BP en ik gaan vandaag de vloer in de tuinkamer en garage opbreken om de laatste meters leiding erin te kunnen plempen. Om 7 uur loeide de wekkerradio, waar maar geen normaal geluid uit te krijgen is. Sta je met de koffie in je hand, nee toch geen trek in, iets eten? Ook niet echt trek, wat moet je ook met eten zo vroeg in de morgen. Dan maar zo met mijn duffe hoofd achter het stuur. Op naar het verhuurbedrijf in Epinal om de
burineur /
marteau piqueur of in fatsoenlijk Nederlands een:.jack hammer genoemd, op te halen. Kom ik bij de verhuurder aan, wijst de balikluiver mij een uit de kluiten gewassen machine op een karretje aan. Mijn eerste reactie is, "ho wacht ff die is veel te zwaar". "Nou dat was wel de lichtste die we hebben", antwoordde de man. Echt waar een monster van een ding, eentje die ik nauwelijks alleen kon tillen. Maar gelukkig hielp de man me het geval in de Caddy te hijsen. Nou dat wordt wat zometeen dacht ik. Zakt dat ding het beton in en moet je hem telkens omhoog hijsen. Een cheque voor 400 euries borg uitgeschreven en hoppa terug naar MSP. Meer dan 100km knarren voor een jack hammer. Ben je toch snel al dik 2 uur mee bezig.
|
marteau piqueur |
BP had al keurig de touwtjes uitgezet. En we konden meteen aan de slag. De Hilti zakte inderdaad als boter door het beton heen. Wat een ding zeg! Wow, dat klusje ging zo snel dat ook het restje beton buiten bij het schapen winterhok aan gruizels werd gehakt. Dat was voor mijn eigen (kleine)jackhammer toch iets te hard en te zwaar gebleken. Twee uur later zat ik weer in het karretje om de handel terug te brengen. Ondertussen zou BP aan het graven gaan. Als dat maar op tijd af zou komen, want zonder toezicht schiet die man niet echt op.
EMMERDEUR!
|
prutswerk! |
En inderdaad, bij terugkomst, het uitgraafwerk had een aanzienlijke vertraging opgelopen. Hoe kon dat nou? "Er zat erg veel puin in de grond", zei hij. "Nou dat zou wel kunnen maar toch had je de handel af moeten hebben zodat we vandaag de pijpen erin konden leggen, en de geul dichtgooien". "Komt allemaal voor elkaar, geen probleem. Werk ik wel door vanavond". Maar daar had ik weer geen zin in want dan had ik zelf geen rust. Wetende dat die knaap voortdurend gechecked moest worden. Morgen gaan we wel verder, is dat OK met jou? OK. Nou ja uiteindelijk zou het zondagmorgen worden voordat het zaakje weer dicht was. Het zit redelijk in elkaar, daar niet van. Tuurlijk raak je er aan gewend hem 10 keer hetzelfde uit te moeten leggen en drie keer te kontroleren. Hij kwam gelukkig wel bij iedere stap vragen of het goed was. Liever zo dan dat je later moet ontdekken dat de kleuren van de slangen verwisseld zijn, of dat de handel niet goed is afgedicht. Nou ja creatief is ie wel, wat een geknoei! Plaatje hier rechts boven. Na veel vijven en zessen lagen de pijpen er zaterdagavond eindelijk in.
Plek voor de oude olietank is er sowieso niet meer. Dus eerst maar eens proberen met een vat van 1000ltr. Ontmantelen we die van het zwembad. Dat maakt het aan elkaar knopen van van alles wat gemakkelijker.
ZONDAG
Het is zondag middag, de handel zit weer dicht. Bijna niets meer van te zien, en alles is keurig opgeruimd.
|
de laatste 9 meter pijpleiding |
De afstand van collectoren naar de garage is een kleine 30 meter. Hoeveel dat aan verlies gaat opleveren zal de praktijk uitwijzen. Alles is wel driedubbel geisoleerd, het is de afstand, zoveel tienden van graden verlies per meter. Edoch, meten is weten ;=) de praktijk gaat de antwoorden hierop vast een zeker geven. Stap 1 van het zonnefarm project is daarmee afgesloten, alle panelen staan definitief opgesteld en de pijplijdingen liggen nu onder de grond.
MEET EN REGELTECHNIEK
Stap 2: aansluiting van de zonnefarm op de verwarming van het atelier en huis. En een deel van de meet en regel techniek installeren. Hiernaast twee temperatuurcontrollers. Per setje meet je op twee punten de temperatuur. Afhankelijk van het temperatuurverschil opent zich een klep zodat de warmte de juiste manier opstroomt. Bijvoorbeeld als het water van de zonneboiler warmer is dan van de CV dan komt de het warme water voor de CV uit de zonneboiler. Is het anders om dan sluit de klep en is er geen warmte verlies.
Klinkt moeilijker dan het is, De spullen ervoor kun je voor ongeveer 2 tienen bij Conrad bestellen. Een kant en klaar setje kost in de technische handel toch al snel meer dan 100 euries.
|
tovenaarsleerling Wim zit de setjes in elkaar te solderen |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten