18 november 2012

Social Media

logo facebook
Informatie is iets waar onze maatschappij steeds meer afhankelijk van wordt. Je zou kunnen zeggen dat informatie, in de zich ontwikkelende maatschappij, het levenssap is geworden van wat ons aan het werk of bezighoudt. Overdrijf ik? Mogelijk. Niet iedereen is zo fanatiek bezig met het zich verdiepen in hoe alles werkt, functioneert, en ingrijpt in de dingen om ons heen. Van de generatie 45+ zal niet iedereen zich dat afvragen en het gebeuren aan zich voorbij laten gaan. De generaties die daarna komen zien het als hun tweede natuur, hun avatar waart rond op het net, spelen online spellen, kortom, zijn zeer vindbaar en kennen bijna geen reserves. Vooral de generatie non professionals (< ± 25 jaar) maakt zich daar nauwelijks zorgen om. De grens tussen de virtuele wereld (VW) en de werkelijke wereld (IRL) begint voor die generatie meer en meer te vervagen. Sterker nog, onlangs is er zelfs een moord gepleegd bekend geworden als de Facebook moord. Sommigen beweren zelfs dat als je als professioneel niet in LinkedIn, Facebook of een ander sociaal medium staat, je niet existeert. Je telt niet meer mee. Dat is natuurlijk een beetje onzin, de mensen die het rondbazuinen en de VW als beroep hebben gekozen vinden beslist van niet. Zelf stel ik me op het standpunt dat je beide werelden best wel kunt combineren maar moet oppassen, bewust moet zijn met wat je er mee doet.
Af en toe vragen mensen mij wel eens: "Wat moet ik er mee?" Moeten niets. Echter, kijk eens wat de meerwaarde voor je kan zijn. Zowel professioneel als privé. Haal je je schouders op en kun je zeggen, het zal wel, dan kun je de SocialMedia rustig laten voor wat het is. Twijfel je, vraag jezelf dan af op welk niveau je de SocialMedia kunt gebruiken. Opnieuw in de privé of zakelijke sfeer. Is het puur privé dan is het eenvoudig. Pak iets als bijvoorbeeld Facebook, Twitter, of begin een blogje over je wederwaardigheden, favoriet onderwerp, wat al niet. En, hoppa! Voor je het weet ben je deel van de internaut community. Krijg je vrinden die je niet kent, en ontvang je mailtjes van volslagen onbekenden die iets leuk vinden aan je blog, je foto of je avontuur. Of leuker nog, iemand uit je verleden, een oud collega wellicht, een verloren vriend, een onbekend gebleven familielid, wie dan ook, zoekt via die media contact met je. De impact van de SocialMedia in de reële wereld? Facebook passeerde onlangs de magische grens van 1 miljard leden. Dat is één-zevende, 14% dus, van alles was op twee benen rondloopt op deze aardkloot. Nu is slechts een derde van de mensheid aangesloten op het net. Daarmee is meer dan 40% van de internauten aangesloten op Facebook, een niet geringe mijlpaal zou ik zeggen.  
Schuilen er gevaren, of ergernissen op het internet met al die media? Uiteraard. Moeilijk te vermijden? Nee totaal niet. Er is slechts een valkuil die je als beginnend internaut moet leren te vermijden. Namelijk: stort niet je hele ziel en zaligheid uit op het internet. Neem een zekere reserve in acht. Want iets wat eenmaal op het net is vrijgelaten raakt er never nooit meer van af. Mits je natuurlijk door de cloak and dagger afdelingen van diverse overheden ondersteund wordt je verleden te wissen. Die hebben daar tooltjes en de macht voor om dat te doen.
Professioneel neem je die reserves sowieso in acht. Op bijvoorbeeld LinkedIn, erg populair in NL, vermeld je slechts je opleiding, functies, expertises, en hoe men met jou in contact kan komen. Klinkt allemaal erg eenvoudig, maar opnieuw, dat is het niet. Identiteits roof is een steeds ernstiger wordend probleem. Mensen beginnen zelfs hun geboortedatum aan te passen of te wissen, om iets kleins te noemen. Een beetje data-anarchie toepassen is in deze virtuele wereld dan ook nooit verkeerd.
Een ander voorbeeld waarom je voorzichtig moet zijn. Apps als WhereAmI verklappen je positie op de wereldbol, inbrekers hebben dan vervolgens vrij spel. Daarom, vertel pas over je avonturen als je weer thuis bent. Verkondig niet aan de hele wereld dat je naar verweggistan gaat voor een paar weken. Regel dan met de buren dat ze de zaak goed in de gaten houden, wat natuurlijk onmogelijk is. Ik kan me zo voorstellen dat verzekeringen er uiteindelijk naar overgaan om je dan te korten op de schade-uitkering als je rondgebazuind hebt dat je op vakantie gaat of bent. Of dat je een mooie vakantiefoto op het net zet met jouw gulzige lippen aan de kan met Sangria. De rest van de wereld groetend: tot volgende week ;=). Niet doen dus.

Multimedia is echt meer dan alleen een paar profielen hier of daar. Dat is ook filmpjes en foto's, die je bijvoorbeeld op  
of
 of
of ....

Het wemelt letterlijk van de diensten waar je je verhaal, beeld en geluid op kwijt kunt. De meesten zijn gratis, voor enkelen moet je een klein bedrag betalen. Dan zijn er nog de honderden fora waar je je ideeën kwijt kunt, commentaar kunt geven op alles wat ter tafel komt, of je professionele hulp kunt aanbieden en dat ook doet. Een eindeloos scala van mogelijkheden staan tot je beschikking. Met gemak kun je daar zelfs een dagtaak aan hebben om al die kanalen te onderhouden. Ook zo iets, verspreid je niet te dun.
Maar heb je het nodig? Nee, niet echt. Is het leuk, of nuttig? Dat hangt er van af. De jonge mensen gebruiken de social media bijna zelfs dwangmatig. Er wordt door oudere cabaretiers behoorlijk mee gespot. Jonge mensen die maar een gebaar kennen, van zak naar oor. Het mobieltje nooit loslaten. Of zelfs hun mobieltjes tijdens het vrijen gewoon opnemen. Vaste telefoon verbindingen horen voor die generatie tot het verleden. Overigens in de minder ontwikkelde gebieden blijkt de opkomst van de mobieltjes dé oplossing te zijn geweest voor het niet hoeven aan te leggen van vaste telefonie netwerken. Die kwamen er niet, zijn er niet, en zullen daarom ook nooit komen.
Kan het gebruik van Sociale Media nut hebben? Definitief, ja! Sociale Media kun je gebruiken om met je (echte) vrienden contact te houden op elk moment van de dag. Er bestaan eigenlijk geen tijdzones meer, je dumpt jouw content wanneer jij dat wilt. Je collega's lezen, eigenlijk iedereen, in een voor hen gunstige tijd mee op je Twitter kanaal. Ze abonneren zich op jouw YouTube kanaal om je escapades te volgen op je mountainbike, of kijken naar je techniek van het pottenbakken. Potentiële klanten kijken naar videootjes van je kamers van je B&B, of wat je dan ook wilt promoten. Het is het goedkoopste medium om je creatieve aspiraties te publiceren, en ga zo maar door. Kostte dit alles een aantal jaren geleden onvoorstelbaar veel meer moeite om dat te kunnen doen, nu is het een kwestie van op de knop drukken. En professioneel? Kun je de SocialMedia daar ook voor gebruiken? Ja, je kunt precies dezelfde media gebruiken. Zij het als uithangbord, voor job hunting, reclame te maken voor wat je aan het doen bent, of de rest van de wereld te melden dat je echt geweldig bent in je vak door foto's of filmpjes los te laten op het net. Een leuk voorbeeld is van wat er tijdens en voor de Amerikaanse presidents-verkiezingen gebeurde op het internet. Beide kandidaten maakten op massieve schaal gebruik van de virtuele media. Onvoorstelbare hoeveelheden data vlogen over het net. Zo veel zelfs dat bepaalde providers dachten dat het een digitale aanval op hun netwerken was. En stopten de services naar de data centra van de kandidaten. Ik bedoel maar.

Conclusie. Het gebruik van de sociale media kan een zegen en tegelijkertijd een plaag zijn. Gebruik het met verstand en je hebt er een extra kanaal voor je creatieve uiting en het onderhouden van vriendschappen bij zonder dat het noemenswaardig veel kost.

Ik hoop dat de vragenstellers aan het bovenstaande wat hebben, anders is een mailtje maar een druk op de knop weg.


Volgende keer deel 4 van het recept voor het schrijven van een verhaal.

Geen opmerkingen: