15 september 2010

Detective

updated: 20110205

Lees voor een vervolg op dit verhaal: HIER en het dossier verzameld werk "list en bedrog"

Af en toe kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Zo stom doe ik dan. Nu overkomt me dit weer. Moet je horen. Elke dag staat er wel een verhaal over scams, internet fraude en dergelijk op fora, in de krant of in een ander epistel. Je wordt zelfs via verschillende bookings-sites gewaarschuwd. En natuurlijk krijg ik ook te maken met zoiets. Want wat wil nu het geval. Waar waarschuwen ze tegen. Nou dit.

Je krijgt een aanvraag voor een reservering. Maar eigenlijk een reservering zoals we ze niet vaak krijgen. Een kamer voor een hele week. Dat zijn in het naseizoen wel de krenten in de pap.

 Hello
 I require accommodation in your facility for two (2) , we will be
 visiting your country for a Seven (7) days in the month of Oct. 2010
 Please check availability and get back to me with the costs forthe
 duration of our stay:
 Dates: 3rd OCT . - 10th OCT. 2010
 Duration: 7 nights
 Person: 2
 We are willing to book immediately and will make deposit
 to be secured for the period we requested:
 I look forward to hearing from you shortly.
 Kind Regards,
 Taras Vicka

Eigenlijk onmiddelijk ontstaat er wantrouwen. De afzender woont in een land (Ukraine) waar ontzettend veel gerommel is. Laat ik het netjes houden. En dus besluit ik detectivje te gaan spelen.

Natuurlijk antwoord je positief en schrijft dat er een kamer vrij is.

Dear Taras Vicka,

During the indicated period 3 - 10 Oct there is a room available. For a 7 nights stay your price is 378 euro's. This is an all in price (breakfast included).
If you desire to have dinner at our place please add 17 euro's per person per dinner.
To make your reservation final please pay 30% (126) in advance either via paypal on our account lemoutonquirit@gmail.com. Or you can pay with your creditcard via paypal.
best regards 

Daarop komt er dan een bevestiging, en de eerste signalen dat het een scam is, spetteren van het scherm af.


Thanks for the updated information.
We are okay with the accommodation and cost . I would also like to
confirm
the reservation on the following information
- Mr& mrs V.Taras
Вера миссия Фонда {Faith mission foundation}
2 Shevchenko blvd., 83100 Donetsk, Ukraine.

Also , due to the unsecured use of credit card online or on the
phone I have arrange for payment inform of check.
(in your local currency )

Please do forward me the following details for payment
FULL NAME
BILLING ADDRESS
CONTACT TELEPHONE NUMBER
Hope to hear from you soon
Regards

Vicka
Je zoekt naar het adres op het web. Dat bestaat wel maar is een rental apartment, geen vast adres dus van de afzender. Heb maar niet verder gegraven want dit was wel genoeg.

Afijn je stelt je voorwaarden en geeft wat aanvullende gegevens. Die hadden ze ook op de website kunnen vinden dus geef hiermee niets meer prijs dan wat er al bekend is. Vreemd toch als ze je alsnog om de preciese adres gegevens vragen als die er al staan.

Thank you for your reservation.

If your check is drawn on a french bank I have no problem with that. I am sorry that checks drawn on foreign banks cannot be accepted due to high costs and ultra lengthy procedures.

Best is to make an international transfer from bank to bank on our account, all information for that type of payment is on this page: http://www.lemoutonquirit.eu/payer.html#payment, normally it takes 4 days within the EU and about 14 days outside.

our precise address is

15 rue fontenois,
70210 Mailleroncourt-Saint-Pancras,
France

telephone number: +33 384743907

on this page: http://www.lemoutonquirit.eu/en/welkom_en.html#adres there is more information.


Na enige tijd komt het volgende, waarmee mijn vermoeden in zeker weten overgaat. Want om hier in te trappen moet je toch wel heel erg stom zijn.

Hi 
I am sorry for all the delay in payment .
There was a mix up in the payment sent to you ,
I was suppose to receive two separate payment one for you and the other for my travel agent .
All payment was issue in your name and sent . I tried to correct this but it was in vain as i was ask to resolve the problem myself. It would have to go through a very long process to change this error .
Please I don't know what to do.
My travel agent advised me to contact you since the check were issued in your name , you should be able to help.
The check were issued in your name   for the amount of €2768 .
As soon as you have the check cleared into your account, you are to keep your full payment  and remit the balance to my travel agent.


En dan bega ik een tactische fout.

Le Mouton Qui Rit
 to Vicka
   
Hi,

Upon arrival I'll cross the check to make it invalid and send the check back, in that way there wil be no misunderstandings.

If it suits you better you may want to pay upon arrival the full amount due, since i understand money traffic is not the easiest from your side to handle.

Thank you for keeping me informed.

best regards,

Cornelis

Vat je hem?

Wat ik had moeten doen was gewoon ja en amen zeggen: stuur die check maar en dan stort ik het teveel wel terug. Want in dit laatste zit de scam verborgen. Jij stort je check op je bankrekening en vervolgens schrijf je het teveel gestortte bedrag weer over naar hun bankrekening. Wat men dan even vergeet is dat als de bank de check probeert te innen de check reeds geannuleerd is. De bank schrijft vervolgens het bedrag weer van je rekening en jij kunt fluiten naar je geld.

GAAT NIET
Alleen werkt dat zo niet omdat:.
  •  ik geen checks accepteer die niet op een Franse bank getrokken worden. 
  • schijn je in Frankrijk geen checks te kunnen annuleren. 
  • komen er tot nu toe geen gasten van buiten de EU die met checks wilden betalen, zij betalen gewoon metcash. Is sowieso de meest gangbare manier om de rekening te voldoen. 
  • om iets naar iemand over te kunnen schrijven moet je eerst een aanvraag indienen bij je bank, die controleert of de acceptant betrouwbaar is (zeggen ze) dan krijg je een code waarmee je dat bankrekeningnummer mag opvoeren om geld naar over te mogen maken (ja het bank systeem is hier nu eenmaal middeleeuws em verregaand betuttelend)

En.

Buitenlandse checks worden met veel commissie voor de bank op je rekening pas bijgeschreven als deze door de bank van de checkgever geratificeerd (of zo) is, daar geen minstens 3 weken over heen. In het buitenland schijn je checks wel te kunnen herroepen. En daar zit 'm de clou. Als jij in je naiviteit denkt: de check is gestort dus ik geef het teveel alsvast maar terug... Foutje, en bedankt, want de check wordt geannuleerd en je kunt fluiten naar je geld.

Het zou wel leuk geweest zijn als ik het traject van voor naar achter had kunnen volgen. Dan was er een veel smeuiiger verhaal ontstaan. Jammer volgende keer zal ik beter op mijn tellen passen.


20110127 lees een vervolg: HIER

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hetzelfde is mij overkomen ,voor de tweede keer , dus ik was gewaarschuwd, zelfde naam, zelfde tekst en een bedrag dat 3 keer zo hoog lag dan wat er werkelijk betaald moest worden. De cheque is van de Deutsche bank Frankfurt , die hebben we hier op de Canarische eilanden niet. Ik heb netjes gemaild dat de checque niet te innen valt,benieuwd of er nog een reactie komt.
Gerda

Bed & Breakfast Henneke zei

Hallo, hetzelfde maak ik nu mee,heb gereageerd dat ze mogen betalen voor de gehele week bij aankomst. Omdat ik inderdaad al gelijk mijn twijfels had.....maar ze wilden beslist betalen....hm....je zou toch blij moeten zijn met zo`n voorstel ? Ik geef niet zomaar al mijn gegevens vrij....op mijn verzoek om een copie van hun ID-gegevens toe te zenden zijn ze nog niet ingegaan, maar zo ie zo krijgen ze die bankgevens echt niet.
Bed&Breakfast Henneke.

Rudy Pellicaen ; Bed - Breakfast De Verborgen Parel zei

Hallo , we hebben vandaag net dezelfde mail toegekregen en netjes beantwoord zoals het hoort.
Toch met de nodige twijfels eventjes gaan googelen en ja hoor , de twijfels worden bevestigd.

We hebben wel de cheque geweigerd en gevraagd van een internationale overschrijving te doen.
Waarschijnlijk zullen we niets meer horen.

Bij deze weze iedereen gewaarschuwd .
Het is niet de 1ste keer dat we zo iets dergelijks tegenkomen vandaar onze ( gegronde twijfels ).

B&B De Verborgen Parel - Borgloon