 |
logo facebook |
Informatie is iets waar onze maatschappij steeds meer afhankelijk van wordt. Je zou kunnen zeggen dat informatie, in de zich ontwikkelende maatschappij, het levenssap is geworden van wat ons aan het werk of bezighoud
t. Overdrijf ik? Mogelijk. Niet iedereen is zo fanatiek bezig met het zich verdiepen in hoe alles werkt, functioneert, en ingrijpt in de dingen om ons heen. Van de generatie 45+ zal niet iedereen zich dat afvragen en het gebeuren aan zich voorbij laten gaan. De generaties die daarna komen zien het als hun tweede natuur, hun avatar waart rond op het net, spelen online spellen, kortom, zijn zeer vindbaar en kennen bijna geen reserves. Vooral de generatie non professionals (< ± 25 jaar) maakt zich daar nauwelijks zorgen om. De grens tussen de virtuele wereld (VW) en de werkelijke wereld (IRL) begint voor die generatie meer en meer te vervagen. Sterker nog, onlangs is er zelfs een moord gepleegd bekend geworden als de
Facebook moord. Sommigen beweren zelfs dat als je als professioneel niet in LinkedIn,
Facebook of een ander sociaal medium staat
, je niet existeert. Je telt
niet meer mee. Dat is natuurlijk een beetje onzin, de mensen die het rondbazuinen en de VW als beroep hebben gekozen vinden beslist van niet. Zelf stel ik me op het standpunt dat je beide werelden best wel kunt combineren maar moet oppassen, bewust moet zijn met wat je er mee doet.

Af en toe vragen mensen mij wel eens: "Wat moet ik er mee?" Moeten niets. Echter, kijk eens wat de meerwaarde voor je kan zijn. Zowel professioneel als privé. Haal je je schouders op en kun je zeggen, het zal wel, dan kun je de
SocialMedia rustig laten voor wat het is. Twijfel je, vraag jezelf dan af op welk niveau je de
SocialMedia kunt gebruiken. Opnieuw in de privé of zakelijke sfeer. Is het puur privé dan is het eenvoudig. Pak iets als bijvoorbeeld Facebook, Twitter, of begin een blogje over je wederwaardigheden, favoriet onderwerp, wat al niet. En,
hoppa! Voor je het weet ben je deel van de
internaut community. Krijg je
vrinden die je niet kent, en ontvang je mailtjes van volslagen onbekenden die iets leuk vinden aan je blog, je foto of je avontuur. Of leuker nog, iemand uit je verleden, een oud collega wellicht, een verloren vriend, een onbekend gebleven familielid, wie dan ook, zoekt via die
media contact met je. De impact van de SocialMedia in de reële wereld? Facebook passeerde onlangs de magische grens van 1 miljard leden. Dat is één-zevende, 14% dus, van alles was op twee benen rondloopt op deze aardkloot. Nu is slechts een derde van de mensheid aangesloten op het net. Daarmee is meer dan 40% van de internauten aangesloten op Facebook, een niet geringe mijlpaal zou ik zeggen.

Schuilen er gevaren, of
ergernissen op het internet met al die media? Uiteraard. Moeilijk te
vermijden? Nee totaal niet. Er is slechts een valkuil die je als
beginnend internaut moet leren te vermijden. Namelijk: stort niet je
hele ziel en zaligheid uit op het internet. Neem een zekere reserve in
acht. Want iets wat eenmaal op het net is vrijgelaten raakt er never
nooit meer van af. Mits je natuurlijk door de
cloak and dagger
afdelingen van diverse overheden ondersteund wordt je verleden te
wissen. Die hebben daar tooltjes en de macht voor om dat te doen.
Professioneel
neem je die reserves sowieso in acht. Op bijvoorbeeld LinkedIn, erg
populair in NL, vermeld je slechts je opleiding, functies, expertises, en hoe
men met jou in contact kan komen. Klinkt allemaal erg eenvoudig, maar
opnieuw, dat is het niet. Identiteits roof is een steeds ernstiger
wordend probleem. Mensen beginnen zelfs hun geboortedatum aan te passen
of te wissen, om iets kleins te noemen. Een beetje data-anarchie
toepassen is in deze virtuele wereld dan ook nooit verkeerd.
Een ander voorbeeld waarom je voorzichtig moet zijn. Apps als
WhereAmI
verklappen je positie op de wereldbol, inbrekers hebben dan vervolgens
vrij spel. Daarom, vertel pas over je avonturen als je weer thuis bent. Verkondig
niet aan de hele wereld dat je naar verweggistan gaat voor een paar
weken. Regel dan met de buren dat ze de zaak goed in de gaten houden, wat natuurlijk onmogelijk is. Ik
kan me zo voorstellen dat verzekeringen er uiteindelijk naar overgaan om
je dan te korten op de schade-uitkering als je rondgebazuind hebt dat je
op vakantie gaat of bent. Of dat je een mooie vakantiefoto op het net zet met
jouw gulzige lippen aan de kan met Sangria. De rest van de wereld
groetend: tot volgende week ;=). Niet doen dus.
Multimedia is echt meer dan alleen een paar profielen hier of daar. Dat is ook filmpjes en foto's, die je bijvoorbeeld op
of
of
of ....
Het wemelt letterlijk van de diensten waar je je verhaal, beeld en
geluid op kwijt kunt. De meesten zijn gratis, voor enkelen moet je een
klein bedrag betalen. Dan zijn er nog de honderden fora waar je je
ideeën kwijt kunt, commentaar kunt geven op alles wat ter tafel komt, of je professionele hulp kunt aanbieden en dat ook doet. Een
eindeloos scala van mogelijkheden staan tot je
beschikking. Met gemak kun je daar zelfs een dagtaak aan hebben om al die kanalen te onderhouden. Ook zo iets, verspreid je niet te dun.
Maar
heb je het nodig? Nee, niet echt. Is het leuk, of nuttig? Dat hangt er
van af. De jonge mensen gebruiken de social media bijna zelfs
dwangmatig. Er wordt door oudere cabaretiers behoorlijk mee gespot.
Jonge mensen die maar een gebaar kennen, van zak naar oor. Het mobieltje
nooit loslaten. Of zelfs hun mobieltjes tijdens het vrijen gewoon
opnemen. Vaste telefoon verbindingen horen voor die generatie tot het verleden. Overigens in de minder ontwikkelde gebieden blijkt de opkomst van de mobieltjes dé oplossing te zijn geweest voor het niet hoeven aan te leggen van vaste telefonie netwerken. Die kwamen er niet, zijn er niet, en zullen daarom ook nooit komen.
Kan het gebruik van
Sociale Media nut hebben? Definitief, ja!
Sociale Media
kun je gebruiken om met je (echte) vrienden contact te houden op elk
moment van de dag. Er bestaan eigenlijk geen tijdzones meer, je dumpt
jouw content wanneer jij dat wilt. Je collega's lezen, eigenlijk
iedereen, in een voor hen gunstige tijd mee op je Twitter kanaal. Ze abonneren zich op jouw YouTube kanaal
om je escapades te volgen op je mountainbike, of kijken naar je
techniek van het pottenbakken. Potentiële klanten kijken naar
videootjes van je kamers van je B&B, of wat je dan ook wilt promoten. Het is het goedkoopste medium
om je creatieve aspiraties te publiceren, en ga zo maar door. Kostte dit alles een
aantal jaren geleden onvoorstelbaar veel meer moeite om dat te kunnen
doen, nu is het een kwestie van op de knop drukken. En professioneel? Kun je de SocialMedia daar ook voor gebruiken? Ja, je kunt
precies dezelfde media gebruiken. Zij het als uithangbord, voor job hunting,
reclame te maken voor wat je aan het doen bent, of de rest van de wereld
te melden dat je echt geweldig bent in je vak door foto's of filmpjes
los te laten op het net. Een leuk voorbeeld is van wat er tijdens en
voor de Amerikaanse presidents-verkiezingen gebeurde op het internet.
Beide kandidaten maakten op massieve schaal gebruik van de virtuele
media. Onvoorstelbare hoeveelheden data vlogen over het net. Zo veel
zelfs dat bepaalde providers dachten dat het een digitale aanval op hun
netwerken was. En stopten de services naar de data centra van de
kandidaten. Ik bedoel maar.
Conclusie. Het gebruik van
de sociale media kan een zegen en tegelijkertijd een plaag zijn. Gebruik
het met verstand en je hebt er een extra kanaal voor je creatieve
uiting en het onderhouden van vriendschappen bij zonder dat het
noemenswaardig veel kost.
Ik hoop dat de vragenstellers aan het bovenstaande wat hebben, anders is een mailtje maar een druk op de knop weg.
Volgende keer deel 4 van het recept voor het schrijven van een verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten