6 februari 2013

Beestenboel

Katten zijn net kinderen, ze hinderen op de meest ongelukkige momenten. Weten precies hoe ze je moeten bespelen en hebben haarscherp in de gaten of ze te ver gaan. Ze weten precies wat de baas irriteert en wat niet. Chippie de kat had het de voorbije nachten weer eens op zijn heupen. Midden in de nacht gekrab aan mijn leesstoel, gemauw bij de deur en op mijn bed, af mijn bed. Signalen van: ik wil eruit. Eerst roep je, of beter snauw je, dat ie zijn bek moet houden en koest moet blijven. Dat helpt een paar minuten en daarna begint het liedje weer van voren af aan. Dat mijn toch al fragiele nachtritme daardoor total loss van raakte zal duidelijk zijn. Hier moest dus iets aan gebeuren. Chippie's en mijn ritme moesten hoognodig op elkaar afgestemd raken. Als ik dan een artikel lees dat het voeder ritme van kat en mens zich op elkaar af stemmen, denk ik meteen dat moet dan ook met dat gedoe in de nacht mogelijk zijn.
fromage blanc, daar is ie gek op
Kun  je een kat iets leren? Ja dat kan. Bios leerde vrij snel, nog steeds denk ik met weemoed aan dat beessie terug. Bios was ook een stuk intelligenter dan Chippie. Nou ja je hebt het niet altijd voor het zeggen. Goed, leersessies voor Chippie dus. Ook hier weer bleek, hoe eenvoudiger hoe beter. En geen mededogen. Zondag werd het me teveel, kat zat weer voor de deur te mekkeren om 4 uur in de nacht, dus bij mij bliksemde het in mijn bovenkamer. Grijp het beest in zijn nekvel geef het een tik op zijn kop en smijt het geval letterlijk naar buiten. Dat was zondag of zaterdag, ik ben de tel even kwijt. Kattenbeest mocht daarna de dag op de hooizolder doorbrengen, in de middag kwam ie aan de deur mauwen. Honger baasje! Een lekkere bak met brokjes op saus en een scheut olijfolie erover deden wonderen en het beest nestelde zich op zijn plek naast de kachel. Oh wat een zaligheid, een rustige kat die niet voortdurend aan deuren krabt en mekkert. Uiteraard was het die avond weer mis, hop de balkondeur open en kat naar buiten geschoven. De momentane huivering van kat om naar buiten te gaan, het sneeuwde, werd door mij beloond met een schuiver. Deur dicht, en tot morgenochtend Chippie! De hooiberg is vannacht weer je plek. Ik geloof dat ie in de ruif bij de schapen slaapt, zo ruikt ie althans in de morgen. Afijn die behandeling heb ik slechts drie keer hoeven te herhalen. Het normale ritme heeft zich hersteld in het huis en de rust is weergekeerd in de nacht. Gisternacht mocht ie weer binnen blijven en ik hoop echt dat het vannacht rustig blijft. Onbewust ga je er toch op liggen slapen dat je midden in de nacht weer op dat beest moet gaan jagen om het naar buiten, de vrieskou in, te kiekeren. Af en toe sta je er gewoon verbaasd van hoe zo'n beest de zaak naar zijn hand probeert te zetten. Daar heeft ie echter wel een verkeerd baasje voor getroffen. Maar verder is het wel een leuk beest hoor. Vooral als je hem in de zomer door de wei ziet hobbelen, met de lammeren kattenkwaad uithaalt en zwaluwen uit de lucht plukt. Want het is een echte killer, sinds zijn verblijf hier hebben we een stuk minder last van mollen en muizen. Niets wat in of om het huis beweegt is veilig voor madams klauwen.

Floppie
De bird heeft gelukkig niet van die nukken. Die zit een beetje te fladderen op zijn kooi, fluit de eerste tonen van de vijfde van Beethoven, en roept af en toe keihard SNOEP! Is tevreden met een douche en een schoon hok op vrijdag. Een luizen leventje. Zelfs Chippie kruipt wel eens zijn kooi in op jacht naar kippenpootjes. Flop raakt daar niet in paniek van, en doet alsof dat vrij normaal is. Gek gezicht, de halve kooi gevuld met een zwart roofbeest en nog geen vijf centimeter daarboven zit flop op zijn stok, toch wel een beetje nerveus, te schommelen. Toch, als je hem af en toe wat extra's toestopt als gedroogde banaan of mandarijntjes heb je alles voor elkaar. Voor zijn leeftijd ziet ie er goed uit, is levendig en hapt graag naar me. Tot voor kort kon ik dan ook zijn hok, zonder omzichtige trucjes, niet van binnen schoon te maken. Dat mocht alleen Fannie.
Floppie
Mij probeerde hij altijd met zijn niet geringe snavel te pakken te krijgen. Die wonden zag ik bij Lotti toen ze dat probeerde, die waren diep. Dus nee bedankt. Sinds kort laat ie zich er niets aan gelegen liggen als ik met mijn hand in de kooi kom om iets op te rapen. Stuk banaan of fruit wat ie heeft laten vallen. Zit ie rustig op zijn stok me aan te kijken alsof er niets aan de hand is. Meestal is er een soort gegrom of een soort knarsend geluid te horen als iets van mijn ledematen te dicht bij hem in de buurt komen. Dan krabbelt ie rap door het hok heen op zoek naar mijn vingers om er flitsendsnel een hap uit te nemen. Misschien komt het doordat hij nu langere tijd door mij verzorgd wordt, geen idee. Ook kan ik hem nu uit de hand iets aangeven, normaal moest ik dat wel slinks in zijn bakje leggen, en snel maken dat mijn hand weg was. Vandaag kon ik hem zelfs een beetje over zijn kop krauwen, dat is me in al die jaren nog niet gelukt ;=) Het is duidelijk Fannie's beest, dit soort birds schijnen nogal eenkennig te zijn. Afijn het blijft natuurlijk wel oppassen geblazen met Floppie.

Schapen
De kudde is weer terug op het oude bestand van acht schapies. Vind ik een mooi getal en past ruim in de stal. Ook al zegt iedereen dat de vorige eigenaar er met gemak 12 op het land had lopen. Met een beetje handig verweiden houden ze de wei voldoende kaal. Hebben ze in de winter net voldoende om van het land af te krabben en is het gemakkelijk te behappen voor me. Onder normale omstandigheden heb je tot oktober een stuk of 6 lammetjes en nog een ram erbij lopen. De rammetjes worden verkocht en de mooiste ooien houd ik aan. De oudste ooien gaan, als er wat aan mankeert, soms ook nog weg. En dan heb je er in de winter weer acht. Een mooie troep zo.
troep van 2012
Van het eergisteren geslachte sterk vermagerde schaap heb ik het vlees toch nog eens nauwkeurig onderzocht. Eigenlijk vond ik het niet echt goed ruiken, en bij nader inzien voelde het ook raar aan. Net alsof je dikke draden in je hand had in plaats van een bout. In overleg met Fannie heb ik daarom de rest van het vlees maar weggegooid, zeker is maar zeker. Nu weet ik ook waarom BP er niets van wilde hebben. Achteraf gezien had ik onraad moeten ruiken toen hij met ál het vlees kwam aanzetten. En maar de boot afhouden of hij niet een stuk wilde. Meestal is ie er erg happig op om een schapenbout te hebben. Afijn nu begrijp ik het ook. Wel een beetje achterbaks zo, en niets zeggen hè? Door deze pech zit er het komende jaar geen extra voordelig schaap voor hem bij.
Nu ik dat zo bedenk, het is al bijna drie weken terug sinds het laatste lam geworpen is. Hoezo? De schapen worden in het dek seizoen namelijk om de drie weken een paar dagen tochtig. Dus als de eerste lichting geworpen is kun je gewoon gaan aftellen voor de volgende lammeren. Volgende week is het dus weer prijs, denk ik dan. Omdat Dram nogal sterk in het produceren van rammetjes was verwacht ik ook nu niet meer dan een of twee ooien te krijgen. Dat wordt dus, zoals gezegd, oppassen voor het spenen later.


SCAMSPAM
De afgelopen weken zie ik een intensivering van spam in de verschillende signaallijsten verschijnen. Zowel op de sites als de blogs die ik onderhoud. Ook de verschillende email adressen die daarbij horen blijven niet gespaard. Echt een piek. Marion had ook weer een gevalletje scam, Fannie laatst ook een paar. En ze lijken nét echt hè. Komen van een bekend persoon af, klinken heel plausibel en bijna zou je er nog intuinen ook. Zelf krijg ik er natuurlijk ook in cohorten van 5 in de mailbox. Sommigen zijn zeer geraffineerd, zelfs met logo van een van je "betrouwbare" adressen. Zo goed geïmiteerd dat iemand die daar niet op getraind is al snel denkt dat het echt is. De teksten om geld te bedelen lijken bijna altijd van een bekende af te komen. De mailbox van die persoon is dan gehacked. Vaak is dat de scammer gelukt via een Fishing techniek. Ze vragen dan brutaalweg naar je inlog gegevens. De banken die daar erg voor waarschuwen ten spijt, het gebeurt nog altijd veel dat mensen daar intuinen. Heb je een nogal uitgebreide maillijst dan kunnen zomaar een 1000 tal mensen een bedelbrief van je ontvangen. Een andere techniek is dat ze je email adres ergens vandaan plukken en met hun mailserver de afzender vervangen met jouw naam als afzender. Een 'zoek en vervang door' actie dus. De mailbox van je vriendin hoeft dus niet persé gehacked te zijn.
Je moet al een gevorderde gebruiker zijn wil je uit de header van het mailtje kunnen zien dat het onmogelijk van de persoon komt die als afzender in je mail staat.
Een van de scams heb ik al eens een paar keer beschreven in deze blog, namelijk die met cheques met een véél te hoog bedrag. Vooral vanuit Nigeria schijnen veel scams te lopen. Die gasten hebben vaak ook nog een vertegenwoordiger in bepaalde landen. Dus wees vooral voorzichtig, die gasten zijn echt veel gehaaider dan u en ik bij elkaar. Op het interweb staan erg veel sites met info over scams en fishing. Een beschrijving van de top 5 scams vind je HIER Veel scam info staat ook op deze site van de FBI.

Herkennen
Hoe je een scam herkent is niet zo moeilijk. Meestal zitten er bijlages bij de mail. Ten eerste druk je NOOIT maar dan ook NOOIT op een aanhangsel van een onbekende afzender. Klik je ook NIET zomaar op een link binnen de mail. Ga met je muis maar eens boven zo'n link staan zonder er op te klikken. Onderaan op je scherm zie je in de adresregel niet www.cia.gov staan maar 90.182.45.7/goscamsomething.php of zo, of pakdieschlemiel/abnamro.nl/inlog.htc of andere afwijkende adressen. Heb je het toch gedaan, geklicked, let dan eens op de adres regel bovenin. Die is dan nooit van de business waar je zaken mee doet. Heb je dat gedaan en NoScript niet geïnstalleerd dan ben je aan de beurt en is er een piepklein programmaatje op je computer gezet die alles opneemt wat je intikt. (keylogger) of op je computer / netwerk op zoek gaat naar je bankgegevens.  Ook al lijkt het adres in je adresbalk correct. Er gebeuren daarna allerlei rare dingen met je bankrekening of creditcard.
Tik dus gewoon met de hand het adres in waar de mail je ogenschijnlijk naar verwijst. Of gebruik je bookmarks, meestal is dat wel ok.
Waar je op moet letten is ook de taal, het taalgebruik, en het idioom dat men in de mail gebruikt heeft. Die mail staat vaak vol met fouten, syntax fouten. Vaak passen stijl en woordgebruik niet bij de afzender. Dit soort dingen worden namelijk vaak door studentjes in Nigeria in elkaar geplakt uit een model. Het klopt bijna altijd net niet namelijk.
Dan heb je nog de fishing mailtjes waarin om je (inlog)gegevens gevraagd wordt. En dat zijn de gevaarlijkste. Die mailtjes zien er namelijk bedrieglijk echt uit. Toch zal geen enkele organisatie je vragen om je paswoord enzo. Rekeningnummers hebben ze zo ook wel van je. Niet invullen, nooit! Gezond verstand is je voornaamste wapen hierbij.
Tenslotte als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook. Helemaal al via de mail. Die loterij heb je echt, heus waar, alleen in iemands zieke fantasie gewonnen ;=)

 

Geen opmerkingen: