte kunstwerkjes. Hoorde ik ook wel eens. Kijk maar eens hieronder

Grafische kunstwerkjes op een tiental vierkante centimeters. Natuurlijk spreekt hier mijn persoonlijke voorkeur uit. O, er zijn best nog wel honderden biljetten die pijn aan de ogen doen. Stiekem maak je toch een selectie.
Een bankbiljet leeft kort. Hoewel sommigen wel het eeuwige leven lijken te hebben, zoals de US dollar. Heel af en toe komt er een andere kop op, maar dan heb je het wel gehad. Die dollar biljetten zijn namelijk zo ouderwets dat ze per definitie eeuwig mee kunnen.
Maar er is hoop. Het lijkt erop dat we van die armetierige euro biljetten afkomen. Hier het nieuwe vijfje.

nieuwe en oude 5 euries biljet

Alhoewel ook die nieuwe kleurtjes geen echte schoonheidsprijs verdienen. Beetje met DDR kleurtjes goochelen en dan denkt men er van af te zijn. Het blijven lelijkerds. Vooral die streepjes aan de zijkant, zeker voor de geldtelmachines gedaan. Oh wacht, het kan een veiligheidskenmerk zijn. Ergens iets gelezen over de afstanden tussen die streepjes. Die, volgens een bepaald algoritme, verschillende voor het oog niet zichtbare onderlinge afstanden hebben. Een soort verfijnde barcode zeg maar. Zouden ze werkelijk zo slim zijn?
Dit ontwerp is in ieder geval een stap in de richting. Nu de rest nog een facelift en we kunnen er weer 10 jaar tegen. Hopelijk is dit biljet net zo'n kort leven beschoren als diens voorganger.

VERHAALTJE 5
Zoals beloofd, ik pak de draad weer op. Ik vond onlangs een mooi voorbeeld van een storyboard. Van de dechetterie hier in LDF. Hoorde bij een serie filmpjes van hoe ze afval verwerken.

mooi voorbeeld van een stroyboard over afvalverwerking
Opbouw
III Ordenen 
V Uitwerking
VI Aankleding
VII Nawoord

(1 t/m 4 zijn links naar de vorige deeltjes)

Uitwerking
Bij dit gedeelte zijn we aangeland met het uitwerken van ons verhaaltje. We waren begonnen met een ongeordend stapeltje kaarten of geeltjes met daarop losse kreten. Al doende werd het een samenhangend verhaal met een tijdlijn. Nog steeds zijn de personages niet uitgewerkt, maar er is wel een soort framewerk ontstaan waarbinnen nog van alles kan gebeuren, veranderen, gewist of aangevuld kan worden.
  • De alinea wordt uitgeschreven
  • Aanvullende en of verbindende zinnen worden gemaakt
  • Verbindende zinnen tussen de alinea's
  • Tabellen, kaders, of figuren maken

De alinea wordt uitgeschreven
De tekst die er nu staat hoeft nog helemaal niet leesbaar te zijn. Vaak zijn het nog losse flarden van zinnen, trefwoorden, of zelfs slechts een opmerking. Nu is het moment aangebroken de tekst om te zetten naar lopende zinnen. Maakt ze niet langer dan 14-19 woorden. 

voorbeeld oertekst:
titel: Onttrekken van alcohol uit wijn
subtitel: preparatie van de wijn en het opkook proces
body: 
    • om de alcohol uit de wijn te halen moet de wijn op een temperatuur van 78ºC gebracht worden
    • wijn in erlenmyer of pan doen
    • thermometer aanbrengen in destilatie kolom
    • warmtebron afregelen
    • vloeistof op temperatuur brengen
    • koeling aanzetten
    • let op verschil ethyl en methyl alcohol
      Uitwerking:
      Giet de container rode of witte wijn in de kookpan. Sluit deze af en verbindt alle andere delen van de destillatiekolom met elkaar zoals dat in de handleiding is aangegeven. Zet de koeling aan, later regelen we de doorstroomsnelheid van de koeling om de uitloop van de alcohol te optimaliseren. Stel de warmtebron nu zo in dat de vloeistof de temperatuur van 65ºC bereikt. Houdt die temperatuur ongeveer vijf minuten vast. Op deze manier verdwijnt bijna alle Methyl alcohol die er nog in zat. Dat was al weinig omdat er is uitgegaan van gewone in de handel verkrijgbare wijn. Dit tussenstapje doen we uit kwaliteitsoverwegingen. Methanol is niet geschikt voor consumptie, je wordt er namelijk blind van. Giet de vloeistof die nu uit het toestel komt, het zullen hooguit enkele cc's zijn, in een duidelijk gemarkeerde fles voor later gebruik. Zoals bijvoorbeeld schoonmaak alcohol of antivries. Breng nu de temperatuur omhoog naar ongeveer 78.37ºC en controleer de afdichtingen van je destillatie opstelling terwijl de vloeistof op de gewenste temperatuur komt. Wat er nu nog uit de condensor druppelt is voornamelijk water. Zet een nieuw opvangglas onder de uitloop van de koeler en laat als er voldoende volume is de alcoholmeter er voorzichtig inzakken, lees het percentage alcohol af. Uit 5 liter wijn krijg je ongeveer 500cc pure alcohol*. Stop het kookproces als het percentage alcohol sterk terugloopt**.

      Aantekeningen:
      • Kijk nog eens naar bepaalde trefwoorden of onderwerpen. Horen ze in deze paragraaf wel thuis. Daar komt het storyboard en de tijdlijn weer om de hoek kijken om dat te controleren. Klopt je logica nog wel, of de volgorde waarin je dingen had willen vertellen. Bijvoorbeeld: is de opbouw naar een climax of conclusie hier wel op zijn plaats? Wees niet gehinderd door kennis om volgorde of opbouw aan te passen.
      • Lees het stukje nog eens voor aan jezelf. Loopt het, of zijn er nog zinnen die een inleiding of bruggetje nodig hebben. Een beschrijving, sfeer tekening, tabel of grafiek. 
      • Binnen een alinea of paragraaf niet van onderwerp veranderen, blijf de rode draad volgen van je storyboard. Zet uitstapjes in kaders naast je tekst of verwijs naar de bijlagen. In een fictief verhaal kunnen meerdere rode draden door elkaar lopen, maar houdt binnen een paragraaf een enkel onderwerp vast. Een nieuwe rode draad? Begin met een nieuw hoofdstuk.  
      • Ben je fictie aan het schrijven dan kun je soms met de syntax wel eens de hand lichten, dat is de dichterlijke vrijheid van elke schrijver.
      • Blijf je bewust van je lezers, welk soort lezers publiek probeer je te bereiken. Probeer geen té gezochte constructies te kiezen. 
      • Stem de lengte van je zinnen dus op je publiek af.
        Resultaat: goed lopende paragrafen met een redelijk correcte syntax.

      Verbindende zinnen tussen de alinea's
      Als je de paragrafen hebt uitgewerkt zul je soms hiaten krijgen, of het ontbreken van verband tussen de alinea's. Hiervoor zijn de zogenaamde bruggetjes handig. Een aanloopje dat logisch volgt op het bovenstaande en datgene wat erna komt inleidt. Anders wordt het al snel een verwijzing of zelfs een nieuw hoofdstuk.

      Resultaat: in het hoofdstuk of memo zit een logische lijn zonder hiaten.

      Tabellen, kaders. of figuren maken
      Het laatste decennium is de lezer steeds visueler ingesteld geraakt: een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Een kleine illustratie in een verhaal is nooit weg. Dat fleurt een beetje op en vaak is het een prima kapstok om iets te onderstrepen of te onthouden. Houdt wel rekening met de rechten van de makers ervan. Vraag dus altijd om toestemming, of op zijn minst verwerk een goede verwijzing van je afbeelding in je voetnoot of bij het plaatje zelf. Het voert te ver om het uitgebreid over copy rights en fair use te gaan hebben hier. Tabellen en grafieken spreken voor zichzelf, waar van toepassing verwerk ze in de tekst. Overdaad schaadt, maak er eventueel een bijlage van.

      Resultaat: prettig ogende opmaak

      Het verhaal is rond. Heeft een duidelijke lijn of rode draad, gaat niet van de hak op de tak, zaken die bij elkaar horen staan bij elkaar. Pietje krijgt geen bekeuring als deze nog niet te hard gereden heeft. Of te langzaam ;=) De ontknoping komt pas nadat Jantje is vermoord door Manon.
      Herlees je werk nog een keer en lees het eens hardop. Klinkt het nog steeds zo pakkend als je in je gedachten had? Laat desnoods het werk even liggen en kijk er later nog eens naar. Of laat het aan een collega of bekende lezen.

      Volgende aflevering: Aankleding, een beetje psycho-linguïstiek en ander leuks.

      Geen opmerkingen: