ACTE 7
Elke dag zoek ik contact met Orange. Uiteraard kom je dan, via welke route dan ook, uit op de chatbox. Goed, je krijgt dan wel iedere keer een nieuwe url (link), toch zie je dezelfde namen verschijnen. Charlotte is de ergste, en doet de naam ZOMBIE eer aan. Zeer bedreven in het negeren van opmerkingen van de klant: ik ben een nieuwe klant en heb nog nooit telefonie bij Orange gehad. Het is een administratieve handeling, geen technische storing. Bij Charlotte ging er uiteindelijk op een lichtjaar afstand een belletje rinkelen. Uiteraard het verkeerde belletje. Er moest en zou dan ook een afspraak met een Expert Technique gemaakt worden. Allemachtig! Je kon intikken wat je wilde, argumenten geven, verwijzen naar het contract (48hrs), het hielp allemaal niks. Het voordeel was wel weer een gratis halfuurtje oefenen in het schrijven van Frans. Komt niet zo vaak voor, redeneer ik. Dus vraag niet hoe het kan maar profiteer er van. Toch maar een beetje oprekken die chat, dacht ik, behoorlijk leerzaam.
De leconjugation (vervoegingen) site van le Figaro hielp hier weer geweldig. Gelukkig stond de zombie toe dat ik mijn tijd nam het een en ander in elkaar te flansen. Frans is een taal waar je op 15, jawel VIJFTIEN, manieren een werkwoord kunt vervormen, daar moet je dus mee oppassen. En dan zijn er nog 7 vervoegingen die je ook nog in een of ander zinsverband mag gebruiken. Geen wonder dat je daar als 'Ollander` helemaal niets van bakt.Schijnbaar kwam de boodschap op de een of andere manier over. Of ook niet. Processen kruisen zich in een grote organisatie nu eenmaal makkelijk. OK, ik maak hierbij misbruik van mijn kennis hoe de processen binnen een call center lopen. En dat zal bij Orange (staatsbedrijf) echt niet anders zijn. Vandaag weer een paar keer contact gezocht. Je moet nu eenmaal blijven aandringen bij een organisatie, anders kun je het echt shaken als je iets op zijn beloop laat. En, naarmate een incident langer loopt, des te hoger kom je op de lijst te staan. Medewerkers vinden dat niet leuk. Kreeg ik waarempel na een uur zowaar een mailtje terug. Zie je het werkt nog steeds! Schreef ze: "Ik zie in uw dossier dat er een afspraak is gemaakt met een expert technique. Als u hierop zou kunnen wachten... we vragen een beetje geduld van u". Ah, het incident is dus in de signaallijst terecht gekomen. Echter. Hoezo! Mijn mailtje was juist bedoeld om dit te omzeilen. Aansluiten die handel! Gewoon een vinkje aanzetten en het is gepiept. Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen, of om te doen?
ACTE 8
Ik ging, na die mail, eerst maar eens koffie zetten. En zette tegelijk de vaatwasser aan. En mèrde, beng de stop eruit. Huuh, ook dat nog. Wasmachine spoelklep die haperde, een afvoer die geknald was, een slang van de zonnefarm was gebarsten, en nu dat. Een paar pechdagen op een rij. Hoewel, de zon schijnt, daar wordt je dan weer vrolijk van. Na een paar keer de stop terug gezet te hebben, vaatwasser uitgedaan, eindelijk een bakkie. Nog een beetje macaroni van gisteren opgewarmd en het ontbijt zat weer achter het huigje. Krijg ik ineens op mijn scherm: opgepast er is een hardware download aan de gang voor uw modem, absoluut niet uitzetten. Krijg nou de pimphoest! Ik loop naar beneden en verrek het lampje van de telefoon brand op het modem! Ik pak een telefoon, diepe zucht, ik heb weer een leeflijn. Meteen ff natuurlijk naar mijn schatje gebeld. Dus dat wordt weer kleppen vanavond. Want met Skype is het toch maar behelpen.
SLOT
Nu denkt iedereen, die crisis is weer over. Nou, nee dus. Al het goede komt tegelijk. Krijg ik van SFR een mailtje dat ze gemerkt hebben dat de lijn is afgesloten. Twee weken geleden dus!Monsieur,
Votre référence Client : XYZ-ABC
Vos services ADSL ont récemment été coupés, à l'initiative d'un autre opérateur.
Si toutefois vous souhaitez résilier, soyez assuré que nous regrettons vivement votre décision.
vertalingDans ce cas, merci de nous contacter au 1023 (1) en sélectionnant le choix résiliation du contrat dans le menu vocal. Nous vous indiquerons la procédure à suivre pour stopper la facturation de votre abonnement.
Uw ADSL diensten zijn onlangs afgesloten op initiatief van een andere provider. Als u inderdaad wilt opzeggen wees er van verzekerd dat we uw beslissing zeer betreuren.
In dat geval vragen wij u contact met ons op te nemen via 1023 en kies de optie opzeggen contract. (uiteraard bestaat die optie niet) Dan zullen we u de procedure aangeven om de facturering van uw abonnement stop te zette.
En of dat de bedoeling was, en of ik soms verhuisd ben, en of ik misschien op een andere provider was overgegaan. En of ik maar even contact met ze op wilde nemen via tel# 1023, kies 1 voor... Moest vooral maar even bellen. Nou, voor hetzelfde geld was er nog geen telefoon. Zombies.
Dus hup bellen, voor een nieuwe spraakles. Na zes minuten kreeg ik zowaar iemand aan de lijn.
"Ja" klonk het, "u heeft het abo opgezegd?" Daarop antwoordde ik bevestigend. Een beetje op een beledigde toon en een tikkeltje arrogant klonk het, "Waarom heeft u het abonnement opgezegd?" Ha, nu vragen ze erom, dus meneer krijgt de volle laag. Nog even bedenk ik, ga ik me opwinden, boos doen, of sarcastisch wezen. Ik koos voor het laatste. Vervolgens schilderde ik mijn ervaringen met de fantastische kwaliteit van de telefonie, het geweldige modem, de niet te verwachte onderbrekingen van diensten, de... Ik ging nog wel ff door. "Oh", klonk het een beetje benepen, "ik begrijp het." Sure! Wat kan zo'n jongen achter de telefoon er nu aan doen wat zijn bazen flikken, of laten flikken. En die knaap heeft uiteraard totaal geen sjoege van de techniek. Daar zijn dan weer experts technique voor. Je moet die man ook niet zo afzeiken Cornelis, dat is niet "gentil". Dat hoorde ik vanmiddag nog op de radio, altijd vriendelijk blijven, dat is je gedragen op zijn Frans. Aan de andere kant had die man ook een heel andere toon aan kunnen slaan.
Het verhaal kwam er op neer dat je een aangetekend schrijven met bevestiging van ontvangst moest richten aan SFR, met de volgende items:
service client SFR
neufbox resiliation
TSA
30144 94098 Creteil Cedex
raison de résiliation
nom, prénom
#fixe
#client
Nadat ze die zouden ontvangen, zou 10 dagen later het abonnement stop gezet worden. Op mijn opmerking van dat dat betekende dat ik dan een maand zou moeten doorbetalen voor diensten die ik niet afgenomen heb, werd het riedeltje herhaald. Hierbij mijn opmerking volkomen negerende. "Nou", zei ik, "dat regel ik dan wel op mijn manier en geef de bank opdracht niet meer te betalen aan SFR." Werd ook, zoals het een Zombie betaamd, genegeerd. Reutel, reutel… "Tien dagen daarna wordt het stop gezet..." klonk het.
Hierop kapte ik de taalles af en hing op, om daarna meteen het nummer 1023 opnieuw te bellen. Uiteraard een andere call center medewerkster aan de lijn. Die klonk al een stuk normaler. Vroeg niet eens naar het waarom. Lepelde ook het 10 dagen geval op en liet het daar verder bij. "Is er een model opzegbrief te vinden op het internet" vroeg ik, "zoja, geeft u mij svp de url dan maar". Nou daar begon ze niet aan. Ik moest maar op het SFR portaal gaan browsen en op opzeggen klikken. Waarop ik haar bedankte (gentil blijven hè) en ophing.
Op de site op opzeggen abo geklikt, kom je in een soort forum terecht. Opnieuw is bewezen dat de Fransjes meesters zijn in het verbergen van essentiële informatie.
Een blik op de klok deed me enige haast krijgen. Ik graaide mijn paperassen bij elkaar omdat ik nog even bij mijn vrienden de belastingen langs moest. Dat ging zoals gewoonlijk soepeltjes. En daarna liep ik ook nog even bij de bankdirecteur naar binnen om hem de betaling aan SFR te laten blokkeren. Klaar! Natuurlijk schrijf ik dat briefje ff aan SFR, want daar zullen ze mij niet op gaan pakken. Maar die ene maand door betalen, eg nie!
NL-ERS
Sinds vandaag is Mailleroncort weer een NL familie rijker geworden. Die hebben een huis van een andere Nederlander overgenomen, dat overigens al jaren leegstond. Een ander huis, hier schuin tegenover, is ook gekocht door een NL-er, maar daar is de overdracht nog niet van rond volgens mij. De nederlandse kolonie breidt zich uit. Nog even en de burgemeester van MSP moet ook Nederlands gaan leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten