27 januari 2012

List&Bedrog

We krijgen elk jaar weer de nodige boekingen/reserveringen uit landen met een ongewisse reputatie op het gebied van witwaspraktijken en valse cheques. Omwille van het spel, want meer is het niet voor mij, speel ik het spelletje mee en wacht ik af tot hoever men gaat. Slechts een keer kreeg ik daadwerkelijk een cheque opgestuurd, die uiteraard vals bleek te zijn. Een goede kopie, maar om in een vervalsing ook nog een schrijffaut te laten zitten is nogal dom.
Op dit moment is weer zo`n spelletje aan de gang. Men belooft een cheque te sturen en doet net alsof het geen probleem is te wachten tot de cheque is geïnd en geratificeerd. Uiteraard weten `zij` niet dat ik een meer dan gemiddelde kennis heb over hoe dat toegaat in een banksysteem. In het hypothetische geval dat de cheque echt is, geïnd kan worden en het bedrag op je rekening staat, moet je nog een drietal weken wachten totdat het geld onherroepbaar van jou is. Want in die tussentijd kan er nog altijd een soort terugboeking verlangd worden. Hoe dat precies kan is me door het bankpiepeltje een keer uitgelegd. Het het geld is dus meer dan een maand niet echt van jou. Dat het tot die tijd in een soort limbo vertoeft en de bank daar allerlei leuke dingen mee kan doen om gratis geld te verdienen, is iets waar dan schouderophalend op gereageerd wordt. Een van die voorbeelden van een soort `legale` diefstal. Grappig die uitdrukking, diefstal is per definitie iets illegaals, hoe kan dat dan legaal worden? Kwestie van: wie heeft de beste advocaten en het meeste geld, denk ik dan weer.
Niettemin kreeg ik dit keer een reservering voor een paar weken. In het Frans gesteld nog wel! Tuurlijk weer met die typische taalfauten, die je het bruine vermoeden geven dat de aanvraag weer eens een nieuw spel zou kunnen betekenen. Uiteraard reageer ik daar serieus op en geef aan hoe ze hun boeking definitief kunnen maken. Sommige van die aanvragen lijken namelijk behoorlijk echt. Doch bij de tweede email is het kristalhelder een list en bedrog gevalletje. Je gaat via het internet googelen om eens fijn uit te zoeken van wie dat telefoonnummer echt is, en of het adres wel bestaat. Bij die laatste controle blijkt onveranderlijk dat het huis of te huur of te koop staat. Op zich is er niets verkeerds aan dat een huis te huur of te koop staat. Maar gecombineerd met een telefoonnummer dat van een bedrijf is (geen particulier nummer) of zelfs op het internet al via fora aangegeven wordt als van een duistere oorsprong, dan weet je het natuurlijk zeker.

<spel modus aan>

Je schrijft terug dat alle gegevens die ze nodig hebben op je site staan, ook de IBAN nummers, de adresgegevens, de naam telefoon enz. Die laatste gegevens staan ook als footer in de mail, maar dat wordt eigenlijk nooit door dergelijke briefschrijvers opgemerkt. Dat zou kunnen wijzen op robot programma`s die de terug komende mail filteren. De volgende stap van de tegenstander is een soort verificatie ronde. Men vraagt nogmaals om de gegevens. Dat er een abnormaal lange tijd tussen een volgende fase zit voor iemand die probeert te boeken, hoort natuurlijk ook een belletje te laten afgaan.
Steevast komt er dan een verhaal met gedoe over het vrijgemaakte budget, dat daar hun/hem/haar`s reisgeld en verblijfskosten inzit en dat de secretaresse, baas, kantoor maar één enkele cheque wil uitschrijven. Of wij daarom het teveel aan geld maar even terug willen storten. Hoe debiel denken die mensen dat je bent? Uiteraard schrijf ik dan weer terug dat dat geen probleem is zodra het geld op de rekening staat. Waarop dan weer een mailtje terug komt dat dit geen enkel probleem is en de check de week daarop op de post gaat.

<spelmodus uit>

In afwachting van die cheque krijg ik soms een mailtje of ik nog steeds geïnteresseerd ben. Uiteraard ben ik dat. Vaak blijft het daarbij. Heel af en toe is er nog een mailtje of ik dan toch maar niet iets voor kan schieten of zo. Mijn antwoord is steevast dat de cheque nog niet is aangekomen en het geld dus niet beschikbaar is. Deze keer lijkt het er op dat ik echt een heuse valse cheque in ontvangst mag nemen. Ik ben benieuwd. Het interessante van dit kat en muis spelletje is om de spelregels te achterhalen hoe je de verzameling valse cheques zo gladjes mogelijk kunt uitbreiden zonder al te veel argwaan te wekken. Met andere woorden wat zijn zo de beste reacties om te geven. Een psychologisch tik tak spelletje dus.
updated 20120129

TWEE WEKEN LATER
En jawel hoor. Daar zijn ze. Een prachtstel van valse cheques: American Express en 6 heuse cheques van 500 flappen. Zelfs in euries. En ik moet zeggen, het is heel knap gedaan. Maar ze zijn vals, uiteraard.

click op pic voor vergroting

Die laserprinters kunnen er wat van. Als ik me het goed herinner zit er in elke laserprinter tegenwoordig een soort handtekening - een aantal pixels op specifieke plekken. Die fungeren als een soort "watermerk" en door het menselijk oog is dat niet te zien. Een soort vingerafdruk van de printer. Noemt men ook wel steganografie, (link) iets verbergen in een afbeelding. Op die manier wellicht door oom agent te achterhalen aan wie die printer oorspronkelijk verkocht is. De bovenste afbeelding bevat zowaar een soort hologram sticker-achtig iets, maar het zegel verkleurt niet als je het uit verschillende hoeken bekijkt. Dat is dus een stukje alu folie dat met zo`n klein persje erin is geperst. Eerst maar eens een visuele check: geen veiligheidsdraad, watermerk is er op geprint. Oppervlakkig gezien, wel knap gedaan. In de serie nummers zitten vraagtekens = verkeerde karakterset in het software programma. Spelfauten op de achterkant, helemaal in het Duits vertelde onze gast. Slordig is dat. En als klap op de vuurpijl de inkt was geen opdruk en het papier is te dun en te geel.
Wie hier nog in tuint moet daarom echt zijn schoolgeld terughalen. Echter, blijkbaar zijn er best nog wel veel die dat dus doen, anders stopt men er niet zoveel werk in.
Zoals het hoort heb ik een bevestiging van ontvangst gemaild, waarop ik voor mijn eerlijkheid en transparantie gecomplimenteerd wordt. Sure!


AKTIE Nu is het dus zaak om via bank en politie het spel uit te spelen, ook al was het maar om geen gedoe met die jongens te krijgen. Een cheque is nu eenmaal echt of niet, simpel. Maar je moet het spel wel zuiver weten te spelen.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: