16 april 2013

Gargoil

Mijn eerste poging een gargoil (soort van mythologisch beest) op een van de huisjes te maken.

gargoil op huisje #17
Gepruts op de vierkante millimeter, het beessie is slechts 3cm groot. Dit was boetseren met iets als een tandenstoker. Morgen nog maar een beetje bijwerken en dan kan huisje #17 ook gaan drogen.

huisje #17, de gargoil zit op de punt van het dak
huisje #17
Vorige keer bij de Hazelaar in Baarn een paar dingetjes gekocht om makkelijker uitsnijdingen in de klei te kunnen maken. Ook hier smaakt het naar meer om steeds ingewikkelder en verfijndere patronen te maken. Zo stel ik me dat dan tenminste voor. Het is een soort ontwikkeling die je moet doormaken denk ik. Nog 83 huisjes te gaan, dus er is nog hoop.
Merkte tijdens de kunstmarkt iemand op: "die muren zijn allemaal schots en scheef, niets is er recht." Mijn eerste opwelling was om te zeggen dat in LDF niets recht, haaks of waterpas was. Ik kon nog net op mijn tong bijten. "Dat hoort bij het vervreemdingsproces, vervormen en niets recht maken. Daarbij ben ik door Gaudi geïnspireerd geraakt", zei ik maar. Een lege blik was mijn deel. "U weet wel die Spaanse architect uit Barcelona". Dat was bijna een AHA erlebnis, met een blik van: ik weet het niet precies maar ik zal maar niet doorvragen. ;=(

De hut
Nummer 16 ook maar even op de plaat gezet. Lijkt net op een mallemolen. Hij is wel grappig geworden.

huisje #16

huisje #16
Op de kunstmarkt hoorde ik van een bezoeker dat er ergens in de eerste week van oktober altijd een kunstmarkt in Remiremont is. Daar stond een Duitse mevrouw die ook een soort van huisjes maakte. Zij bevestigde er lampen in zodat je ze kon ophangen. Dat verkocht als warme broodjes. Ook een idee, en ook om er eens te gaan spioneren.

Zo ontstaat er en heel dorp van huisjes. Als er nu ook nog af en toe eentje verkocht kan worden kan ik daar weer nieuwe klei voor kopen. Van de zwarte klei (Negro) die uit NL is meegekomen, heb ik eens geprobeerd een huisje te bouwen. De zwarte klei blijkt daar toch minder geschikt voor te zijn. Ramen en zo vallen een beetje weg. Misschien wel leuk om gargoils of zo van te maken of andere details mee aan te brengen. Afijn, het probeersel maar weer in elkaar gedrukt, misschien een grote orchideeën schaal voor Fannie van maken. Tjonge, wat ze in de klei hebben gedaan weet ik niet maar alles is ineens zwart. Net als met die rode klei, die gaf ook zo'n zooi. Nog maar eens goed over nadenken hoe daar mee om te gaan.

Appartement
Voorlopig is het kleien weer over. Nu eerst verder met de reparaties in het appartement. Daar is bij een van de afgelopen stortbuien vocht in de gang gelopen. De vloerplanken bolden er van op. Dus die zijn gelicht om de schade te bekijken. Bleek de ondervloer er ook uit te moeten. Zo gezegd zo gedaan. Gelukkig was er een main d'oeuvre (klusjesman) voor het zware werk beschikbaar en was dat werkje in een middagje gepiept. Mazzel met het droge warme weer het afgelopen weekeinde, zo kon het mooi opdrogen. Morgen materiaal halen en de vloer weer dicht maken. Dan de tegels erop en dat is dan ook weer gebeurd. Volgt nog wat schilderwerk, waarna het appartement weer klaar is voor het seizoen.
Hopelijk komt deze week de aannemer ook nog om de aansluiting van het balkon met de goot te fiksen. Daar had ie speciaal spul voor. Ik ben benieuwd wat dat dan wel niet mag zijn. Anders loopt het water weer langs de muren en mag je die met de hogedrukspuit weer gaan schoonspuiten, een erg nat klusje.

Het blijft toch een probleemzone dat balkon.


Geen opmerkingen: