29 december 2012

Mailleroncourt

Ieder jaar wordt een paar weken voor kerst in Mailleroncourt de feesverlichting ontstoken. Dat zijn figuurtjes in de vorm van een ster, en krul of iets wat daar tussen in zit. Die dingen zitten aan bijna elke lantaarnpaal, ook eentje voor ons huis. Dit jaar heb ik in het dorp voor het eerst iets met verschillende kleuren gezien. Die verlichting wordt aangezet door een manneke die zich bij iedere lantaarnpaal in een soort hefbak hijst, omhoog swiept, een schakelaar omzet en weer naar beneden komt. Natuurlijk denk je als rasechte 'Ollander meteen het jouwe ervan, zoiets als: een centrale schakelaar of zo. Dat is natuurlijk geen gezicht, ineens floep alle kerstverlichting aan. Daar moet een manneke aan te pas komen, die bij iedere paal omhoog gaat. Dát is traditie! Met een grote witte wagen van EDF hobbelt zo'n figuur dan door het dorp en uiteindelijk branden alle lampjes weer. Na het nieuwe jaar herhaald zich deze ceremonie en dat ieder jaar weer opnieuw. Per dorp is de verlichting anders. In St. Loup is dat iets uitbundiger, en in nog grotere dorpen zijn het hele taferelen, licht slingers en soms zelfs een joekel van een kerstboom die in het licht staat. Nog grotere dorpen hebben dan een heuse kerstmarkt die een dag tot enkele weken duurt. In Vauvillers en St. Loup is er iets van een of twee avonden, maar in Plombière les Bains alle advent weekeinden.

Plombière-les-Bains
De verlichting in Plombière is dan ook zeer uitbundig. Erg leuk om eens over heen te wandelen zoiets, een beker warme wijn te slurpen, wellicht een worst aan te knagen, die je iedere keer tegen beter weten in weer opeet (maagzuur). Na een uurtje hou je het dan voor gezien en koers je langs de maanverlichte binnenwegen weer huiswaarts. Zo hou je de kerst traditie weer in ere. Sommige van die markten zijn alleen open gedurende de advent weekeinden, en weer anderen, veelal in de grote steden zijn permanent tot het oud en nieuw open. Geeft toch wel iets speciaals aan de kerst vind ik. Niet elk jaar gaan Fannie en ik samen naar zo iets, soms gewoon te druk met de voorbereiding voor de gasten. Wat laatste klusjes, schoonmaken, kamers inrichten. Een boel werk is dat. En soms omdat we gewoon geen zin hebben en lekker knus voor de openhaard blijven hangen met een film of goed boek.

SCHAPEN
Gisteren kwam de tuinjongen aan de deur om fioul vragen, huisbrandolie / landbouwdiesel. Of ik soms een tankje had. Zonder overigens toe te lichten waar dat voor was. Maar dat kon ik met mijn klompen wel aanvoelen. BP had natuurlijk geen olie meer in zijn tank zitten, en stuurt zoals gebruikelijk in dit soort situaties, altijd een van zijn kinderen. Bijna elk jaar is het weer zover en verpats ik aan BP een tankje diesel. Meestal heb ik wel een tankje op voorraad, voor het (keramiek)kuilvuur in de zomer. Nu had ik nog slechts een paar liter in dat tankje zitten, en dat zou hem niet veel verder helpen dacht ik. Dus, nee, ik had eigenlijk niets waar hij wat mee kon. Zo gezegd, en Alexander droop weer af.
De volgende morgen liepen de schapen in de tuin te maaien. In een optimistische flits denk je dan, há, meteen een goede beurt voor de winter. Dan kijk je nog een keer, en blijkt de jonge kerstboom kaalgeknaagd te zijn, de rodondendron geminimaliseerd, en dan begin je toch wel een beetje te balen. Zie ik ineens iets vreemds aan de solar collector, SHIT. Die arrays staan uit het lood, hebben die beesten dus tegen aan staan drukken.
Oorzaak? Deur van de stal staat open. Wie? Dat laat zich makkelijk raden. Zowel BP als Alexamder hebben de gewoonte om door de stallen heen te gaan om boven bij ons appartment te kunnen aankloppen. BP doet de staldeur altijd goed dicht. Alexander krijgt dat bijkans nooit voor elkaar. En wie was er gisteravond bij ons aan de deur? Juist! OK, die planten groeien wel weer aan, maar die fittingen van de collector waren nu verbogen. Behoorlijk pissig belde ik dan ook naar BP. Krijg ik een bandje van BP, en dat klonk op een van de meest depressieve toonaarden die ik ooit gehoord heb. In zijn zwaarste accent, zacht mompelend, bijna teneergeslagen, klinkt het: c'est moi, si t'a besoin de moi, rappeler plus tard. (met mij, als je me nodig hebt, bel later nog een keer) Alsof die gosert bezopen was toen ie het bandje insprak ;=) Geen contact dus. Nou dat was maar goed ook want ik was en blijf nogal pissig. Die collector is buiten dienst! Moet je weer nieuwe fittingen halen in Epinal, en dan is het nog maar de vraag of de zaak vanaf de manifolds niet verbogen is. Geen glazen buizen stuk gelukkig. Tuurlijk, alles is normaliter te repareren, en meestal heb ik wel wat onderdelen op voorraad. Echter geen 22mm knelfittingen, die gebruik je nauwelijks, en dus geen voorraad. Dubbel balen, net nu er weer een paar dagen zon op komst zijn. Tsja, in ieder geval kan mijn chaggrijn dan wat afnemen voordat ik BP aan de kladden kom. Dat is dan weer een voordeel.

ISS
Van de NASA krijg ik elke keer als het ISS zichtbaar wordt een mailtje:

SpotTheStation! Time: Sat Dec 29 5:55 PM, Visible: 6 min, Max Height: 56 degrees, 
Appears: WNW, Disappears: SE

Vanavond lijkt het helder weer te worden, dus kansen!

Geen opmerkingen: