29 november 2012

Valse cheque

Via het internet proberen bendes, meestal uit Afrika en Oost Europa, op slinkse wijze geld af te troggelen van hardwerkende mensen zoals jij en ik. De twee meest bekende zijn wel dat er tientallen miljoenen op je liggen te wachten, je hoeft alleen maar even je bankrekening ter beschikking te stellen. En deze. Via de mail komen er verzoeken als: er is een probleem met uw bankrekening, uit controle blijkt dat uw rekening geblokkeerd is, of we zijn bezig met een algemene controle, en zo voorts. Geef alstublieft even uw rekening gegevens, inclusief paswoord graag, dan maken we het allemaal prima voor elkaar. In veel gevallen zorgt de spam filter van de provider al voor een prullenbak om dat verzoek in te dumpen. Dat wat daar doorheen komt zien we in onze inbox van de mail verschijnen. Het extra speciaal spam- of junkfilter van ons mail pakket markeert die mail dan ook nog als zodanig. Daarna blijven er altijd nog een paar over die onopgemerkt blijven. De meesten van ons drukken die mail glimlachend om zoveel onhandigheid al snel de bittenbak in. Een enkeling ergert zich, en wist de junk vervolgens.

Echter, je hoort nog steeds verhalen van mensen die er alsnog intuinen. Ondanks alle waarschuwingen van je bank, politie, voorlichtingscampagnes, je vrienden of kennissen, ga zo maar door. In mijn omgeving vragen ze wel eens aan me: "Wat is dat met die mensen, hoe kun je daar nu nog intuinen?" Bedenk dan dat de verzoeken van die criminelen steeds geraffineerder worden, het lijkt soms echt van je bank of provider te komen. Hoe vaak die bedrijven je ook verzekeren dat zij never-nooit om een paswoord zullen vragen, gelooft ongelooflijk genoeg, een enkeling dat het wel snor zit. Nog steeds trek ik mijn wenkbrauwen op tot ongekende hoogten als ik de statistieken zie. Ook best wel trieste verhalen over dit onderwerp kom je in de diverse fora op het internet tegen. Zoveel naïviteit, als het over het verstrekken van je paswoorden gaat, en zoveel hebzucht als het om die miljoen miljard euries, of gouden baren gaat. De meeste gevallen komen nooit naar buiten of in de statistieken. Men schaamt zich achteraf, wijzer geworden. En toch. Die bendes zouden het echt wel af laten weten als er niet een kleine kans op weer een slachtoffer bestond. Zoals gezegd de brieven en smeekbedes worden steeds geraffineerder, steeds geloofwaardiger. Waardoor er toch weer mensen zijn die er instinken.  

In onze branche, bed and breakfast, hebben we ook met dat soort praktijken te maken. Regelmatig komen er reserveringen via de mail binnen voor een verblijf in Le Mouton Qui Rit. Daar zijn we natuurlijk altijd blij mee, en dus worden de vragen ook zo volledig mogelijk beantwoord. Heel af en toe zit er een tussen die afwijkt van de gangbare reserveringen of vragen voor informatie. Hoe weet je dat, of hoe kun je dat zien, wordt me vaak gevraagd als ik weer eens een sappig verhaal kan vertellen over hoe men op slinkse wijze Le Mouton Qui Rit geld probeert af te troggelen.
  • Ten eerste wijken de te reserveren periodes af. Vaak twee of meer weken. 
  • Ook het aantal personen of de samenstelling van het gezleschap is meestal anders. 
  • Als bovendien de mail van buiten Europa komt en niet via een boekings site, dan gaan meteen alle argwaan circuits af. 
  • Vaker wel dan niet is de mail in slecht Engels gesteld. 
  • Wat te denken van namen die niet natuurlijk overkomen, Zoals Micheal, Vincend, Jhon, dat is geen normale spelling, denk je al snel.
Bij het ontvangen van een mailtje, een maand of zo geleden, om meer informatie, dacht ik, dit wordt weer een mooi verhaal. Want, inderdaad, slechte spelling, syntax klopt niet, en de bekende triggers zitten in het verhaal. Nu dan, tuk als ik ben om mijn verzameling valse cheques uit te breiden, het volgende ter lering ende vermeack!

Mail
Micheal was met zijn gezin op trektocht door Europa en wilde voor twee weken reserveren, of dat kon, en wat dat zou gaan kosten bij half-pension. Ze wilden namelijk in de buurt rond gaan toeren. Nu antwoord ik altijd serieus op alle verzoeken om informatie, ook in dit geval. Afijn, een berekening gemaakt en de offerte de deur uit gedaan. Eigenlijk kun je, in dit prille stadium van reservering, nooit helemaal zeker weten of het een legitiem verzoek is, of niet. Hoewel? De fout gespelde naam en de langere verblijfsperiode maakten de afloop van dit verzoek eigenlijk wel voorspelbaar. Na enige tijd kwam er een mailtje terug, zonder mijn mail onderin, alweer een trigger. En meldde dat hij met de prijs akkoord ging, en of er met een bankcheque betaald mocht worden. Daarop antwoord ik altijd met: een op een Franse bank lopende, of gecertificeerde cheque geen probleem. Zo staat het ook in de voorwaarden. Je weet dan nog steeds niet honderd procent zeker of dit daadwerkelijk fout zal gaan.
Weer een paar dagen later komt er een mailtje met het verhaal dat de cheque onderweg is. Maar met een groter bedrag dan gevraagd, dan kon ik ook nog een auto voor ze huren en alvast een voorschot op het eten. De rest, na aftrek van de kosten uiteraard, kon ik dan terugstorten. Wel gul hoor! Afijn, de score is 100%, bedrog is zeker. De schrijver maakte toch nog een extra foutje. Een auto huren? En hoe komen ze dan hier in Mailleroncourt aan? Echter, de show must go on, het toneelspel gaat uitgespeeld worden.
valse cheque
Ja, geen probleem, is dan altijd mijn antwoord. Zodra het geld op mijn rekening staat zal ik het teveel, na aftrek van de kosten, terugstorten. NOT! Geef even bericht als de cheque is gearriveerd, komt een vervolg mailtje dan. Een week later ligt er een couvert zonder afzender in de brievenbus. Ha, een cheque. De valsheid doet gewoon pijn aan je ogen. Slechte kopie dit keer, denk ik dan nog.

Nieuwsgierig als ik ben om te zien hoe slecht deze imitatie dan wel niet is, klim ik even op het internet voor een plaatje van een legitiem exemplaar. Een specimen zo te zeggen. Heel slecht dus, deze vervalsing. Dat daar mensen intuinen. Alhoewel, vorig jaar ging de baliekluivert bij de BNP ook zomaar mijn aangeboden valse cheque processen zonder een kik te geven. Als ik hem niet had gewezen op het feit dat ie nu toch echt een valse cheque zat te valideren, was het gegaan zoals de boef het bedoeld heeft.
Namelijk. Het geld wordt door de bank als service een dag na deposit op je rekening gestort. Jij blij. Dan vraagt meneer zijn deel van het geld op, dat doe je want je hebt immers het geld geïnd, én op je rekening staan. Naïef als je bent neem je het aan hem toekomend deel van het geld op en gaat dat storten. Meestal moet dat via Western Union of een dergelijke direct transfer company. Als de bank niet meteen het geld op je rekening stort dan vraagt de bank eerst het geld op bij de bank van de rekeninghouder (zie voetnoot). Hoe dan ook. Na een aantal weken, dat kan rustig 2 of meer maanden zijn, komt de bank er eindelijk achter dat de cheque vals, gestolen, of dat er onvoldoende geld op de contra rekening staat. In alle gevallen wordt het eerder op jou rekening gestorte bedrag gestorneerd (terug gehaald) door de bank. Plus een boete, provisie en andere kosten. Bovendien staan dan ineens allerlei vlaggetjes naast je naam. Het geld wat je teruggestort hebt ben je echt kwijt, en heb je dit dus uit eigen zak betaald. Want via Western Union overgemaakt of opgenomen geld is absoluut niet meer te traceren, laat staan terug te halen. Met dit soort trucs trek je dan ook altijd aan het kortste eind. Zelfs al schakel je de politie in, geeft hen de valse check, je email wisseling, de envelop waarin de cheque zat, de nummers van eventuele telefoongesprekken etc etc. het spoor loopt gewoon dood in een of ander achteraf internet winkeltje in landen als Kenia. Daar wordt echt geen administratie bijgehouden van wie wanneer welke computer bediende. Integendeel, dit soort operaties vinden na openingstijden van een internet shop plaats met ventjes die snel kunnen tikken, een lijst voor hun neus krijgen, een uurtje tekeer gaan en weer verdwijnen in het tropisch donker. Een paar dollar rijker om bier of een peuk te kopen.

Uiteraard lever ik de cheque daarom niet in. Buiten dat het heftig strafbaar is een valse cheque in te leveren, ook al zou je er geen weet van hebben. Ik mail het gajes dat verwerking toch wel drie weken zal gaan duren, pas daarna kan ik iets voor hem doen. Vervolgens maak ik een aantekening in mijn agenda. Na twee weken komt er een mailtje: of het geld al op mijn rekening staat. Hier antwoord ik weer op met dat het nog te vroeg is, even geduld hebben aub ;=) Een week daarna komt er weer een mailtje. Schrijf ik terug dat ik die dag net, puur toevallig, uitgenodigd was voor een gesprek met de bank. Een dag later schrijf ik een zielig verhaal, over dat ik bij de bank op het matje moest komen. Hoe ik het waagde om valse cheques in te leveren. Dat was nu al de tweede keer, nota bene. En dat ze me niet meer als klant wilden hebben. Mijn mailtje ging verder met: dat ik dit toch wel heel erg vond dat hij me in zo'n situatie had gebracht, en of hij mij nog aan een andere cheque kon helpen om mijn onschuld te bewijzen...
Ja ja, je lacht je te barsten. De bedrieger bedrogen! Ik leg het er niet al te dik boven op. Je moet tenslotte wel voorzichtig blijven. Je weet maar nooit waar ze toe in staat zijn. Dus blijf ik de argeloze maar toch vooral naïeve B&B figuur uithangen. Uiteraard is de communicatie plotseling weggevallen.

Zal ik die valse lapjes maar eens gaan inlijsten? Als dit zo verder gaat wordt het nog een mooie verzameling.

Leesvoer
Hier nog wat leesvoer voor de geïnteresseerden.

howbankswork uitleg over hoe het proces van cheques loopt
fake-american-express-travelers-cheques mooie voorbeelden van foute cheques
chequescams verhalen
419 scams onze Nigeriaanse vrienden...

Wat krijgen we nu? Op het internet kun je voor een paar honderd dollar software kopen om cheques te printen Uiteraard is de software ooit gemaakt om geheel legitiem niet met checkboekjes en zo te hoeven klooien maar die gewoon uit de printer te laten rollen.

controle op cheques kun je een betaal nummer bellen om cheques te verifiëren.

Geen opmerkingen: