2 april 2013

fotosafari

Geen spam op het stukje Pasen, opluchting eigenlijk wel. Zou het toeval geweest zijn? Zal toch te gek zijn om te moeten opletten welke titels je boven je stukje zet.

Fotootjes
Prachtig weer vandaag, hop de camera laden en op pad. Dit keer een rondje Pont du Bois - Selles - Passavant - Grignoncourt - Les petits Thons - Corre - Vauvillers en MSP. Dat is zo'n beetje het meest noordwestelijkste puntje van de Haute-Saône. Niet erg bosachtig maar wel heuvelig. Veel dorpjes die steil tegen de helling zijn gebouwd. Helaas was het nogal heiig, dus die vergezichten krijgen we nog wel eens.
Vlak na Selles volg ik het Canal de l'Est, altijd een dankbaar onderwerp om te doen. Zo lijkt het net een tunnel van bomen.

Canal de l'est bij Selles
Dan gaat het richting Monthereux, Bourbonne les Bains, en sla ik halverwege af richting Passavant la Rochère (waar de glasblazerij staat). Onderaan het spoorviaduct staat zo'n huisje in die merkwaardige 19e eeuwse bouwstijl. Met die typische rode bakstenen omlijsting en een deur die een soort driekwartsmaat is. Het lijkt verlaten, een beetje verwaarloosd.


Wel grappig zo met die strakblauwe lucht erboven. Ondanks de zon is het toch nog maar een graad of tien, met een redelijk frisse wind. Links zie ik een dorpje tegen de heuvel geplakt en sla dan ook linksaf. De auto kan ik nog net door het straatje persen.

torentje
Aan weerszijden is misschien nog 10 cm vrij tussen de huizen door. Als er iets aankomt ben ik de pineut denk ik nog. Er is echter nauwelijks verkeer. Als het wat ruimer wordt stop ik om dat torentje erop te zetten. Parkeren doe ik dan maar midden op de steile weg. Alweer geslaagd voor de hellingproef ;=)

joekels van een huizen in het midden van nergens...
Het is best nog wel heiig, die vergezichten bij Grignongcourt moeten dan maar een andere keer. De zon blijft ook een beetje te bleekig naar mijn zin. Zelfs de HDR foto's blijken achteraf mislukt. Nou ja, en dat blekige werk ik wel bij met het foto programma met de tint en luminance instellingen. Vlak na les Petits Thons zie ik ineens een spookhuis midden in de wei staan.

spookhuis
Alleen de voorgevel staat er nog. Dat zie je best wel veel in deze contreien. Tot ruïnes vervallen huizen waarvan de eigenaren waarschijnlijk nooit meer zullen komen opdraven. Als je ietsjes verder rijdt dan kun je aan de loop van het beekje zien dat daaraan geknutseld is. Een deel van de bedding is omgelegd. Er zal vast wel iets met waterkracht te doen zijn geweest met dat huis. Op de voorgrond van de foto zie je een ander verschijnsel. Een dubbel hek tussen twee weides in. Als 'Ollander denk je dan meteen, wát een verspilling. Maar zo is nu eenmaal de wet. Iedere eigenaar moet om diens land zijn eigen afrastering plaatsen. Zo krijg je dan twee hekken naast elkaar met een klein strookje niemandsland ertussen. Begin ik iedere keer weer van te grijnzen als ik dat zie. De bureaucratie ten voeten uit.

Richting  Bourbonne tik ik op de TomTom de kortste weg naar huis in en rij dan dwars door het landschap richting Vauvillers. Achteraf had ik net zo goed op de 417 kunnen blijven zitten. Alhoewel die een stuk saaier is dan de kleine C (van communaal) weggetjes die nu genomen zijn.
Toch zie je hier en daar de eerste tekenen van de lente, een aarzelende groenzweem zie je over het landschap komen. Helaas liggen de akkers met het wintergoed er niet zo best bij. Rampzalig, grote kale plekken. Dat gaat geen beste aardappel oogst worden ben ik bang.  Het graan lijkt de winter goed doorstaan te hebben. Behalve schapen zijn er verder nog geen beesten in de weides. Wat een trieste boel eigenlijk. Er wordt wel druk gesnoeid en de kampvuurtjes van het snoeihout sturen her en der hun rookkolommen omhoog. Het leven op het platteland lijkt aarzelend weer te beginnen. Nu moet de nachtvorst nog wegblijven en dan kan het natuurgeweld losbarsten.

Toch wel jammer dat het gouden namiddag licht weg bleef. Die nevel zorgde naar mijn zin voor teveel bleek licht.

Filmpie!
Bij thuiskomst eet ik het laatste deel van de overgebleven paddo quiche op, maak een kop warme chocomel en ga de HDR foto's proberen te redden. Het wordt niks en besluit de beelden maar te wissen. Filmpje vanavond? Na 3 minuten van Alles is Liefde, bah wat een slap gedoe! Hop weg ermee! Klik ik toch maar het laatste deel van de Twilight Saga aan, dat is beter. Een vijftal films staan er nog om te bekijken. Voor de komende week ben ik in ieder geval gedekt.

Geen opmerkingen: