8 februari 2013

Dit en dat

Die stilte als er sneeuw op het land ligt, is er weer, al het geluid wordt gedempt. Er ligt bijna 10 cm sneeuw, het vriest een paar graden, en zowaar de zon schijnt. Een genot om naar buiten te kijken. Weliswaar was een van de rolluiken vastgevroren, maar dat mag de pret niet drukken. Alle dieren zijn gevoederd en liggen voor pampus in de stallen of op hun eigen plekje. Chippie kijkt eens mistroostig naar buiten, springt dan plots als een bezetene naar het raam als de raaf weer eens tegen het raam tikt. Floppie heeft zich ook in slaapstand gezet. De haard knettert, ik tik deze blog in elkaar, zit tegelijk een boek over recepten van Lady Di te lezen en wacht verder op de dingen die komen gaan.
Even de nieuwe top tien scannen van meest verkochte schrijvers, wellicht is er een nieuwe ster aan het firmament verschenen, niet dus. Zo meteen even naar de supermarché om mijn wekelijkse portie fromage blanc en muesli, ingrediënten voor een nieuwe bouillon cum maaltijdsoep en een wekelijkse tractatie te scoren. Het is uitverkoop tijd ook nog. Het meeste is echter puinzooi, en het andere heb ik niet nodig. Pfoe, hoef ik weer geen keuze te maken. Nou ja uitverkoop. De prijzen zijn niet echt spectaculair minder. Zie ik een leuk pannetje liggen, 10% korting. Uitverkoop dus ;=( Blijkbaar hebben ze nog steeds niet echt in de gaten dat er wat aan de hand is.

Byrd
Las net dat trompettist Donald Byrd was overleden, een jazz / blues legende die erg aan de weg timmerde door innovatief met zijn muziek om te gaan. Maar eens wat van op het net gezocht en beluisterd. Hm, niet echt lekkere achtergrond muziek. Beetje erg sixties en seventies uiteraard, de kwalificatie 'legende' zou ik er niet aan geven, maar ja ik ben ook geen echte kenner. Doet ook een beetje big band aan. Alles bij elkaar past zijn hele discografie op één enkel CD-tje! Huh? Je hele oeuvre op een enkel schijfje. Dat relativeert wel een beetje, toch?
Dat doe ik vaker, als iemand in het nieuws komt kijk ik altijd even op het net om er iets van te vinden. Dan loop je soms tegen juweeltjes aan. Of het nu boeken zijn of muziek doet er voor mij weinig toe. Op die manier heb ik ook iets gedownload voor mijn bureaublad: van Monet. Die was ineens erg in het nieuws vorig jaar. Dus nu draait er een constante slideshow van Monet en tijdgenoten op mijn computertje, prachtige plaatjes vind ik dat.

Perikelen
Oh boy. Heeft u ook weleens. Stopt ineens je computer ermee, of start zomaar spontaan weer op. Weg werk! Bij Windows heet dat "screen of death" een blauw scherm met voor de leken onbegrijpelijke blurp erop. Voor Mac gebruikers gaat het scherm dan op zwart, of licht grijs met een boodschap dat de machine om onbekende redenen gestopt is. Bij Linux doen ineens een aantal dingen het niet meer, en moet je zaken met de hand opnieuw starten. In bijna alle gevallen komt er bij herstarten dan een bericht op je scherm dat je machine of proces om onbekende redenen onverwacht gestopt is. In het mooiste geval verschijnt er een melding dat het systeem de zaak gaat proberen recht te trekken. Proberen hè, dat lukt de een beter dan de ander. Eigenlijk heb ik geen specifieke voorkeur voor een bepaald systeem. Aan elk systeem mankeert wel wat. Of doet een van de systemen een aantal dingen superieur vergeleken met de andere. Het zal wel. Alles wat door een mens gemaakt is heeft zo zijn beperkingen ;=)
Zo raak je wel eens wat werk kwijt, plaatjes die je net aan het bewerken was, of iets wat je aan het lezen bent floept ineens van je scherm af. Of een pakket schijven is met geen mogelijkheid meer te benaderen. Pech, gewoon op nieuw beginnen.
In deze periode van het jaar zit ik natuurlijk veel te internetten. Dat maakt me steeds meer bewust van rommel op mijn PC en inbreuken op mijn privacy. Dat ik daarbij oppas waar zoal op geklikt wordt en me bewust ben welke sites probleemloos bezocht kunnen worden is wel duidelijk. Om me tegen al te grote risico's in te dekken is er natuurlijk een heel kwartet aan beveiligingssoftware geïnstalleerd op mijn machines. NoScript, Antivirus-trojan-keylogger (meer dan een), maar ook spulletjes om hinderlijke advertenties en cookies te weren: Adblock, DoNotTrackMe, een firewall of drie vier, en zo meer. Waarbij ik besef dat honderd procent bescherming natuurlijk een illusie is. Dat je niet begluurd wordt bij het surfen, dito. Je creëert slechts een schijngevoel van privacy en veiligheid. Zie het zo. Het is net als met vitrage voor je ramen: men ziet aan de buitenkant misschien niet wie er in de kamer loopt, maar ze kunnen wel zien waarheen iemand loopt. Daaruit is van alles af te leiden. Bovendien laat je altijd sporen achter die voor later gebruik t.b.v. de Stasi worden opgeslagen. Dat brengt met zich mee dat je je altijd bewust moet blijven waar je op klikt, wat je aan het doen bent (downloaden) welke site je frequent bezoekt en zo voorts. Uiteraard heb ik ook tegen het vitrage effect spulletjes geïnstalleerd. Maar alles is lek op de een of andere manier.

Privacy
Ben ik dan paranoïde? Als het aan mijn gevoel ligt van begluurd te worden bij mijn zonnebad in mijn eigen tuin, ja. En mijn privé gegevens zijn gewoon mijn privé gegevens, basta. Je tegen inbrekers beschermen is een grondwettelijk recht, zelfs als een overheid dat doet. Helaas is het afschermen van je privacy ontaard in een "Total Krieg" tussen de nieuwsgierigen die jouw koop of leesgedrag willen beïnvloeden, de totalitaire overheden die je van alles willen verbieden, en jij als burger die gewoon dat kleine beetje bewegingsvrijheid wil houden om je op je gemak te voelen. De een heeft een groter gebiedje nodig dan de ander. Ik heb nu eenmaal een groot gebied nodig om me op mijn gemak te voelen. Daarom heb ik dan ook meer dan gemiddeld bomen en struiken in mijn virtuele tuin geplant om niet al te veel begluurd te worden, en staat er een hoger hek om mijn privacy heen. Wat ik kwijt wil zet ik namelijk wel op deze blog.

Onzin
Voor mensen zonder behoefte aan privacy is dit allemaal grote onzin en behoorlijk overdreven, natuurlijk. Ik heb niets te verbergen, klinkt het bijna altijd als argument.  Welnu, welkom in 1984. Voor hen die niet tegen hun wil beïnvloed of geïndoctrineerd willen worden, door welke organisatie dan ook, is dit misschien minder grote onzin. In de grondwet, sterker nog, in de rechten van de mens, staat nog steeds dat we recht hebben op een eigen overtuiging en dat we die mogen uiten. Zolang dat niet geschrapt is zie ik niet in waarom we ons tegen de bedreiging van onze eigen mening niet mogen beschermen.
Stel je voor, van iedereen is een profiel beschikbaar, je krijg de hele dag dingen over je uitgestort die speciaal voor jou gecensureerd - pardon - geschikt gemaakt zijn. De hele dag krijg je nu al reclames op je scherm die specifiek op maat gemaakt zijn aan de hand van je surfgedrag. Zoek je naar onderwerpen dan krijg je niet alle mogelijkheden te zien maar zijn de resultaten opnieuw gefilterd / aangepast naar je surfgedrag en op dingen die je zoal leest en bekijkt. Vastgelegd is, de soort kranten die je leest of ophaalt, de webshops waar je wel eens wat koopt of zoekt. En zo voorts. Met andere woorden je wordt in een hokje geplaatst dat dichtgeplakt is met de voor jou gecensureerde - oh nee, geschikte reclame en informatie. Er bestaat een florerende handel in dit soort gegevens, daar gaan vele honderden miljoenen in om.
Een makkelijk controleerbaar voorbeeld is dat je met Google in NL totaal andere resultaten krijgt dan als je in LDF zit te googelen. Daarbij zoek je op exact dezelfde manier met exact de zelfde woorden of zinnen; history of computing bijvoorbeeld. Toch zijn de resultaten anders. Sterker nog zoek je met Engelse termen iets op googel.fr dan krijg je toch de Franstalige resultaten. Zet je vervolgens het filter aan dat je preferente taal Engels is, dan nog gaat het bijna altijd fout. Op zich is er niet mis mee om Franstalige pagina's voorrang te geven op een Franse locatie maar als je specifiek naar Engelse onderwerpen zoekt moet je ook in de Engelse taal gestelde docjes krijgen. Blijkbaar staan er ook filters aan op de resultaten zelf die je krijgt. Daarvoor wijs ik nog eens een keer naar de verschillen in NL en LDF. Er vindt dus een zekere censuur plaats.

Dergelijke toestanden doen bij mij altijd een actie starten om daar wat tegen te doen. Bovendien ben ik altijd nieuwsgieriger naar wat zich achter de deur bevindt dan naar hetgeen wat ik al weet. Zo zit het beestje nu eenmaal in elkaar, de kleine onderzoeker hè. Het houdt je brein ook lekker actief.

opmerking:
Ik bedoel niet de deurtjes waar ik niet in mag, dat deed ik vroeger. Die wilde jaren zijn voorbij. Tegenwoordig wil ik slechts de pure info hebben, ongecensureerd, onbewerkt. Dan kan ik mijn eigen mening vormen. Dus ik kijk achter de deuren waar de originele info staat. Echter de indexen van Google, Bing, Yahoo, Ilse enzo worden voor jou bewerkt. Ik vind dat storend voor mijn onderzoeken, ik filter zelf wel.

Geen opmerkingen: