5 september 2010

Kafka

Wie heeft er nu niet gehoord van Kafka, een schrijver uit Tsjechië die situaties in het absurdistische wist af te schilderen. Veel te kort geleefd en veel te weinig geschreven helaas. Wie kent ook niet de uitdrukking: dit is Kafkaïaans. Bedoeld wordt dan een situatie (vaak met de overheid) die totaal ontspoord is en kant nog wal meer raken; verworden tot absurdistische verhoudingen burger vs overheid. Meer nog, Kafka beschreef in zijn boeken de onbenaderbaarheid van instanties en personen.
Nu heb ik in het verleden "het Proces" van hem gelezen en mijn zondagmiddagslaapje deed me wakker worden met zijn naam in mijn gedachten. Vraag me niet waarom, zal wel een merkwaardige droom geweest zijn. Dus hup, na de zwempartij, uitkijkend over het land en genietend van de zonsondergang, achter mijn compoetertje Kafka opzoeken. Gezien mijn hongerigheid naar leesvoer dacht ik: zouden daar ebooks van zijn? En ja, die zijn er. Kijk HIER voor een link naar de boekjes in de franse taal. En HIER voor een ultra korte bio in het frans. En aangezien hij in het Duits schreef zullen ongetwijfeld ook duitstalige, engelstalige en natuurlijk nederlandstalige titels te vinden zijn op de zoekterm "Kafka ebooks"
Natuurlijk zijn er tientallen sites te vinden met ebooks. Vorige winter leefde ik me ook al uit in die hoek.

LUISTERBOEK
Luisterboeken is ook al zo iets waar ik gek op ben. Lekker onder de warme wol naar zo'n boekje luisteren en al soezelend je fantasie de vrije loop laten. De laatste tijd zoek ik vooral naar franse literatuurboekjes. Alvast voor de winter en is het ook een prima luister oefening. Luisterboeken gebruikt Fannie onderweg hierheen en terug, een prima tijd doder en het leid net niet genoeg af om geen oog meer te hebben voor het verkeer. Want om nu te zeggen dat die boekjes naderen aan War of the World met veel suspense en zo, neuh. Maar het is een soort medium ideaal voor een glas wijn, lekker bij de open haard, oogjes dicht, en maar genieten.

WINTER
Iedereen hier verwacht een lange strenge winter. Je ziet mensen dan ook weer hout hamsteren, naar binnen slepen. Je ziet op veel plekken dat mensen aan het klussen zijn rondom het huis. Kortom zaken worden winterklaar gemaakt. Zo ook hier. Er zijn nog een paar maanden om het een en ander te doen in en rondom het huis. Nog eens goed kijken naar het water, mogelijke thermische lekken dichten... Nu kun je nog zonder doorwerkpak aan de gang over een paar maanden vriezen je vingers weer vast aan je gereedschap. De komende weken staan dan ook helemaal in dat kader.

ZONNECOLLECTOR
Natuurlijk miste ik net weer een nippeltje om de zaak definitief aan te sluiten, dat is dan weer balen. En natuurlijk zocht ik me weer te pletter naar een inbus 14 sleutel om de fittingen aan de slangen te draaien. Maar vond ik wel weer die speciaal sleutel terug die ik al maanden niet meer tegengekomen was. Waar kwam die dan ineens weer vandaan. Want de gereedschappen heb ik nu al drie keer uitgesorteerd. Afijn, de handel zit in elkaar op de aansluiting van de uit-slang naar het zwembad na. Morgen nippel kopen en de spatwaterdichte stopcontacten monteren voor de pomp. Dan is het afvullen met een liter of 4 glycol en kan de handel gestart worden. Fotootjes morgen.

BIEB
Afgelopen woensdag had ik mensen voor alleen de table d'hôtes. Mensen komen graag eten hier. Twee koppels nederlanders, zeer geslaagd diner. Fruit cocktail als toetje, recept HIER.
Mijn opmerking voor boeken was onthouden en de bieb is weer een vijftal boeken rijker. Nederlands dit keer. Zo ontstaat langzaam een meertalige bieb. Zelf loop ik veel vide-greniers af om boekjes te scoren. En dat lukt aardig. Kijk natuurlijk wel een beetje naar de titels, en of het wat is. Het gaat niet om de meters, maar gewoon prettig leesvoer voor een paar centen. Verder koop ik in de winter ongeveer een boekje per week in de normale boekhandel van contemporaire schrijvers. Leclerq in vesoul heeft een hele mooie boeken afdeling. Ik koop detectives en suspence voornamelijk. Omdat dat meestal geen hoogdravend taalgebruik heeft, voor een breder publiek is geschreven, en soms behoorlijk spannend is. Nou ja je wilt graag de clou lezen. Daarbij let ik ook wel op de schrijver, of die van Franse komaf, of de oorspronkelijke taal frans is. Eenvoudigweg omdat vertaalde boeken vaak nogal gezochte zinsconstructies hebben, en voor iemand die de franse taal nauwelijks machtig is daarmee het leesvoer onleesbaar maakt. Want om nu om de zin naar een woordenboek of google translate te gaan is me teveel. OK zal wel goed voor mijn idoom zijn maar je leest een boek natuurlijk ook voor je lol. Detectives heb ik ontdekt maken dat gemakkelijker. Ook al ligt me dat genre niet echt. Maar er begint zich een bescheiden stapeltje boeken te vormen om de wintermaanden door te komen, wat dat betreft raak ik redelijk gedekt.

FOIR AUX VINS
Overigens de wijnen die ik afgelopen woensdag bij Lidl had gescoord zijn toch iets minder goed drinkbaar dan wat we normaal schenken hier. Ok de prijzen vielen erg mee, maar toch. Tijdens het etentje woensdag heb ik ze alle vier de wijnen laten proeven, geen juichende kommentaren. Zelfs de Bordeaux, waar men redelijk positief over was vond ik zelf nu niet echt een kampioen. Ook die van de 3 Piochs vond ik erg matig. Maar misschien moet je deze zeer jonge wijnen nog een jaartje laten liggen. Koop er nog wat van en leg ze op. Als ze dan nog niet bevallen dan kunnen we ze altijd nog bij de coq au vin mikken.

Geen opmerkingen: