15 december 2012

Spraakles

Van de week scoorde ik weer een uurtje spraakles. Hoe dat gaat?

De telefoonterreur aan het einde van dit jaar is gewoon niet normaal meer. Per dag wordt je minimaal tien keer op alle mogelijke tijden gebeld door een belcomputer. Dat is voorzien van een computer programma met een database aan telefoonnummers in z'n rug en dat begint dan nummers te draaien. Nu heb ik het zogenaamde "secret" (onbekend of gemaskerd nummer) al laten blokkeren, merkwaardiger wijze moet je daar ook nog voor betalen, dus herken ik vrij eenvoudig of het een telefoontrol is of niet. Onwijs. Maar als hetzelfde nummer je zes keer per dag belt, en je daardoor iedere keer uit je dromerijen opschrikt, wordt het me teveel. Het hield maar niet op. Oh ja , je kunt je ook nog op de oranje - bel me niet - lijst laten zetten die callcenters moeten respecteren, zodat ze je niet meer bellen. Het grappige is dat die lijst je maar een jaar beschermd, waarna het gebel weer begint. Daarmee weten echter de beheerders van de telefoonlijsten 100% zeker dat het een goed nummer is, en die kennis is goud waard. Dus verdubbelen ze hun inspanning om je aan de lijn te krijgen voor een leuk gesprek.
Nu zijn er drie, of meer taktieken om je op de zwarte lijst te krijgen: die niet meer bellen, kost alleen geld lijst.

  • Je begint een gesprek en houd ze zo lang mogelijk aan de praat zonder ze tegen je in het harnas te jagen. Uiteindelijk geeft de callcenter trol het op en wordt er soms zonder goedendag te wensen opgehangen. Als je dit vaak genoeg doet vermindert het bellen merkbaar.
  • Je begint heel enthousiast te doen over het product, dat je erg veel belangstelling hebt in wat ze aanbieden, en of ze alsjeblieft langs willen komen om er over te praten. Zonder enige verplichting overigens hè!
  • Deze heb ik nog niet uitgeprobeerd maar werd me door anderen aangeraden. Speel de hysterische telefoon eigenaar, begin een krankjorum verhaal over je problemen, enge ziektes, en wat er maar in je opkomt aan debieliteiten. Probeer wel je lachen in te houden anders verraad je je zelf en is de grap eraf. Iedere keer dat de call trol weer terug gaat naar het onderwerp van verkoop begin jij weer over die zweer, je hartaanval, je dochter die glassplinters op heeft zitten eten... Binnen een minuut hangen ze op volgens de aanbieders van deze taktiek.
  • Tenslotte kun je nog de onnozele uithangen en steeds dingen niet begrijpen. Ze alles laten herhalen doet ze ook zeer snel ophangen. De kans dat je op een niet meer bellen lijst terecht komt is volgens mij niet zo groot.
bron: sapienstoonz.blogspot
Ach je moet er lol aan hebben en het kost je misschien een beetje tijd. Maar zie het als het trollen van de trol. Wel beleefd blijven hè. En vriendelijk. Schelden helpt niemand, is ook onbeschoft. Immers zo'n trol zit daar ook maar in opdracht van z'n baas die telefoon vol te blazen. Het is vaak een student of een part time buurvrouw die een paar centen probeert bij te verdienen. Persoonlijk vind ik de tweede taktiek het leukste. Er komen in deze stille en barre tijden immers mensen bij me aan de keukentafel een privé les Franse spreekvaardigheid geven. Een leerzame ervaring vind ik dat altijd weer. Zonder dat je je huis uit hoeft heb je zomaar een uurtje spraakles te pakken. Een bakkie doen is altijd leuk, en soms gaat het gesprek over totaal iets anders dan waarvoor de man is gekomen. Dames zijn veel vasthoudender aan hun verkoop praatje, en haken vrij snel af als ze in de gaten krijgen dat er niet gescoord gaat worden. De mannelijke kant van de wereld bevolking is wat nieuwsgieriger en gaat vaker wel dan niet een gesprek aan.

Zonnepanelen
Dit keer ging de spraakles over zonnepanelen. Normaal ga ik niet zo uitgebreid in op een spraakles. Maar dit keer was het iets ter overweging. Een goed bod waar beide partijen voordeel aan hebben. Helaas liep het anders dan ik gehoopt had. De deal is als volgt. Ze installeren zonnepanelen op je dak, zonder kosten voor jou. Zij hebben alleen je dak nodig. Na acht jaar geven ze 120 euries per maand huur voor de plek op je dak. Dat is precies de deal waar ik op wachtte. Eerst gaan zij de investering terugverdienen op eigen risico, en daarna eerlijk een huur betalen.
 Dat klonk toch echt redelijk, goed voor het milleu, en goed als signaal functie naar de rest van de wereld, oké het dorp dan.

MAAR

De deal

Zoals altijd bij deze fantastische deals zit er een addertje onder het gras. Het is gewoon een sport om die te ontdekken. Een hele vragenlijst werd er afgewerkt, en allerlei condities werden gesteld. Fijn, ik ben op retraite, ja dàt had ik niet moeten zeggen, anders had ie gegarandeerd ook nog naar mijn loonstrookje gevraagd. Absoluut zeker moest ook madame bij het gesprek zijn, waar was zij? Als het een SCI betrof moesten ook alle papieren boven water. Ook de belastingaangifte, trouwacte of PAC...
 De rest van het rijtje heb ik niet gehoord, want bij ieder punt wat niet klopte of niet in hun kader pastte, moest de leraar met zijn baas bellen. Je hele hebben en houen wilden ze weten. Dat ging me toch iets te ver. Ik vroeg of dat allemaal wel nodig was, omdat zij toch alleen maar die paar vierkante meter wilden hebben om hun ding te doen? Op een gegeven moment gaven ze het op omdat er teveel ontbrak (of vond ik dat ze er, in het privacy kader, niets mee te maken hadden).
Telkens weer viel ook het woord kandidaat. Ik zou dan kandidaat worden om door hen een installatie op het dak te mogen laten plaatsen. Ze zouden een kandidaads dossier samenstellen en meer van dat soort uitspraken. Een soort paaien was dat, zodat de klant zich vereerd zou voelen dat er een installatie op zijn dak geïnstalleerd zou worden. Ja gekke Henkie, onzin natuurlijk. Gewoon een puur commerciële aktie. En wat dan nog.
Toen ik hem vertelde dat een soortgelijke installatie in NL nog geen 5000 euries zou kosten, en ik dat binnen de drie à vijf jaar zou terugverdienen, keek hij mij met grote ogen en wijdopen mond aan. Toen kletste hij zijn mond zogenaamd voorbij door hun inkoop bedrag te noemen van 14000E. Dat zal wel. Als jullie dat in die grote hoeveelheden per container inkochten was dat bedrag voor een 3000 WpH installatie ongeloofwaardig. Ja, klonk het, we kopen alles in Duitsland in. Hij zei nog iets over de superieure kwaliteit, de garantie, de vlotheid waarmee alles geïnstalleerd zou worden. En de gelijkrichter/omvormer die van supérieur Frans fabricaat was. Niet mijn zorg die kwaliteit en garantie, dacht ik nog, hun probleem en risico. Eigenlijk was het best een goede deal, jammer dat het niet doorging.

Rekenen
Toch even doorvragen hoe het financiëel dan in elkaar zat, enkele vragen had ik er naturlijk al wel slinks door gemixed. Maar nu de hoed en de rand. Na veel trekken, waarom doen ze daar altijd zo geheimzinnig over, kwam het volgende boven tafel. Ten eerste bestaat er iets als het credit d'impots voor een bedrag van maximaal 7000 euries in vijf jaar per belastingplichtige. Aha, daarom wilden ze dus een copie van mijn belastingaangifte hebben. De terugkoop regeling in LDF is erg gul. EDF (soort Nuon) koopt een KWh terug voor 31 cent, jij betaald 6 cent / KWh. Met een installatie tot 9Kw levert je dat bij het plaatselijke aantal zonuren minimaal 1800 euries per jaar op. De credit d'impot rechten draag je dan aan die firma op voorhand over, net zoals de terug koop rechten door EDF. Tot nu toe alles redelijk. Na acht jaar staat de teller voor de leverancier op ruim 21K euries. Een nieuwe termijn voor de credit d'impot is dan ook al aangebroken en dus scoren ze opnieuw 7000 = 28K. Voor beide partijen is dat een gouden deal dus. En na acht jaar vang jij 12 x 120 = 1440 euries per jaar voor de huur van je dak. Dat komt voor ons neer op 12 jaar gratis stroom. De deal ga je voor 20 jaar aan. Wel, we zijn tegen die tijd dan 80 en waarschijnlijk allang verkast, maar dat mag de pret niet drukken. Daar zal best wel iets over in de kleine lettertjes staan, en terecht.
Misschien dat er over een jaar of wat opnieuw een poging gedaan kan worden, of dat ik zelf iets installeer in de wei. Die 5000 euries heb ik er in een jaar of drie, vier wel uit. Stroom zat nodig, die oven voor de keramiek vreet 3x7 KWh, de kookplaat is 7 KWh, koelkasten, zwembadpomp, circulatiepomp, boilers. Je zou bijna zeggen gaan met die banaan.


Leuk om even te bekijken: fayence de Longwy een plaatsje in noord Frankrijk direct onder luxemburg.

Wijsheid van de dag:
Most of the things worth doing in the world had been declared impossible before they were done.
 

Geen opmerkingen: