De hele dag ben je met hout bezig. Hout om te branden, hout om iets te maken, hout om te zagen, hout van de houtstapel naar binnen halen, hout op het vuur doen, brand het hout nog...
Eigenaardig is dat. Zoals dat je handelen gedurende de dag bepaald. Nu komt daarbij de zonnecollector waar je de hele dag mee loopt te pielen. En het maakt niet uit, tijd zat zo, als er geen of nauwelijks gasten zijn. Beetje loop je schoon te maken. Hier en daar een kwast verf. Daar weer iets repareren, en waarom ook niet, rondom de nieuwe verwarmingselementen ook nog een afwerklatje bevestigen. Opnieuw hout. Tussendoor doe je nog ff een bakkie, en staar je naar het haardvuur. Droom je een beetje weg. En ping, een mailtje, een interessant mailtje.
SITE
Wil iemand de THOCP site kopen voor
4000 dollar. Als het geen doorlopende hobby zou zijn, zou er geen haar
op mijn hoofd over peinzen het niet te doen. Maar het blijft mijn
interesse houden. Dus maar niet. Bovendien, de opbrengst zou dan toch
verdeeld dienen te worden onder diegenen die er aan hebben meegewerkt.
Dat zou niet meer dan eerlijk zijn. En dan blijft er per persoon maar
een heel klein bedragje over. Ook in dat opzicht niet aantrekkelijk.
Zonder dat met zoveel woorden te vragen weet ik dat het thuisfront het
er mee eens zal zijn. De tijd is nog niet rijp. Later misschien.
PORTAAL
Voor de ingang bij de keuken is een soort erker van glas. Die is toe aan
vervanging of upgrade, vindt Fannie. En hop. De volgende ronde van
ramenboeren begint. Ga je eerst maar weer langs bij de oude adresjes, die
natuurlijk allemaal te duur zullen zijn. In dit geval is het iets
simpels. Gewoon de handel vervangen met dubbel glas. In plaats van
aluminium willen we PVC hebben. De eerste is al langs geweest. Die wilde
de opdracht niet hebben omdat er een schuin dakje op zit. Daarvan
konden ze de waterdichtheid niet garanderen. Begon de ramenboer over
dingen als: "het is de wet die ons hierin belemmert". Uit zijn verhaal
kon ik opmaken dat juist door de strengere bepalingen in de wet het
risico voor de leverancier te groot is geworden, vinden ze dan. Dus doen
ze het liever niet, een erker met een schuin dak leveren. Mijn eerste
opwelling is dan: stelletje prutsers. Ze kunnen niet eens een constructie
afleveren die niet lekt. Of beter gezegd: niet gaat lekken.
Eigenlijk is dat te gek voor woorden, gewoon de omgekeerde wereld. Zodra
de leveranciers op hun vakmanschap worden aangesproken laten ze het
afweten. Dat moet wel een enorme puinhoop geweest zijn voordatdie
consumentenwetten in werking traden. Ook al zijn veel wetten niet zo
consument gericht, alleen het feit alleen al dat ze er zijn is al
veelbetekenend. In feite wordt, en wat is nieuw, de incompetentie van
de leveranciers afgewenteld op de consument. De leverancier durft niet
te garanderen dat zijn spullen goed zijn en de zaak goed wordt
gemonteerd. Daar komt het eigenlijk toch op neer, denk ik dan met mijn
simpele geest.
Zegt de tweede glasboer die langskomt: "Misschien kunt u het beter uit
Duitsland halen, want ik begin er niet aan!" Op dat moment werd het ff
grijs voor mijn ogen. Wat krijgen we nou! Ik vertelde hem dat ik
precies zo'n erker heb gezien in Cuve, pal langs de weg, en dat is niet
door een buitenlandse firma geplaatst. Willen jullie dan al jullie
business door buitenlandse leveranciers over laten nemen?
Het wordt hier met de dag gekker. Zodra het geen recht-toe-recht-aan
werk is laten de heren het afweten. Belachelijk. Sterker nog, bijna al
het raamwerk komt of uit Duitsland of uit Polen. Op mijn vraag of er in
Frankrijk dan geen producenten zijn, wordt doodleuk 'nee' geantwoord. Nu
weet ik uit Maison&Traveaux dat dat dan weer eens een keer
niet waar is. Het transport binnen Frankrijk is ook nog eens veel
duurder dan vanuit Duitsland. En de consumenten prijzen in Frankrijk
liggen veel hoger. Wat ook nog meespeelt is dat bovenop het
prijskaartje ook nog eens de kosten komen van de montage. Dat laatste
wordt bijna zonder uitzondering ook weer uitbesteed. Business doen in
Frankrijk, althans in de Haut Saone, is het opzetten van een showroom en
verder alles uit besteden. Zodat je lekker alle verantwoording als
garantie kunt afschuiven op de onderaannemers. Dat het zo niet in elkaar
zit weten ze allemaal. Ze gokken gewoon op de naïve consument die het
allemaal toch niet zo precies weet. Een gemiddeld Fransje heeft geen
zin in een confrontatie en laat het er dan ook meestal bij zitten.
Buitenlanders zijn een uitzondering hierop, die willen hun recht halen.
Leveranciers op hun beurt proberen dan die buitenlander eerst af te
bluffen, en dat lukt hen ook vaak vanwege de taalbarière. De consumenten
die wel mondig genoeg zijn krijgen dan ook meestal hun zin. En dat is
de catch. Je bent de gelukkige koper van je droompaleisje in La Douce
France, spreekt uiteraard de taal nog niet perfect - ok, gebrekkig dan -
en hop je hangt. Je laat de ramen plaatsen, het huis moet immers op
orde. Je kent de manier waarop die gasten onderhandelen niet, en dus
nemen ze een loopje met je, voor de prijs, veel te hoog, over de
voorwaarden, levertijden, en ga zo maar door. Als beginnende pensionado
of expat krijg je dit soort zaken altijd voor je kiezen. Overigens
gebeurt dit in elk land ter wereld.
Nadat je de klappen van de zweep kent wordt je dan ook steeds minder als
onmondig behandeld en krijg je steeds vaker prijzen die dicht liggen in
de buurt van wat de lokale bevolking er voor betaald. Voor die ramen is
het dan al te laat. Je gaat immers niet een paar jaar in een tochtgat
zitten, of je wilt niet na vier jaar pas die keuken, of dat nieuwe dak enzo.
Dat is ook waarom je in een nieuw land de eerste paar maanden ook veel
te duur uit bent. Totdat je de kanalen kent en je de taal fatsoenlijk
spreekt. Want dan kun je van je afbijten. Net zoals een Fransje dat
doet. Ook al heb je dan nog steeds een vreselijk accent.
Daarom begrijp ik best wel dat veel Nederlanders met hun aanhangertje
vol met materialen uit NL aan komen rijden. Zag onlangs nog iemand met
een aanhangertje zand over de snelweg rijden, ja een NL-er! Ze doen dat,
omdat zij, net als iedereen, er de balen van hebben voortdurend een
poot uit te worden getrokken.
Daarom vergelijk ik ook de prijzen in NL en LDF. In ons geval is het
vaak de moeite niet waard, daarvoor is de frequentie tussen NL en LDF te
klein. Gereedschappen zijn soms wel goedkoper in NL, maar materialen,
met de transport kosten erbij, dan vaak weer niet. Kijk je naar prijs
kwaliteit dan ligt NL vaak toch weer beter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten