6 oktober 2011

Regen!

De herfst brengt regen, toch? Na een paar geweldige nazomerweken lijkt het erop dat de natuur zich weer herinnert waarvoor het hier is: de seizoenen volgen en gewoon regen maken als het daarvoor tijd is. Vandaag lijkt de natuur te beginnen met zijn werk. Niet meer dat halfslachtige gedoe. Het waait, het is koud en de blaadjes vallen met tonnen tegelijk van de bomen af. Eindelijk. Binnenkort op je scherm herfst plaatjes.

OPPERBAAS
Alle kranten staan er vol van. Ook de journaals, blogs, en weet ik wat meer: Steve Jobs, opperbaas van Apple corp, is overleden aan kanker. Vanuit mijn jarenlange belangstelling voor wat er gebeurt in de wereld van computers, volgde ik Jobs sowieso al. Hij was een van de giganten in die wereld en iemand met een behoorlijk realistische kijk op het einde van zijn leven. Een van de heel weinigen die op tijd uit de zetel van de macht stapten om de laatste etapte op zijn eigen wijze af te leggen.



Jobs was een boegbeeld van de gadgets geile X, Y, Z, Nix generaties van de afgelopen decennia. Zelfs de huidige en volgende Next, Two, en Nothing generatie loopt rond met die spullen. Hij was bijna geniaal in het design, het pushen van de spullen en geweldig in het laten marketen ervan. Zijn legertje juristen beschermen zijn erfgoed als een kudde everzwijnen met pasgeboren jonkies. Niemand had of heeft een spiertje kans Apples patenten, design of wat dan ook te klonen van wat goeddeels uit zijn brein ontsproten is. Was het goed spul wat ie verkocht? Ik denk niet slechter of veel beter dan de rest. Een trendsetter was en is Job`s Apple absoluut!
Nou ja mijn voorkeur is noch voor Apple noch voor MickySoft of wat dan ook. Waarom niet? Tot nu toe heb ik alleen maar gebrekkige software gezien, haperende hardware, falende netwerken en volkstammen graaiers die van al die shit rijk werden. Hard werken moet beloond worden, ingenuiteit, talent en het nemen van risico's ook. Daar is niets verkeerds aan. Maar het wordingsproces van "the ultimate computer after anything that will be found is already invented", of zoiets, gaat me gewoon te langzaam. Jarenlang heb ik me afgevraagd waarom we met al die rotzooi opgescheept worden. Of zouden we ons met zijn allen doodschrikken als we opgezadeld raken met spullen die nooit crashen, geen volrakende data dragers, altijd aan zijn, geen energie vreten, en snel genoeg zijn om dat gedaan te hebben voordat er aan gedacht is. Gewoon zoiets als: "het is dus redelijk snel, want het is er direct" Dat dus. Steve Jobs heeft daar zeker zijn steentje aan bijgedragen. Bedankt en RIP.

Geen opmerkingen: