8 januari 2011

Fève

Mensen vroegen me, wat in vredesnaam is een fève. Nou dit.


Het is een dingetje van 30 mm groot en ze stoppen ze meestal in zoiets als taarten, gebak, en andere eetwaren waarop je je kiezen kapot kunt krijgen.

photo musee Blain 
Er is zelfs een museum van in Blain, daar liggen er meer dan 20K van te bewonderen. Blain ligt in de buurt van Nantes ten westen van Parijs. Het schijnt rond deze tijd in het jaar werkelijk een rage te zijn die dingen bij elkaar te graaien. Boncoin, een soort marktplaats staat er bol van. Maar ja iets anders dan je kiezen er op kapot te knauwen zie ik het nut er niet van. Hoewel, dat zeiden ze ook, "wat moet je met die ouwe zooi", toen we met het computermuseum begonnen. Wie weet wordt het nog wat. Ik heb er nu twee, reeds. Verder zijn de fransjes gek op het verzamelen van champagne capsules en speldjes. Je ziet ze op bijna alle vide-greniers (rommelmarkten) in bakkies liggen. Maar ook munten, postzegels, oude postkaarten, messen, oeroud gereedschap, gammele meubeltjes en ga zo maar door, zijn zeer gewild. En daarmee heb ik zo'n 40% van de inhoud van een vide-greniers wel beschreven. Die laatsten worden ook nog elk jaar populairder. Elk zich zelf respecterend dorp organiseert er tegenwoordig toch minstens een in het jaar.  In juni beginnen de eersten de kop op te steken en dat gaat door tot zo'n beetje september. Daarna is het wel afgelopen.

Iedereen verzamelt wel wat. De een heeft een lade vol met mobieltjes, de ander schoenen, en weer een die oude computerspellen verzamelt. Net zoals in de rest van de wereld mensen alles verzamelen wat maar een verzameling kan zijn. Wat is nieuw, dus. En die vide-greniers zijn ideaal om je verzameling uit te breiden. Voor mij zijn dat flut detectives, in de franse taal hoor, voor een avondje lekker simpel lezen. En als ze daarna nog heel zijn zet ik ze in de boekenkast voor de gasten. Het hoeft niet altijd Camus, Hugo, Voltaire, of Balzac of zo te zijn.

Geen opmerkingen: