12 augustus 2010

the Kids

Een van de kids kwam vanochtend zowaar afscheid nemen. Het stapeltje lakens onder zijn arm deed me het ergste vermoeden namelijk dat ik vandaag 17 maal onderlakens, dekbedhoezen, kussenslopen te wassen en te strijken krijg. In plaats van de huurders van de gite. Zoals afgesproken: ik tref de gite net zo aan als jullie hem gekregen hebben. Op de site staat ook dat ik dat ook voor de gasten kan doen en daar staat dan de borgsom tegen over. Niet erg, maar dan blijft er niet zo veel tijd meer over het huis terug te veranderen naar een B&B. Het zij zo. De gasten voor volgende week hebben zich al via de mail aangediend en deze groep gaat een dag eerder weg. Heb ik toch weer een dag extra om de gite weer in een B&B om te toveren.
Vanmiddag vond ik ineens de WC brillen die we al een rijdje zochten: hout. En voor een redelijke prijs. Geen plastic, die gaan altijd scheef zitten, en breken uiteindelijk af. Een verbeterpuntje dus. Van kamer twee heb ik de drukplaat ook bijgesteld dus die doet het nu ook normaal en hoef je niet meer xtra stevig te drukken.

Opnieuw is bevestigd dat als het huis vol met gasten is je bijna geen tijd meer over hebt voor de afwerking van de verbouwing. Daar moet ik me eindelijk maar eens een keer bij neer gaan leggen en mezelf niet gefrustreerd voelen als dan inderdaad blijkt dat je ondanks alles toch met de gasten bezig van de gite bent. Dat is leuk, zondermeer. Daarom vind ik dit bedrijf ook zo leuk. En de ervaring met deze groep is een zeer bijzondere geweest. Ook om te zien hoe de leiding met deze baldadige jonge mensen omging. Nee ze braken de tent niet af, en ja ze maakten een boel kabaal. Toch had ik daar niet zoveel last van, de buurman wel. Toen ze vuurwerk gingen afsteken, die was daar redelijk pissig om. Tsja, autistische kinderen hebben nu eenmaal wat vagere grenzen dan mensen die niet met die handicap leven. Ze hebben het in ieder geval naar hun zin gehad door de bank genomen dan. Want het zwembad was niet op dag 1 klaar. Maar met zijn allen hebben we het toch gered.


ZWEMBAD
Nu de kids weg zijn kunnen ook de tijdelijke hekken van het zwembad af en krijgt het het uiterlijk zoals dat in het ontwerp bedoeld is. Het pad romdom is klaar. De laatste kruiwagens tout-venant zijn gestort, er ontbreken nog enkele tegels. Gisteravond besloten we geen stenen elementen maar teak planken op de rand van het bad te gaan schroeven (RVS?). Volgens ons moet dat de finishing touch geven. Dan is deze stage ook weer 100%. OK we lopen ver voor op schema van fase 2, da's waar. Van fase 1 moet nog de douche gemaakt worden, niet zo geweldig zoiets. Maar omdat we ons prive gedeelte toch een lagere prio hadden gegeven is dat ook weer geen halszaak. Echter wel een uitdaging die nieuwe douche. Wellicht dat we of in het vroege voorjaar of in november een ploeg kunnen samenstellen om het dak in een paar dagen omhoog te werken en te isoleren.
 
Terug naar het zwembad.
Vanavond was het een strak blauwe lucht, een lekker buiten temperatuurtje, en kun je dobberend in het zwembad de zonsondergang zien. Dat is echt kicken!

ZONNECOLLECTOR
Omdat het water toch wel redelijk fris blijft ben ik de zonnecollector in elkaar gaan schroeven. Al zal dat met een enkele unit niet zo'n vaart lopen een paar graden moet het toch omhoog gaan. Het zwembad zelf wordt als warmte wisselaar gebruikt, een lange slang vanuit de collector als warmte spiraal. Het circuit volgieten met water, een baksteen eraan en in het bad verzinken. Het is allemaal heel experimenteel nog en daarom ga ik ook nog geen vaste opstelling maken.  Dat komt als het afdakje voor de pomp en zo klaar is.
Heb vanmiddag ook een 3 snelheden pompje opgehaald, en ja hoor! Merde, weer van die giga fittingen. tot nu toe zijn er altijd, echt altijd, verloop fittingen nodig geweest, da's toch niet te geloven, waarom kunnen ze dat niet op elkaar afstemmen. Dat kun je typisch noemen voor een ontwikkelingsland, maar hier in LDF verwacht je dat toch niet? Als het goed gaat, meten is weten, dan bouw ik de unit verder uit. Nog wat regel apparatuur erbij en wellicht een serieuze warmte wisselaar maken, alhoewel het zwembad een heel mooie opslag is natuurlijk. Misschien kunnen we in de winter er nog iets mee verzinnen, om te spelen natuurlijk. De zon is immers gratis.

Impressie vanaf het balkon

Het tuinpad is af, eindelijk. Links achter in de hoek komt dan een soort Gaudi bank, En rechts, nast het zwembad komt een buddha beeld op een sokkel te staan. Die sokkel wilde ik van flessen gaan metselen in een soort van koepel. De koepel is dan hol en daarin kunnen wat ledlampjes. Volgens mij moet dat een vrij maf effect geven 'savonds.

 

Geen opmerkingen: