23 januari 2012

Telefoon 10

We zijn aangeland bij episode tien eerste seizoen.
De klucht wordt vervolgd.

NETSPEED < 8MB
De mooie beloften van 8Mb worden door Orange uiteraard niet waargemaakt. Twee Mb komt eerder. En dat kan ik onderbouwen met 2 maanden metingen. De eerste week was het dicht in de buurt van 5, de week erna tussen 3 en 4 en de laatste vier weken komt het tooltje niet hoger dan 2. Twee komma nul twee om precies te zijn. Net zo laag als SFR op topdagen. We zij er wel iets op vooruit gegaan, maar 8Mb No Way José. Herinner me nog het akkefietje dat die telefoonjuf keihard volhield: "U heeft 8Mb", terwijl ik aan mijn kant iets van 4.5 meette. Stoïcijns herhaalde de juf: "U heeft 8 Mb. Drukt u maar op de link links boven in de pagina", waarna na enige vertraging 8 hele Megabits als getal verscheen. Natuurlijk verwees ik die test naar de prullebak, iedereen kan wel een scrippie achter zo`n link hangen dat na 2 seconden met een mooie tekst terugkomt: "de bij u gemeten snelheid is: 8Mb". "Onbetrouwbaar", zei ik toen "Nee hoor wij meten 8Mb", kwam het antwoord. Ik kon toen mijn lachen niet inhouden. Zo ongeloofwaardig was dat. Na twee maanden gebruik concludeer ik dat ze een truuc uithaalden met de snelheid. Je kan immers binnen de 8 dagen je contract ontbinden als je niet tevreden bent. Door iemand een hoge `net` prioriteit te geven gaat het dataverkeer natuurlijk veel sneller en ben je tevreden en ga je niet je kontrakt opzeggen binnen die termijn. Dan denk je: "Mooi snel die verbinding", voor Franse begrippen dan hè. Edoch. Meten is weten en dat heb ik de afgelopen weken een paar keer per week gedaan via Speedtest. En om objectiviteit te waarborgen ook af en toe andere testtooltjes gebruikt, en verschillende meetsites aangevinkt. Met min of meer zelfde resultaat. Min of meer, omdat de metingen niet tegelijkertijd werden gedaan met de verschillende tooltjes. Test-wetenschappelijk is dit dus niet. Dat Orange de kluit belazert staat voor mij echter als een paal boven water. Maar ja, dat zal mijn paranoïde geest wel zijn die ze daarvan verdenkt.

AFLEVERING 10
Wat is de aanleiding van dit stukje dit keer? Uiteraard verwacht je dat SFR nog komt met een eind afrekening. Had ik ze al tot het einde van december het restant gelaten. Maar nee, hebberig als ze zijn willen ze nog twee maanden extra innen. Die automatische afschrijving had ik al geblokkeerd bij de bank, en dat werkt prima. Ieder maand wordt keurig netjes het bedrag weer gestorneerd (teruggeboekt). Daar geen hoofdpijn van. Komt SFR eerst met een mailtje dat ik een betalings achterstand heb. Doen het nog eens dunnetjes over met een brief. Vervolgens dreigen ze me af te sluiten als ik niet betaal. Afsluiten waarvan? Ik neem toch geen diensten meer van hun af, dacht ik zo. Dus het zal wel meevallen. Toch roept dat om ff indekken. Alhoewel de mailbox functioneel zou blijven, toch maar ff snel alle mail die nog naar of via Neuf komt omgeleid, abo`s en mailnglists idem, logins bij de diverse fora, webdiensten ook maar gewijzigd. Ook leveranciers van het nieuwe email adres (info@lemoutonquirit.eu) op de hoogte gesteld. Je staat ervan versteld hoeveel je aan dat Neuf adres hebt gekoppeld denk je dan achteraf. Echt tientallen! Toch een goed idee geweest om een encrypted file-tje bij te houden waar, hoe en waarmee ik me ergens geregistreed heb. Zal wel wat gemist hebben maar daar kom ik de komende dagen nog wel achter.
Als klap op de vuurpijl komt ook Orange er nog eens dunnetjes overheen. Ze willen een RIB hebben om het abo af te kunnen schrijven. Hoe vaak moet ik dat opgeven? Dat had ik bij het aanmelden toch al gedaan? "We moeten uw RIB hebben", klinkt het dan weer alsof je tegen een muur aan kletst. Een RIB is zoiets als een soort IBAN code maar dan op zijn Frans.
bron BNP



Met die code kun je bedrijven machtigen geld van je rekening te halen. Een automatische incasso dus.
Nou ja dat ook maar weer voor elkaar maken. Van die Neuf broeders zijn we nog even niet af.

Geen opmerkingen: