25 januari 2011

Op stek

Zo ben weer terug van een weekje naar NL. Zoals gewoonlijk is de tijd tekort om alles te doen wat je je voorgenomen had. Het begon met een mild griep-ig iets, een paar daagjes dan maar rustig aan. Dan de klusjes, ook mijn oude kantoor leegruimen, een paar keer een diner koken voor vrienden en kennissen en de week is al weer om. Gisteravond de auto geladen, we staan nog steeds versteld hoeveel daar wel niet in gaat, om vanochtend richting la douce France af te  reizen. Na minder dan zes uur, en zo hard heb ik echt niet gereden met die volgeladen auto, kwam ik in een koud huis aan. Eerst ff de inspektie bij de schapies, nog niks. Dan kijken of er geen gekke dingen zijn gebeurd want het schijnt hier redelijk gevroren te hebben de afgelopen week. Na een ronde door het huis, niks vreemds gezien. Nou ja zal vast morgenochtend wel door BP bijgepraat worden. Die komt zeker weten om werk vragen wat er niet is voor hem. Snel de kwetsbare zaken alvast uit de auto gehaald en de open haard aangestoken. Bij aankomst was de huiskamer nog geen zes graden!

Toch blij dat we de grootste maat hebben genomen want ook stukken van 50cm gaan er met gemak in. Dat scheelt weer bij het zagen volgend seizoen. Geweldig ding, het vuur is in no time aan en trekt als een tierelier. Je kunt direct van de warmte genieten als je ervoor gaat zitten. Wat over mijn rug voor de kou van achter, en hoppa, alles is weer OK. Alleen hoe krijg je die ruit fatsoenlijk schoon. Moet ik eens op gaan Googelen.
Na een paar uur wordt het vertrek dan toch langzaamaan warm, en moet je steeds verder van de haard af gaan zitten. Wat een gevoel van luxe geeft dat. Doet me wel aan mijn jeugd denken, smoorheet van voren en koud van achteren. Toen was er natuurlijk nog geen isolatie die de warmte binnenhield en stookten we tegen de klippen op. Weet ik nog wel. om de haverklap moest er hout op.
Nu staat er een kachel van ongeveer 80% rendement, zijn het dak, de vloer, en de wanden heftig geisoleerd. Daardoor is het nu niet steenkoud in mijn rug. Moet nog wel een tang ergens op de kop tikken om de blokken af en toe te schikken. Met een houtje schuiven is nogal heet aan de handjes. Nu de vloerverwarming niet aan is, smoor je ook de tent niet uit.

WEER
Volgens de meteo schijnt er iets heftigs bij IJsland te hangen dat langzaam deze kant op komt. Laat maar komen, het is warm, er is hout, dus wie doet me wat.
Wel even extra aandacht voor de schapies morgen en stro bestellen voor de lammeren die er aan staan te komen. Wat kijk ik daar naar uit! Even alle losse zaken naar binnen en zijn we hopelijk storm vast. Vorig jaar lagen er zaken diep in de wei geslingerd en dingen kapot gewaaid, een gewaarschuwd mens...

Geen opmerkingen: