21 december 2011

Propaganda

Oh wat kunnen de fransjes toch mooie propaganda maken. Zelfs een interview met eenvoudige mensen komt nog in gezwollen taal op papier te staan. Uit gebakken lucht blazen ze een pracht van een luchtkasteel, een fata morgana, op tot buiten proportionele dimensies. Zo roept dan iedereen oh en ah, bewondering alom. Dat is toch weer mooi gezegd. Ligt ook een beetje in de volksaard, dat mooie praten. Daar komt dan nog bij, de propagandisten claimen van alles en nog wat. Gewoon om je te doen geloven dat het allemaal hun eigen werk is geweest en hun persoonlijke inzet het project heeft doen welslagen. Nationale helden zijn het! De canonisatie door de paus wacht hen om de hoek, echt waar! Heilig, bij leven al.
Sarcasme? Een beetje maar. Zien is geloven, en citeer ik uit verzamelde werken.

Zo brengt de conseil general (provincie raad) eens in de drie maanden een huis aan huis tijdschrift uit waarmee ze de burger informeren. Terecht staat dat bol van de propaganda. Maar dit akkefietje slaat werkelijk alles. En las ik met steeds stijgende verbazing het verhaal in het Magazine. Wat is er zo verbazend.


TGV
TGV (train a grande vitesse) is een groot ding hier. Niet onterecht want de fransjes leggen een paar honderd km sneldheidslijn aan voor een prijs waar NL slechts een tiental km voor klaar maakt. En nog sneller ook! Dat kunnen die fransjes dan toch wel!. Maar een TGV lijn die onderlangs de grens van de Haute Saône loopt kan ik met de beste wil ter wereld geen ontsluiting van de Haute Saône noemen. Ook niet met behulp van de meest wilde fantasie.

TGV lijnen Haute-Saône
Nog steeds ligt de beste aansluiting met de TGV in Epinal / Remiremont 50km verderop in de Voges. Het dichtsbijzijnde nieuwe station Montbéliard ligt nog steeds op ruim 80 km hier vandaan. Vanuit de hoofdstad Vesoul is de aansluiting met de TGV nog steeds met een boemeltje. Dus hoezo ontsluiting van de Haute Saône? Alle opgezwollen verhalen ten spijt, het doortrekken van een lijntje wil nog niet zeggen dat de bereikbaarheid nu meteen geweldig verbeterd is. Het geblaat van de bestuurders ten spijt die ons het tegendeel willen doen laten geloven. Maar goed, als domme hollander heb ik dat natuurlijk totaal verkeerd begrepen. En ik kan natuurlijk lullen wat ik wil, er is toch maar weer even 300km LGV (lignes a grande vitesse) bijgekomen, en dat is natuurlijk geweldig.

SELLES


Volgende casus. In Selles ligt een massief ijzeren brug over het Canal de l`Est. Daar schreef ik in de herfst al eens over. Een antiek ding, en met recht een industrieel artefact uit de 19e eeuw te noemen. Het is een van de twee draaibruggen over het kanaal die het hebben overleefd. Niet voor niets is het dan ook een industrieel monument geworden. Vooral dat katrollenwerk om met een slinger aan beide kanten de slagbomen naar beneden te krijgen, vind ik nogal ingenieus. De restauratie heeft bijna een jaar geduurd en er is nog net geen miljoen euries aan verspijkerd. Dan ik weer. Je vraagt je dan af wat dat dan zou mogen kosten per bootje. Er gaan ruim 5000 bootjes door het kanaal per jaar, ik ben ruimhartig, en neem aan dat je deze investering in 10 jaar afschrijft, want dan volgt opnieuw groot onderhoud. Het onderhoud van het kanaal kost ook nog miljoenen pepernoten, dat laat ik nog even buiten beschouwing. Iemand moet die brug iedere keer met de hand ronddraaien, zal geen verpot zijn maar kom je toch snel op 20K per jaar incl werkgeverslasten. Met 5000+ bootjes per jaar mag je dan al snel rekenen op minimaal 120 euries wat elke passage zal kosten / gekost heeft. Reken ik nog niet eens periodiek onderhoud, beetje vet en verf, af en toe een reparatie en zo meer. Zeg maar een tonnetje in die tien jaar. Honderdtwintig euries per passage is dus een conservatieve inschatting. Dat gaat een schipper van een plezierboot echt niet betalen. Zie je je al met een roeibootje het canal de l`est afzakken en bij iedere sluis of brug ruim 100 flappen neer tellen? Hilarisch toch? Gemiddeld schijnt er elke 3 km zo`n kunstwerkje te staan. Tel uit je winst bij 500 km van dat slootje. Nog maar te zwijgen over het aantal sluizen etc etc. Kortom een tochtje met een bootje over het Canal de l`Est kost de belasting betaler ruim 12.000 euries. Bovendien duurt dat tochtje ook nog eens ruim 2 weken varen. Conclusie? Een adembenemend tochtje over het kanaal moet je NU boeken of doen. Want een beetje cruise, waar je alleen maar een plas water ziet en af en toe een haven, kost al snel meer. En de overheid betaald vet mee aan je tochtje over het Canal. Hoezo je krijgt geen waar voor je geld ;=)

Kijk maar eens naar het kaartje van de Haute Saône hieronder. Wel veel van dit soort projecten vind ik dan weer.


Wie hier vet aan verdienen, daar hoef je niet naar te gissen. Natuurlijk zijn dat de vriendjes van een vriendje die op het provinciale pluche zit. Het gunnen van klussen hangt hier erg sterk af van wie je hier kent. Verschilt geen klap met elders in de wereld, dus dat is niets nieuws. Waar wel nogal eens over geklaagd wordt door de lokale aannemers, is dat ze geen kans maken er tussen te komen. Het zijn bijna altijd aannemers rond de machtscentra in den lande die je dit soort projecten ziet uitvoeren. Af en toe pikt Le Mouton Qui Rit een graantje mee omdat dan zo`n ploeg hier logeert. Dus mij hoor je niet klagen. Laat ze maar komen. Als ze een paard de haverzak voorhouden vreet ie toch ook? Nou dan.

Zonder meer zijn dit mooie projecten als werkverschaffing. Er worden dingen gerestaureerd, da`s altijd vreselijk mooi om naar te kijken. Ook voor de toeristen. Zelf stop ik er af en toe gewoon voor om eens op mijn gemak naar zo iets moois te kijken. En van toeristen, daar moet de Haute-Saône het toch in toenemende mate van hebben.

Wij ook natuurlijk ;=)

afbeeldingen: Magazin Haute Saône
cijfers: Saone.org

Geen opmerkingen: