28 april 2013

Regen

Gisteren kwamen de eerste gasten voor het appartement aan. Bepaald geen geweldige dag, sinds donderdag regende het eigenlijk aan een stuk door. Het druizelde een beetje, en dan weer een stevige bui. Het zag er niet naar uit dat die regenband snel zou ophoepelen. Er hing zo'n band van bewolking tegen de Vogezen en de alpen aan te drukken die maar niet de wind naar het noorden wilde volgen. Gek genoeg als je de animatie van meteox liet lopen dan zag je dat die band gevoederd werd door de losse flodders vanuit het Britse eiland. Raar patroon.

bron: meteox.fr

Door de bergruggen in het oosten wordt de wolkenmassa immers tegen gehouden. Eerst moet de regen eruit voordat de bewolking weg kan trekken. Als het maar geen dagenlang gedoe zou worden dacht ik want dan valt de vakantie van de gasten toch een beetje in duigen. Dus voor hen die aan de knoppen van HAARP zitten, druk ff op die knop dan kan de regen weg. Nou ja, vorige week hebben we mooi weer gehad, dus wat klaag ik eigenlijk.
In de serre waar nu de nieuwe groenzooi voor de tuin staat voor-te-gedijen was het wel 35 graden vorige week. Het spul spoot bijna de grond uit. Het rook ook best wel lekker fris, je zou bijna zeggen fris groen. Er staat dus groenspul in de steigers om uitgezet te worden, dat had ik vanochtend willen doen. Edoch, net zoals de kat, heb ik ook een hekel om nat te worden. Het uitplanten moet dan maar even wachten tot nader order. Voorlopig heeft de tuinjongen de garage weer eens opgeruimd en ben ik de dag druk geweest met de laatste vuiltjes uit het appartement te verwijderen. Kacheltjes aan op 3, dan is het behaaglijk als de gasten zouden komen en hop, is het zomaar weer weekeinde.
Rond middernacht zag het weer er zo uit:

bron: meteox.fr
Ha, de band is onderbroken. Je kunt aan andere animaties van Meteox zien dat de wind ietsjes gedraaid is. Aan de zuidkust vormt zich weer een nieuw front dat zich tegen de alpen aan aan het drukken is. Dat front zal zich dan langs de Alpen schurend naar boven wurmen en bij ons in Mailleroncourt het nodige laten neerplenzen. Toch vandaag weinig of geen regen meer gehad! Hopelijk komt dat zondag nacht naar beneden. Dan kan ik maandag eindelijk de rest van de geraniums erin zetten. Het wordt er in ieder geval niet warmer op en heb vandaag de open haard maar weer eens aangestoken. De warmte van de vorige week is nu wel uit het huis getrokken.

Pottenbakken
Komende week gaat ook de zooi weer over naar de zomersituatie. Met andere woorden het zomeratelier wordt weer ingericht. Mogen de jongens even die twee draaischijven verkassen. Mik ik meteen die onooglijke kastjes weg richting dechetterie en kan ook de machine om klei te malen (pug mill) een vaste plaats krijgen. Op papier heb ik een aantal ontwerpen van schalen en potten gemaakt. Als mijn handen nu gaan maken wat er op papier staat kan dat deel van de zomer voor mij niet meer kapot. Tenminste als de schapen dan niet aan de drogende schalen gaan knabbelen zoals vorig jaar. De fruitschaal voor Fannie verdween ook in de magen van de schapies. Er staat echter een nieuwe op de droogplank, zo begint zich voldoende te verzamelen om een oven te vullen. Nog een paar dingetjes erbij draaien, dan kan er weer gebakken worden. 
De ontwerpen voor een servies nemen steeds vastere vormen aan. Eigenlijk wil ik het zo maken dat het ook allemaal een beetje bij elkaar past voor wat betreft kleur, versiering, stijl en en en. Over de stijl ben ik het wel met mezelf eens, de schalen krijgen allemaal een beetje een oosters trekje. Vind ik mooi, strakke schalen op een hoger dan normaal voetje. De kommen en soepborden worden ook zo. Over de ontbijt en diner borden kan ik het nog niet eens worden met mezelf. De koffie en thee dingen zijn eigenlijk wel het makkelijkst qua model. Dan zijn er nog een heleboel andere stukken nodig als dingen voor de jam, desertbakjes, dingen voor sauzen, boterschaaltjes, eierhouders, pastaborden, dienschalen, soepterrine. Schier eindeloos wat je allemaal niet op tafel kunt zetten. De moeilijkheid is om het allemaal eenzelfde stijl te geven zodat het geen ratjetoe op tafel wordt. Dat is ook de reden waarom ik het eerst allemaal op papier wil hebben staan voordat ik de rest ga maken. Gewoon omdat het handig is en je dan beter kunt concentreren op de vormgeving terwijl je aan het draaien of handvormen bent.
Het wordt een mix van handvormen en draaiwerk. Het gebruiksgoed als borden moet ook iets dikker worden dan de schalen omdat die veel vaker in de vaatwasser gaan en intensiever gebruikt gaan worden. Mijn ervaring is dat er dan minder kans op chippen is. Ook de baktemperatuur speelt uiteraard mee. Steengoed zou het mooist zijn, + 1250 graden. Steengoed is bijna onverwoestbaar. Het probleem is dan dat de gebakken klei bij bepaalde kleisoorten een andere kleur krijgt dan wat op een lagere temperatuur gebakken is. En dat heeft weer invloed op hoe je dingen gaat decoreren. Keuzes, keuzes, keuzes. Nooit geweten dat het maken van een paar potjes zo gecompliceerd kon worden.
En dan iedereen maar zeggen dat ze een zelfde object bij Blokker of IKEA voor een habbekrats kunnen kopen. Ik begrijp best wel dat pottenbakkers daardoor beledigd kunnen zijn. Iemand die zoiets zegt heeft dan geen benul welk vakmanschap, kunnen en kennis in het maken van een goede pot gaat zitten. Irene zei ooit eens tegen me: "dan moeten ze vooral naar Blokker gaan". Dat heb ik haar ook wel eens op een vermoeide toon tegen een klant horen zeggen. Ik denk wel eens dat die Blokker kopers geen idee hebben van wat er allemaal moet gebeuren voordat een vaas, schaal of pot bij hun op de keukentafel staat. 

Een van de keramisten waar ik regelmatig naar kijk op YouTube:



Ik kan uren kijken naar de technieken van keramisten als deze. Youdanxx en HsinChueng zijn nóg twee van mijn favorieten. Alle drie hebben ze hun eigen stijl en vormen die ze maken. Deze filmpjes op YT zijn een geweldige inspiratiebron voor me.

Er schijnt trouwens voor 72 uur per uur aan filmpjes op YT gemikt te worden. Pakhuizen vol met film materiaal is dat. Stel dat je 99% in het ronde archief kunt gooien als zijnde pulp. Dan hou je per dag nog steeds een kleine 18 uur aan betrekkelijk waardevol, mooi, of interessant materiaal over. Dit kun je dus met geen mogelijkheid bekijken. Information Over Dosis zeg maar.

Geen opmerkingen: