4 september 2010

Koken

Nu heb ik een heel aantal manco's. Deze jongen eet graag en kookt graag. Niet goed voor een gemiddeld gewicht. En ik ben gek op technologie. Helemaal dingen die ook praktisch toepasbaar zijn.

Zo kwam ik op het internet deze kookplaat tegen:



Even spitten op het internet gaf me niet de indruk dat het ding al te koop is. Zo'n kookplaat is het wel. De plaat past zich aan naar de vorm van de pan en het maakt niet uit waar de pan staat. Ook al kun je maar 4 kookzones aansturen het is toch een hele stap vooruit. Ook omdat we hier in Le Mouton Qui Rit vaak zitten te hannessen met de ruimte op een kookplaat omdat we gemiddeld wat grotere pannen gebruiken, leek me dit toch wel een ideaal ding. Maar goed de jacht is geopend naar waar zoiets te bestellen is. Meer om de prijs te weten en dat in mijn folder "construction" te zetten dan om nu al eentje te kopen, eerst de kinderziektes maar eens afwachten en dat de concurrentie met iets komt.

Die folder construction  vult zich meer en meer met allerlei handiige  concept ideeën, bouw materialen, apparaten, info over zonnewarmte, afval verwerking en ga zo maar door. Ook plaatjes en flimpies van concept huizen of bouwwijzen en andere dingen die ik in ons huis wellicht kan gebruiken. Niet te vergeten voorbeelden van historische bouwtechnieken, want die chinezen, maya's, egyptenaren, arabieren, romeinen en grieken hadden een heel aantal leuke ideeën. Als ons volgende huis gebouwd gaat worden dan wordt deze verzameling een onuitputbare bron van  ontwerp ideeën 


Kijk ik eigenlijk met verwondering naar de meervoudsvorm van het woord idee. Merkwaardig dat daar dan drie e's inzitten, geeft een beetje raar gevoel, net alsof het fout is.

MAZZEL
Komen we gisteren bij de Sabliere (grind en zandhandel) om af te rekenen wat we de afgelopen drie weken gehaald hebben, inclusief een vrachtwagen met een ton of 16 aan tout-venant.

Kan de van vakantie terugkerende kantoordame de aantekeningen niet meer vinden. Na enig heen en weer gebel met het hoofdkantoor, vindt ze nog steeds niets. Afijn we rekenen de nieuwste lading mélange (mengsel van grind en zand) af voor 17 euries en wachten af wat er nu gaat gebeuren. Ik zie haar denken, naar ons autootje kijkende, dat kan niet veel zijn geweest...  En jaaaa-wel hoor! De verkeerde conclusie wordt getrokken! Zegt ze: "laat maar zitten". Het is niet waar! Denk ik dan. BP en ik kijken elkaar met glinsterende ogen aan en fluisteren: "le mot magique" tegen elkaar. Dat magische woord is: gratis.
In de auto rekenen we, als twee kleine jongetjes die een kunstje geflikt hebben, ons voordeel uit: meer dan 600 euro!
Dat is weer eens wat anders, zeg ik. Zegt BP: tja als ze het niet kunnen vinden is niet ons probleem. Waarop ik zeg, voorzichtig als je moet zijn met deze dingen, we wachten gewoon af of de rekening alsnog komt.

En het houdt niet op vandaag.
De andere mazzel is dat we bij de dechetterie een stuk of 25 autobanden voor niets hebben kunnen scoren. Daarvan wordt een soort tuin rups gemaakt. De banden worden over elkaar gestapeld in een soort peramide vorm. Daar komen dan weer planten, bollen, grondbedekkers etc in. Daar zie je over een jaar of twee helemaal niets meer van.


Daar is dan weer het nodig graafwerk voor nodig, dan kan Fannie de bollen enzo in de herfst erin ploppen. Weer iets dat redelijk onderhoudsvrij is.

Idee heb ik van het door mij heftg bestudeerde earthship project. Waar ze van alles proberen te hergebruiken.



In de schapenstal hebben we bijna alle plastic melkflessen van het afgelopen jaar gebruikt om de mestgroeve te dichten. Stonden de heren zelf van te kijken hoe dat ging.
Nu met de banden een tuinperk aanleggen geeft ook al grote ogen. Een dezer dagen krijgen we een oude zwembad plastic liner, gaan we gebruiken om het dak boven het winteratelier winddicht mee te maken. En ga zo maar door. Alles wat ook maar enigszins te hergebruiken is sla ik op voor later gebruik. Natuurlijk betaal je de prijs van de verpakkingen: fles, karton, blikken etc. Maar als je ze gebruikt in je constucties dan is dat weer "gratis" bouwmateriaal; het magische woord. Je spaart er op zijn minst cement en isolatie mee uit.
En al die reklamezooi kan ook mooi in het cement verwerkt worden als papier pulp. Overigens is papierpulp ook iets waar je iets mee kunt doen met de keramiek.

Geen opmerkingen: