16 januari 2012

Site

Terwijl ik bezig ben met het vernieuwen van onze site heb ik ook even gekeken naar de snelheid waarmee deze op een scherm verschijnt. En natuurlijk wil je weten hoe goed je daarin bent geslaagd. Dat kun je meten met bijvoorbeeld de page speedtest van Goochel - zoals de nieuwe Nederlanders bij ons dit uitspreken ;=)

huidige frontpage 2011
Ikke niet nieuwsgierig maar wil graag alles weten, en hop het webadres van Le Mouton ingevuld. Ik ben niet ontevreden.

Here are the results - Ici les résultats
Overview
The page Le Mouton Qui Rit Bed & Breakfast Mai... got an overall Page Speed Score of 72 (out of 100). Learn more
Suggestion Summary
Click on the rule names to see suggestions for improvement.
  • High priority. These suggestions represent the largest potential performance wins for the least development effort. However, there are no high priority suggestions for this site. Good job!
  • Medium priority. These suggestions may represent smaller wins or much more work to implement. You should address these items next:
    Optimise images, Leverage browser caching
  • Low priority. These suggestions represent the smallest wins. You should only be concerned with these items after you've handled the higher-priority ones:
    Prefer asynchronous resources, Avoid bad requests, Enable compression, Serve scaled images, Minify HTML, Minify JavaScript, Minify CSS, Specify a character set, Specify a Vary: Accept-Encoding header
  • Already done!. There are no suggestions for these rules, since this page already follows these best practices. Good job!
Good job! Niet gek voor een amateurtje vind ik dan weer. Dat van die plaatjes optimaliseren ga ik dan nog even oppakken. En caching (bewaren van delen van pagina`s op je compu)  heb ik nu juist met opzet uitgezet ;=)


POTTENBAKKEN
Vandaag ook weer eens lekker aan de keukentafel gezeten om mijn handvorm kundigheid een beetje verder op te krikken. Veel gasten willen namelijk liever handvormen dan draaien en dan is het leuk om wat voorbeelden op de plank te hebben staan de komende zomer. Gewoon om wat ideeën op te doen. Geïnspireerd door de uitzendingen op het journaal van de kerst crêches in december uit de Provence eens wat schetsjes van torentjes gemaakt. Hier en daar een sausje Gaudi erover, en de idee om er twee of drie aan elkaar de monteren leek ook wel leuk.

schertsjes
Dan ga je, ter voorbereiding, over wat praktische dingen nadenken. Zoals. Hoe hoog moet je die dingen dan maken? Het totaal moet ook weer niet te massief worden. De eerste serie maar niet hoger dan 30cm maken, dat houdt het hanteer- en draagbaar. De maten moet je uiteraard afstemmen op de grootte van de oven. Twee dan wel drie tegelijk in een batch lijkt me goed te gaan. Het moet ook weer geen priegelwerk worden. De torentjes moeten een zekere symmetrie houden, sjablonen dan maar. Ook een lichte vervreemding van de werkelijkheid, gewoon een fantasie dingetje. Ah en de gulden snede, ook rekening mee houden. Glazuren? Ook weer zoiets. De kleurtjes maken of breken je werk. Eerst maar eens een stel van die torentjes gaan maken en biscuit bakken (eerste brand op 900°C) , daarna zien we wel weer.


een fundament
Dus hop een paar pakken boetseerklei gepakt en aan het werk. Daar ging wel iets meer tijd inzitten dan ik dacht. Gebrek aan routine. Dit is, bedacht ik me, ook meteen een goede voorbereiding voor mijn projectje om de meest markante huizen van het dorp en omgeving na te maken en dat op de vide grenier (rommel markt) op de eerste zondag van augustus te gaan verkopen. Tsja en dan is het lollig om mijn techniek even ietsjes bij te slijpen en routine op te bouwen.
Zo na een uurtje of acht klooien, poetsen en fatsoeneren is dit het dan geworden. Voor de raampjes en schoorstenen heb ik me door Gaudi laten inspireren. Best wel gepiel die schoorstenen een beetje vervormd te krijgen.


Toch aardig gelukt, dit betere monteerwerk. Nu nog de andere ontwerpjes. Elke week maar eens eentje oppakken.

updated 20120116:2230


TERRA NEGRA 
En dan lonken die twee pakken Terra Negra klei naar me die ik al een tijdje geleden heb gekocht. Klei die na het bakken op +1200° een ruwe oppervlakte krijgt en dan inktzwart wordt. Misschien transparant glanzend glazuren, lijkt me een knaller te worden. Er zit 30% chamotte van 0.2 mm in. Typisch een boetseer klei. En met een beetje goede wil ook nog wel te draaien. Fannie wil al een paar schaaltjes hebben voor haar orchideën, dat lijkt me een aparte combinatie te worden, spierwitte orchidee in een zwarte ruwe schaal.

Geen opmerkingen: