10 februari 2013

Weertje

Wij 'Ollanders kunnen oeverloos ouwehoeren over het weer. Het is nooit goed, te warm, te koud, te nat, te triest... enz enz. Er zijn echter van die periodes in het jaar dat het bijna perfect weer is. Zo'n periode komt er geloof ik nu ook aan. Regen, sneeuw of vorst in de nacht, stralend weer overdag. Vannacht vriest het een paar graden, zondag wordt het mooi weer volgens de metéo. Daar moet ik maar eens van gaan profiteren om wat plaatjes te schieten. Delen van de akkers komen, door de dooi overdag, bloot te liggen. Dat geeft mooie contrasten. Eens kijken wat't wordt, tegen tweeën heb je mooi licht, uurtje toeren, plaatjes schieten. En dan maar hopen dat mijn computertje niet op hol slaat, zoals bij de vorige sessies. Misschien moet ik de handel maar eens schoonvegen en opnieuw inrichten.
Rond 15:00 was het licht naar mijn smaak perfect. Dat zou me ook niet meer dan een half uurtje geven om te fotograferen. Daarom besluit ik richting Montdore en Hurecourt te rijden, twee gehuchten hier een km of 10 vandaan. Montdore ligt aan de zuidwestkant van Vauvillers, en veel NL-ers hebben daar huizen. Enkele gezinnen wonen daar zelfs permanent. Het ligt boven op een berg en kijkt dan uit over de vallei die tussen Vauvillers en Mailleroncourt ligt. Vanaf ons balkon kan ik Montdore dan ook zien liggen. Hurecourt ligt dan weer ten zuiden van Montdore, heeft ook redelijk wat buitenlandse huiseigenaren. Er staat zelfs een camping door NL-ers beheerd.

omgeving Hurecourt
omgeving Hurecourt

Montdore
Waterput Montdore

landweggetje net buiten Montdore
De volgende plaat geeft mooi de wijdsheid van het landschap hier in de buurt weer. Sta ik altijd van te genieten en parkeer de auto dan vaak aan de kant om eens breeduit om me heen te kunnen kijken.

landschap bij montdore
Nu lijkt het allemaal wel erg kaal zo. In deze streek heb je veel gemengde bedrijven: bosbouw, akkerbouw en veehouderij. Daarom wisselen bossen en weiden elkaar af. Dat levert dan telkens weer verrassende plekjes op. Vanuit een dicht bos rij je dan zomaar door weides heen en diep onder of hoog boven je zie je ineens van die piepkleine dorpjes liggen. Daar geniet ik iedere keer weer van.
Zo, thuisgekomen snel de fotootjes geschikt gemaakt voor de blog.
Het landschap was toch anders dan ik gedacht had. Veel minder sneeuw verdwenen, maar wel grote contrasten. Prachtige blauwe lucht met van die langgerekte bewolking in de hoogte.
Bij wijze van experiment een beetje zitten pielen met de lichtgevoeligheid, 400ISO geeft een wat zachtere beeld toon. Automaat op voorkeuze diafragma gezet en dan knippen. Je hebt maar kort mooi licht. Vind ik wel wat hebben, zo'n winterlandschap. Moet ik vaker doen. Verder dan verkleinen en scherper maken zijn de foto's eigenlijk niet bewerkt.

PREDIKERS

Zaterdagavond stootte ik op een filmpje op YT van Mark Hamilton. Een van de vele, zeg maar, TV predikers. Tot vervelens toe herhaalde de man zich. Jammer, want zijn boodschap was op zich interessant:
Als een overheid geweld en onderdrukking op het volk uitoefent, dat ze eigenlijk moeten leiden en beschermen, gaat de cultuur ten onder.
Hij zegt daarbij dat in landen waar regeringen de bevolking onderdrukken en uitpersen er altijd extreme armoede heerst en geweld uitbreekt, gepaard gaand aan afpersing en corruptie. Hij noemt dat: initiatory force. In tegenstelling tot wat een regering eigenlijk hoort te doen: de bevolking tegen geweld van welke aard dan ook te beschermen. Zij dat fysiek geweld, geweld uitgeoefend door andere landen, individuen, groepen of door contracten. Hij noemt dat de "prime law". Dan volgen er, net als in Asimov's Robotic laws, nog twee wetten die uitsluiten dat de eerste wet op welke manier dan ook geweld aan wordt gedaan.Heeft die man meer dan een kwartier voor nodig, om met een bijna hypnotische stem, zijn verhaal over te brengen. Beetje irri. Het doet je wel reflecteren over wat er nu met de EU gebeurt. Of beter, dóór de EU wordt gedaan. Met de voorgekookte budget (zogenaamde) discussies kwam dat weer eens duidelijk in beeld. Een meer en meer om zich heen graaiend organisme dat de totaal controle wil over dik 500M inwoners. De EU heeft al een eigen leger en politie, eigen regeringen EU, RvE, Europese commissie, twee regerings- steden (Brussel, & Strassbourg) en een miljarden budget van ruim 170 MILJARD per jaar. Een groot deel wordt gebruikt voor projecten in de lidstaten, spilzucht en verkwisting alom. LDF is bijvoorbeeld een land dat het niet niet meer kan of niet meer wil opbrengen om diens eigen landbouw in te stand te houden. Dat lukt allen nog met ondersteuning van de EU, anderen moeten middels hun contributie (1.07% BBP) bijspringen. Steeds meer verboden komen uit Brussel aanzetten en andere landen verliezen elk jaar een beetje meer van hun autonomie. Daar kun je voor of tegen zijn, mij maakt het niet uit, want ik woon waar mijn bed staat.Wat mij wél raakt is dat je steeds minder mag en meer moet, en dat bijna elke maatregel uit Brussel het leven weer duurder maakt. Je reinste initiary force zou ik zeggen, want de zegeningen van Brussel zijn moeilijk vast te stellen. Onlangs kwam het ruime salaris van de EU ambtenaren in beeld en de voorzieningen die daarbij hoorden. Op zijn zachts gezegd zijn die nogal riant te noemen. Voor wat ze horen te doen zou je ze terug kunnen brengen naar 10% van hun huidige samenstelling. Wist u dat er nog steeds organen als de BeNeLux en dergelijke bestaan? Doet mij een beetje denken aan bestuurslaag naast bestuurslaag naast bestuurslaag... Klinkt als een beetje overdreven niet? Daar zou eens een (interactief) infographic over gemaakt moeten worden om dat eens duidelijk in beeld te krijgen. Zoals je dat in die film over Wallstreet zag doen, een beetje wapperen met je handen om de graphs uit elkaar te vegen, uit te vergroten, te krimpen, andere info plakken, verbanden leggen, etc. Zoiets dus. Lijkt me een leuk project voor een student bestuurlijke informatica. Kan hij of zij meteen een voorstel, scriptie, thesis schrijven over indikken en beslislijnen korter maken, overbodige lagen er tussenuit halen enzovoorts. Ontdubbelen van taken. En wellicht kunnen daar veel landen in de wereld wat mee gaan doen.

Wat zei die Mark Hamilton? Als we de initiary force angel eruit zouden trekken kan er ongekende welvaart en vrede ontstaan. Vooral dat laatste triggerde mij.

bron: cosmopolit
 

Geen opmerkingen: