30 oktober 2011

Shoppen

Het wordt steeds aangenamer te shoppen in de supermarkt. Nee, de vindbaarheid van dingen is nog steeds erg belabberd. Maar ziet! Op de groente en fruit afdeling van Auchan staat een leuk dingetje. Een weegschaal met beeldherkenning. En dat trekt natuurlijk als een magneet aan me. Dus hop ff spelen, toch?

picture: Mettler-Toledo
Je legt je groenten of fruit op de weegschaal en op het scherm komen een aantal afbeeldingen van wat de software denkt dat het is. Je tikt het juiste plaatje aan, een zelfklevend etiket rolt uit het printertje, klaar. Geen gedoe meer om door een aantal menu's heen te fietsen. Of soms nog eens terug te moeten lopen naar de stelling. Zo van, hoe heette dat ook al weer in het Frans. Nou ja dat komt nu nog zelden voor, maar in het begin was het ronduit een ramp. Poivrons (paprika) verwarde ik altijd met Poireau (prei) En zo zijn er nog wel een paar leuke. Nu is dat afgelopen. De automatisering helpt hier een handje.

MENU'S
Voor de vakantiegangers. En voor mij. Waar ik nu nog mee zit zijn die vermaledijde menu's van die restaurants.  Af en toe kan ik er geen touw aan vastknopen. Er zou een app moeten komen waarmee je een fotootje maakt van de menukaart en de app vertaalt dat voor je. Kan me voorstellen dat de gebruiker de "gefotografeerde" tekst nog kan verbeteren nadat de app met een paar suggesties komt.


Daarna zoekt de app een plaatje, het recept, en extra info op het web. Dat zou nu eens een keertje handig zijn, hint... Kan me zo een lange lijst van leuke add-ons verzinnen die deze handige applicatie eindeloos kan uitbreiden. Een soort Larousse Gastronomique, maar dan voor restaurant menu's dus.

Geen opmerkingen: