20 januari 2012

DataAnarchie

Jaren en jaren geleden ooit eens een serie kleine artikeltjes geschreven over data-anarchie (DA). Een begrip om je privacy zo goed en zo kwaad als het kan te beschermen tegen al te nieuwsgierige oogjes. In een van die artikeltjes gaf ik ook wat manieren aan om dat voortdurende gevraag naar jouw gegevens te omzeilen met antwoorden die net buiten het domein van het waarschijnlijke maar toch mogelijke liggen. Lekker cryptisch voor: je kunt straffeloos liegen dat het gedrukt staat. En wel, omdat in een goede leugen altijd een stukje waarheid zit. Je liegt dus niet, eigenlijk, maar je stelt de zaken in een ander licht.
Wat wil nu het geval. Een nieuw jaar is aangebroken en de Franse callcenters zijn weer met een schone lei begonnen. Prompt beginnen de kandidaten voor gratis spraaklessen zich dus weer aan te dienen. Ook een nieuwe ronde omdat de belastingwetgeving met betrekking tot de crédit d`impots weer nieuwe kansen biedt. Namelijk, je mag ongeveer 10K per vijf jaar aftrekken van de belasting (impots). Dat geld moet je dan besteed hebben aan verbouwing, isolatie, dubbelglas, verwarming of zo iets. De werkzaamheden moeten dan wel door een professional uitgevoerd zijn. Waarmee je jouw crédit d`impots rechtstreeks in de zakken van die professional laat vloeien. En daar is het ook om begonnen. Weinigen houden zich bezig met de vraag of dat dan wel zoveel voordeliger is. In ieder geval worden je projecten dan niet door de eerste de beste beunhaas uitgevoerd, en kun je je altijd op een soort van garantie beroepen. Afijn. Ben je een jaar verder dan mag je ook weer voor een deel gebruik maken van die crédit d`impots regeling. Gebruik maken van de CDI heeft naar mijn mening alleen zin bij werkzaamheden die je zelf niet (alleen) kunt doen, en bij grotere projecten.

BELMEVROUW
Zoals gezegd beginnen de campagnes van de fransjes dus weer te lopen. Database gevuld, adressen ontdubbeld, product afspraken OK? Check! We gaan, bonne chance. En hop in het hele land rinkelen weer de telefoons. Die fransjes zijn er zeer bedreven in om je het hemd van het lijf te vragen. Even de vragen die naar de bekende weg vragen daar gelaten. Welgeteld gingen 5 vragen over het product dat ze verkochten en meer dan 20 waren off topic. In dit soort gesprekken hebben bijna zonder uitzondering noch de vragen zelf, noch de antwoorden een toegevoegde waarde aan het onderhavige onderwerp.
Dat wil ik ff uitleggen. Waarom zijn die bel-mevrouwen zo geïnteresseerd in van alles en nog wat over je? Ook al hebben die vragen geen jota te maken met waar ze je op een zeker moment over bellen? Simpelweg omdat ze daarmee een database vullen en er dan zogenoemde profilers bezig gaan om uit te vlooien welke producten ze nog meer aan je zouden kunnen slijten. Net zoals Appie Heijn met je bonus kaart gaat doen, ook al hielden ze jaren vol dat er niets mee gedaan zou worden; geloof jij dat? Geef je aan dat je bij een bepaalde mobiel provider zit, dan kun je geheid verwachten dat je aantrekkelijke aanbiedingen krijgt om over te stappen. Of als je zegt dat je geen lening hebt uitstaan, wordt je gewoon belaagd met aanbiedingen om toch vooral een lening te nemen. Je moet dus oppassen met wat je zo verteld aan die dames. Enne, omdat alles afgeluisterd wordt, opgeslagen en verwerkt verschijnt jou profiel uiteindelijk ook bij BigBrother in de databases (échelon project, weet je nog?).
Na de eerste off topic vraag ging mijn DA alarm af en loog ik dat het gedrukt stond. De vraag over hoe oud ik was kreeg meer dan 60 mee, de vraag over of ik gehuwd was bleek ik plots weduwe te zijn, en of ik kinderen had? Ach vandaag een stuk of 4. Mijn mobiel nummer, ah die heb ik niet. Waarop stom verbaasd gereageerd werd, van iedereen heeft toch een mobiel? Welk werk ik deed, vandaag was ik PDG (président directeur géneral = een soort CEO) van AsjeMeNou een buitenlandse onderneming. Zeer geloofwaardig met mijn tijdens het gesprek steeds heftiger wordend accent. Verdere vragen beantwoordde ik niet zei ik, omdat die alleen maar dienen om uw database te vullen. Ik wilde wel eens die afspraak met mijn conversatie leraar hebben. "Nog even over de oriëntatie van uw dak, is dat zuid?" "Nee, die is zuidzuid ten oosten". "Is dat zuidoost of zuid west of noord", klonk het. "Ja de as van het huis ligt min of meer op het zuiden." En eindelijk, eindelijk kwam die afspraak. Nee die meneer die bij u in de buurt is en binnen een uur bij mij kon zijn is niet meer beschikbaar, wie had dat nu gedacht. Maar past het u... Een paar data volgden, en we enigden ons uiteraard op een voor mij goede dag en tijd, vrijdag 1800.

LOL
Gescoord!!! Weer een gratis spraakles. Waarom tuinen die gasten daar toch iedere keer weer in. Na de vier bezoeken (lessen) van vorig jaar zouden ze toch wijzer moeten zijn geworden. Het geeft voor mij alleen maar aan dat er niets wordt vastgelegd over de gesprekken / bezoeken en of ik nu een klant wordt of alleen maar een suspect (mogelijke klant) ben.
Je lacht je toch te barsten. Wel beleefd blijven tijdens zo`n gesprek hoor, prent ik me altijd in. Het heeft absoluut geen zin om zo`n belmevrouw onbeschoft te behandelen. Dat doet men in LDF maar al te graag, zo`n dame afblaffen. Zolang die dame maar onzichtbaar is en zich niet kan verdedigen met een snedige opmerking naar de klant toe, dan durft een gemiddeld fransje wel. Ja, het laagje beschaving is bij de mens zonder uitzondering microscopisch dun. Voor mij is het een plezier die mensen aan de praat te houden. De volgende keer maar eens een smartlappen verhaal ophangen, kijken hoe ze daar op reageren. Ach, het is winter, en deze kleine pleziertjes gun ik me dan. Stoor ik u? Nee hoor helemàààààl niet.

NOTE
DA is geen geintje waar je een of twee keer gebruik van maakt. Wat eenmaal in een computerbestand staat komt er nooit meer uit. De kunst is dan ook om zo vaak als mogelijk de techniek toe te passen door de vragers met onmogelijke antwoorden te voorzien. Daarmee wordt je profiel onbetrouwbaar en wordt het niet gebruikt. Het is ook niet belangrijk om te onthouden wat je de vorige keer hebt verteld, verzin gewoon iets nieuws. Helemaal lollig wordt het als je antwoord niet in een lijstje past en de beldame of belheer je een suggestie doet, die neem je dan omdat die dan altijd fout is. Daarmee prikkel je de analyse programmatuur je profiel als onbetrouwbaar te kenmerken. (een programma is niet slimmer dan zijn makers en dat zijn ook maar mensen) En dat is precies wat je wilt. Niet meer lastig gevallen te worden door al die formulieren, bellers etc.
Jarenlang praktiseren in NL zorgde ervoor dat we eigenlijk nooit gebeld werden door telefonische verkopers. En indien toch, vooral aan de praat houden. Hoe langer een gesprek duurt des te groter de kans is dat je uiteindelijk op een lijst van niet te bellen nummers komt te staan. En hoe tegenstrijdiger de gegevens zijn die over je zijn opgeslagen, ditto.
Overigens op formulieren die erg officieel lijken staan ook altijd vaak impertinente vragen. Vul gewoon iets in, omdat ze je anders dingen gaan weigeren. Vragen op een formulier die je naar eer een geweten moet invullen anders zwaait er wat, kun je altijd met n.v.t. wegkomen. Enerzijds omdat het niet met de materie te maken heeft of omdat het je privacy schendt. Je kunt gerust van me aannemen dat wat zo`n agent beweert van dit moet anders kan of mag het niet, in 99;99% van de gevallen gewoon gezwam is. Je mag er ook van uit gaan dat je meer deskundig bent dan de gemiddelde baliekluivert van een instelling. Helemaal als het een bank betreft. Zonder uitzondering kom je de laatste jaren slecht opgeleide en onvoldoend getraind personeel tegen bij de balies. Daar kun je als DA-er natuurlijk handig gebruik van maken door de zaak aan elkaar te breien met halve juistheden of klinklare leugens. Niemand die het kan controleren, als dat überhaupt al gebeurd. Happy DA-sme!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hee Cornelis,

Kijk hier eens naar: geautomatiseerde DA afhandeling :)

http://basementcoders.com/?s=astycrapper
en
http://www.linuxsystems.com.au/astycrapper/

Het moet natuurlijk wel nog naar het Frans omgezet worden, mooie uitdaging?

Groeten,
Marc.

mailleroncourt zei

Door een dergelijk gesprek af te handelen met een script zou heel cool zijn maar `t leert je geen spraakvaardigheid, en daar ging het om.
Desalniettemin, het waren erg leuke fragmenten om naar te luisteren.

Bij de eerste link waren de juicy delen helaas 404: verdwenen. Bij de tweede link waren wel een paar voorbeelden te beluisteren. Het heeft wel wat. hoewel dit niet echt aan het DA doel beantwoordt. Daarbij gaat het erom de databases juist te besmetten met niet helemaal kloppende gegevens. Zo`n script kan dat niet. Doch zeker een experiment waard. Iets voor op papier te zetten en dan random wat roepen om het verhaal te testen.