1 oktober 2012

Pastoraal

Je ziet de boeren nog snel even een ladinkje gras van het land afhalen voor het kuilgras. De eerste akkers worden al weer omgeploegd en hier en daar lopen groepen koeien dat wat nog over gebleven is ook nog ff van het land knagen. Het mais staat er prima bij, dat zal volgende week ook wel van het land gaan. Zo rij je langs een paar kilometer maisveld. Ineens besef ik dat dat al snel ruim over de 20 hectaren is. Reken even 50 ton mais per hectare, dan is dat een heleboel popcorn.


Het volgende heb ik ff opgezocht. Blijkt dat in landen waar niet met kunstmest gegooid wordt en er weinig water is, de opbrengst per ha.hooguit 3-5 ton is. Dan hebben ze een goed jaar. Dat is nogal een verschil zeg! Schrik je toch wel van, zo kwetsbaar als die gemeenschappen dan zijn. Stel dat in LDF ook ff een oogst de mist in gaat, en dat er dan geen graan is. Dat zal in de omliggende landen ook zo zijn. Ik denk dat er een regelrechte hongersnood zal optreden in dat geval. Maar vooral brandstof gaan maken van de granen, hoor!. Als er al stemmen opgaan om dat met andere gewassen te gaan doen, gewassen die dan niet door de mens gegeten kunnen worden, hoor je ze na twee keer kwaken niet meer. Waar zou dat toch in zitten? Of aan liggen. Als er voorgesteld wordt om een soort strategische buffer aan te leggen van graan en zo, idem. Idee wordt gedumpt. Ik denk dat dat een beetje merkwaardig is. Te veel lobby-isten vermoed ik die dit tegen willen houden. Of zou het echt geen goed idee zijn om tegen de speculatie in een soort van ijzeren voorraad op te willen bouwen. En hoeveel moet dat dan wel niet zijn. Tarwe voor een week, twee weken? Een seizoen?


Reken maar eens even mee. Een gemiddeld fransje eet toch al snel een baguette per dag. Een baguette weegt 400 gram. Bij 56 miljoen inwoners eten er misschien 45 mil dat broodje de rest eet iets anders. Maar voor het gemak schuif ik alles onder een noemer. Even snel is dat meer dan 8 miljard kilo graan. Ronden we naar boven af en rekenen 2000 kilo tarwe per ha. dan is daar 4 miljoen ha nodig. Daar heb je dan een dikke 200 duizend silo's voor nodig. Zet die allemaal hutje mutje tegen elkaar is al snel 150 hectare. Nou dat is nog wel te doen dacht ik zo. Niet veel groter dan een flinke boerderij. Verdubbel de oppervlakte voor allerlei toe en afvoerwegen, installaties etc en dan ben je al snel klaar. Rijst de vraag: hoe lang kun je graan eigenlijk bewaren onder ideale omstandigheden, 2 jaar? Dan moet het graan weer ververst worden. Zou dat dan betekenen dat we de rest van ons leven baguettes eten van inferieur graan? Kijk, daar heb je zoiets! Iemand heeft na zitten denken! Niks complot theorie. Gewoon: "ik wil geen muffe baguette eten", punt uit. Want kom een gemiddeld frnsje niet aan zijn eten!
Toch wel grappig hè, je kunt al die cijfertjes binnen de 5 minuten gewoon op het internet vinden. Calculatortje erbij en, hoppa. Zit ik me alleen nog af te vragen hoe dat dan moet met een eerste keer vullen van die silo's. Nou ja ze draaien toch tonnen van die handel door elk jaar, omdat de bodemprijs niet wordt gehaald. Waanzin! Dus die silo's vullen zal geen probleem zijn. Waarom het toch niet gedaan wordt, zou toch ideaal tegen de speculanten zijn?

Herfsttooi
Zaterdag op weg naar huis zat ik gewoon te genieten. De ondergaande zon die over de heuvels scheert. Klets! Pal tegen die bosranden aan. Dat wordt nog wat over een paar weken. Zag ik ineens een heel stuk bos al zonder blad zitten. Hé heb ik wat gemist? De temperaturen dalen 's nachts al wel tot zo'n 5 a 6 graden, dat zou het verklaren dat er veel blad verlies is. Maar een stukje verder op was weer niets aan de hand. Een bronzen randje vormt zich heel subtiel om de bladeren heen. Niks aan de hand dus. Blijkbaar gaat de natuur gewoon zijn gangetje, alles rustig aan het oostelijk front.
deze dan, vennetje vlakbij Clerjus
Prachtige mistlandschappen vormen zich al. Vanochtend wurmden de schapies zich door de mist in het weiland. Bij huis was het al een beetje opgetrokken, en dan zie je ineens de kudde aan het hek verschijnen. Echt pastoraal. Daar kan ik echt van genieten. Zo met een kop opgewarmde koffie uit de thermos, van uhm, eergisteren? Bah, zeggen sommigen dan. Hoewel, zo doen ze het allemaal hier. Voor mezelf maakt dat niets uit, deed ik in NL ook al jaren. Koffie werd sowieso altijd koud op mijn bureau, en dronk ik de koude koffie toch ook gewoon op. Dit keer gewoon te lui om nieuwe te zetten. Ik maak me sterk dat, als je ergens op visite komt op het platteland, het niet anders is. Die opgewarmde koffie dan. Of je krijgt van die "over smakelijke" nespresso koffie die eigenlijk net niet naar espresso smaakt en al helemaal niet naar koffie. Nou ja, het is altijd goed bedoeld, en drink ik de handel met een van genot vertrokken gezicht op.
Binnenkort is het ook weer paddo tijd. Mijn Trompets de Mort zijn al lang op, daar moet ik maar eens een extra portie van scoren dit jaar. Is altijd lekker in de soep en sausen. Dan heb je nog kantarellen, lekker in een omelet bijvoorbeeld, een beetje lastig te krijgen. Vorig jaar had ik gelig spul, smaakte prima bij een omelet en gebakken uitje en wat spekkies enzo. De tijd om nieuwe recepten uit te proberen komt er weer aan!

Herfst is hier, als de zon schijnt, geweldig. De temperaturen liggen in het gebied rondom de 17 graden, erg behaaglijk. Als het regent, dan moet je gewoon alle luiken dicht doen, de radio aan, een glas wijn erbij en de open haard in de fik. Boekje openslaan, een beetje doezelen, om dan weer een hoofdstukje te lezen. Prima avonden zo.  Af en toe een paar boeken downloaden, of ik er al niet genoeg heb. Filmpje kijken, en dan in je warme bed. Ja, zo kun je echt wel oud worden.

Voorspellingen
De geruchten zijn niet van de lucht. Iedereen hoor je praten over dat de winter wel eens lang kan gaan duren en koud zal worden. Ook al hebben de boeren geen gelijk, ik moet maar eens wat extra hout naar binnen halen. Je weet maar nooit.

Oeps!
Dit is geinig! Er viel een boek op mijn toetsenbord en wilde ik het er snel vanaf vegen. In de zoekregel van Google verscheen:zoek term: nm,kjmnh. Kom dacht ik, doe eens gek en drukte op enter. Kreeg ik wel hele grappige dingen te zien. Bijvoorbeeld een krant uit 1925!
Meteen eens een paar keer met de hand gewoon over het keyboard geveegd, ook grappige resultaten. Logs van machines, een of ander plaatje van NASA uit 2002. Probeer maar eens, echt een leuk tijdverdrijf. Iets voor als je je balorig voelt.

Geen opmerkingen: