28 februari 2013

Winter

De temperaturen bewegen zich in Mailleroncourt zo rond het vriespunt. Goed te doen dus. Af en toe heb je een aantal dagen dat de zon door komt. De volgende dag heb je dan weer dikke mist die erg koud en klam aanvoelt. Typisch de overgang van de winter naar de lente. Ook in de lente kan het nog wel eens vriezen maar loopt het kwik overdag al heel snel richting de 15 graden. Veel zon, belangrijk voor het opwarmen van het zwembad en huis. En aangenaam om buiten aan het klussen te slaan. Er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat de jacuzzi er staat en aangesloten is op de collector. Op het veredelde graafwerk mag BP zijn rug dan breken.
Nog even en dan is het weer lente!

Jacuzzi
Deze winter heb ik eens goed gelet op de slagschaduw van het huis en het pomphuisje op de solar farm. Bij zonsopgang zie je dat die slagschaduw de zaak toch behoorlijk beïnvloedt. Dat zette me aan het denken over de plaats waar de jacuzzi annex badhuisje zou moeten komen te staan. Niet op de oorspronkelijk bedachte plek is de conclusie, maar een stuk meer naar het huis toe zodat de collector zo goed als vrij is van de schaduw van het badhuis. Het pomphuisje wordt dan ook afgebroken en vervangen door een lager bouwsel. Kan ik meteen iets tegen het geluid doen. Met de nieuwe uiterst compacte warmtewisselaar kan de bestaande (joekel van een) warmte wisselaar weggehaald worden. Het pomphuisje kan daarom makkelijk tot niet meer dan een bekisting van een pomp en filter zijn. Mag BP ook weer het nodige graafwerk doen. Het timmerwerk doe ik dan uiteraard liever zelf.

SolarFarm
Wim en ik zijn weer volop aan het nadenken over de solarfarm, voornamelijk de besturing ervan. Door pech aan een klep ging het niet helemaal goed de vorige keer, teveel andere dingen ook om te doen. Als Wim weer komt dan gaan we uitsluitend de aandacht richten op dit deel van het project. De uitbreiding van het aantal elementen kan daar totaal los van staan.
Het enige waar ik dan een beetje bang voor ben is dat de nieuwe warmtewisselaar voor het zwembad onvoldoende capaciteit heeft om het water voldoende snel op te warmen. Op youtube heb ik ook opstellingen gezien waar ze een dubbele wisselaar in de lijn hadden opgenomen. Echter tot nu toe lekten de 50mm PVC fittingen van de pomp naar warmtewisselaar altijd, Erg enthousiast van extra PVC koppelingen in dat stukje ben ik dus niet.

De bestellijst voor de automatische aansturing van de solarfarm begint gestalte te krijgen. Grappig, komt van Wim de opmerking dat je een tiental jaren geleden een hele waslijst aan onderdelen nodig had om dit soort electronica projecten in elkaar te zetten, en dat dat echt verleden tijd is. Vandaag de dag zou je met slechts een drietal kant en klare modules het door ons bedachte circuit best wel eens in elkaar kunnen zetten. Kwestie van de juiste modules vinden. OKé niets voor een beginnend amateur dit gedoe, en oké vast en zeker kun je een kant en klare module kopen voor een simpele besturing. Maar Wim en ik zijn natuurlijk wel hobby-isten pur sang. We willen meer. Zoiets als grafiekjes, op afstand beïnvloedbare installatie, een soort no-break situatie die desnoods ook nog een sms-je stuurt als er panne is. Ga zo maar door. Als onze fantasie de limiet is dan is er geen limiet. In mezelf grijzend bedenk ik me dat ook deze electronica wel een aantal versies zal krijgen, totdat er niets meer te vereenvoudigen valt. Dat dit een apart hoofdstuk wordt in het House-Management-Manual dat moge duidelijk zijn.

Rekenen
Degenen onder u die deze blog regelmatig lezen zullen opgemerkt hebben dat ik graag reken aan vermeende of reële voordelen van bijvoorbeeld een zonnewarmte installatie om te zien of het realistisch is of niet.
Wat de laatste tijd opvalt is dat mensen steeds gaan meer nadenken over het toepassen van alternatieven om warmte op te wekken. Soms uit zich dat in hele leuke creatieve oplossingen. Op JoeTjoeb staan heel veel filmpjes, maar HIER zie je een perfect voorbeeld van werkende huisvlijt.

foto: filip reijns
Deze opstelling ziet er voor het oog misschien wat eenvoudig uit, maar alles klopt, regeling, beveiliging etc. Dat is juist de charme van dit ontwerp. Als je een beetje kunt solderen en een moersleutel kunt vasthouden is dit beslist een haalbaar project. Zo vereist het een minimaal aantal spullen om een boiler te verwarmen. Een gevalletje meesterschap in eenvoud. Vind ik mooi, een aanvankelijk ingewikkeld probleem of ontwerp tot de essentiële noodzakelijkheid terug te brengen. Voor mensen die dat kunnen heb ik altijd veel respect. In dit stukje van het forum wordt ook gesproken over een soort wisselaar om een schoorsteen-pijp. Voor de volgende winter lijkt me dat een mooi projectje.
Meestal bekruipt mij bij dergelijke constructies de vraag, is dit nu echt een goedkopere oplossing of is het puur hobby-isme. Op het net vond ik een leuke SITE (electrisite.be) waarmee je dat snel kunt uitvogelen. Gewoon een formuliertje invullen met minimale gegevens en hop. Daaruit bleek al snel dat houtgestookte boilers minimaal een factor 10 goedkoper in operatie zijn dan electrisch gestookte boilers. Dat is nogal wat.

Geen opmerkingen: