25 maart 2010

Gasprijs

Shit, zijn die even genaaid. Gaat de gasprijs met 9.7% omhoog! Als je verwarming en koken op gaz is gemaakt ben je nu dus zwaar de pineut. Volgt da'lijk natuurlijk electriciteit. Maar 9.7% is enorm. Daar gaat je huishoudbudget. Dan was ons besluit 100% op hout over te gaan voor de verwarming opnieuw toch geen gek besluit.

Nu weet ik ook wel dat het lente is maar dit plaatje is ook leuk met die schapies zo in galop aankomend voor de brokkies en de bergen hout op de achtergrond.

VERKIEZINGEN
Sarkozy heeft dus compleet maling aan iedereen. Lijkt het, en wauwelt iets over: als we nu niet met de hervormingen doorgaan dan is al ons werk tot nu toe vergeefs geweest. Maar over 5 jaar, dan zult u eens wat zien. Klinkt dat als: "eerst het zuur en dan het zoet" van die zeeuw die nu voor de vierde keer in het stof heeft gebeten? Heb overigens sinds dat acht of wat jaren geleden gezegd werd nog geen suikerklontje voorbij zien gaan, en er moet wéér bezuinigd worden. Maar dat terzijde.
Nu heeft Sarko het glansrijk verloren in bijna alle regios (LDf kent 23 regios -> = ±3 of meer departementen -> ± 20 cantons -> X communes) en heeft ie straks geen meerderheid meer in het parlement. Dat wordt bikkelen. Het franse systeem verschilt iets met het nederlandse. In die zin dat de president gekozen wordt en eigenlijk de amachtigste man in LDF is, en daarnaast is er nog steeds een premier. Dan is er een soort tweede kamer (assemblée nationale) en eerste kamer (senat). De laatste wordt net zoals in NL niet direct gekozen maar door alle gekozen overheidspiepeltjes in frankrijk. Van burgemeesters tot aan de leden van de provinciale raad (conseille géneral) de president van de regio etc etc. Zo, in een vogelvlucht ook even de staatrechtelijke indeling meegekregenvan LDF  ;=).
En omdat nu er opnieuw een roze Tsunami over frankrijk is geraast zal de Senat pimpelpaarsrood zijn en Sarkozy geen poot meer aan de grond krijgen met zijn UMP. Het maken van wetten wordt hem daarmee schier onmogelijk gemaakt, El Presidente heeft ook vetorecht, dus dat gaat da'lijk met een hoop gekonkel en achterkamertjes politiek de geschiedenis in. En dat is wellicht ook de reden waarom hij zo'n haast heeft.
Net zoals zijn collega in de US of A met de volgende kamer verkiezingen het ook kan schudden en daarom ook haast heeft. Geweldig om die gasten zo zien te wringelen aan het einde van de haak.
Eerlijk gezegd zal het mij volkomen worst zijn wie er aan het roer staat, links, rechts, midden, you name it. Je wordt toch genept door welke kant dan ook.
Lees ik in de krant ineens dat een CDA'er in NL een lumineus idee heeft "gekregen" de overheid in te willen dikken en zo zomaar 5 miljard kan bezuinigen. Leuk hoor dat roeptoeteren. Maar waar de burger al jaren om schreeuwt wordt nu gebracht als het nieuwste gospel. Man man man. Wat een revolutionaire gedachte.
Ach ja het is verkiezingstijd, dus laten ze een bobo uit de achterkamertjes iets roepen wat het volk wil horen. Waarmee ze slechts bewijzen dat ze je wel gehoord hebben (ineens) maar niet begrepen. Laat staan er in al die jaren iets mee gedaan te hebben.  Want hoeveel is 8 x 5? Dan hadden ze nu niet knijp hoeven te zitten, hoefden ze slechts hun mooie verkiezings praat waargemaakt te hebben gehad te
zijn geworden geweest ;=)
Och.
Zeg zo maar, het is overal ter wereld hetzelfde, dus dààr hoef je echt niet voor te emigreren. Negen juni verkiezingen he? Tsja wel gaan stemmen hoor! Niet omdat je dan anders niet zou mogen klagen, integendeel als je niet zou stemmen of gestemd hebben kun je altijd nog tegen de opponent zeggen: "en kijk eens wat een puinhoop jullie er van gemaakt hebben". Niet dan? Maar gewoon gaan, omdat anders de oude garde het toch weer voor het zeggen krijgt en vervolgens een herhaling van zetten gaat plaats vinden. Dus stemmen. Waarop zal mij een biet zijn, de piratenpartij desnoods, oh nee die doet niet meer mee wegens gebrek aan voorbereidingstijd. Waar je je dan op moet voorbereiden is mij een raadsel.

EMIGREREN
Nog even over het kiezen. Je kunt niet zomaar kiezen als NL-er woonachtig in het buitenland. Je moet eerst een formulier downloaden van de site van de gemeente DenHaag (huh?) dat kun je online invullen, wordt er een pdfje van gemaakt wat je vervolgens kunt bewaren op je harde schijf. Krijg je een mailtje terug met datzelfde pdf-je. Goed, illustreerd perfect hoe dat is georganiseerd. Waarom niet gewoon aanvragen via het web, krijg je meteen de handel in huis. Invullen die hap, kopietje van je paspoort en klaar. Neuh, eerst opsturen naar DuHaag, dan weken later krijg je de bedoelde envelop, moet je weer opsturen en dan maar hopen dat alles op tijd aankomt. Ha ha, die gasten leven echt nog in de middeleeuwen!

Opnieuw zijn Fannie en ik bezig gegaan met het opzeggen van abonnementen, verzekeringen, registraties en ga zo maar door. Tweede ronde nieuwe kansen! Nou dat is niet eenvoudig om dat voor elkaar te krijgen vanuit het buitenland. Vooral niet het opzeggen van machtigingen. Wat een rompslomp. Moet je je persoonlijk vervoegen bij de KvK, adres wijzigen, naar de bank, en dan kunnen ze je adres van de rekening voor je wijzigen. En hoe je aan een nieuw bankpasje en creditkaart komt zal ik maar achterwege laten. Dat telebankieren is geweldig, ben ik altijd voorstander van geweest en een van de eersten die ermee werkte in NL, zo lang al. Zo kwam ik ook achter allerlei machtigingen die niet meer hoorden te lopen, waar op zich nog terecht een termijn van afgeboekt werd, maar nu echt gestopt moet worden. Nou krijg dat maar eens voor elkaar vanuit het buitenland. Moest ik eerst met de incasserende toko overleggen door een brief te schrijven. Daaaàg die reageren nergens op als het geen geld oplevert. Dus puttend uit mijn verleden dacht ik, dan hef ik de machtiging ervoor op. Nou dat was wel mogelijk maar ze konden die rode kaart alleen naar mijn in hun systeem aanwezig adres sturen. Zakelijke rekening enzo. Nu heb ik ook nog een prive rekening, dus dat ga ik morgen maar weer eens proberen en gewoon een paar extra kaartjes naar LDF laten sturen kijken wat't wordt.
Maar dat gedoe met verzekeringen, telefoon, internet abo, dat wil je niet weten. Gaat ook al zo mui complicado. Afsluiten kun je per telefoon of internet maar voor het opzeggen moet je je bijna lijfelijk aan de balie vervoegen, En dan wordt je nog van het kastje naar de muur gestuurd.
OK ik overdrijf een beetje, de KPN ging gewoon soepel, je kreeg dan wel een berg brieven over je heen die je voor kennisgeving naast je in het bakkie afghandeld legde, en daarvan zag ik toch wel het nut in. Er zou zomaar een wildvreemde je telefoon op kunnen zeggen, dat zou lastig zijn. Maar om het abo nu op Fannie over te laten zetten, nou dat kon wel maar dat koste wat. Opzeggen en weer aanvragen bij de concurrent ging voor nop. Tjonge jonge! 
De internet is een ramp, ten slotte zei ik maar, aan het einde van mijn geduld gekomen: dan storneer ik alles wat jullie na die datum nog van mijn rekening afhalen, heel eenvoudig. Waren ze niet van onder de indruk en je kon lullen als brugman maar blijkbaar drong het niet door dat ik al lang en breed weg was uit NL. Net zoals met inboedelverzekering, begin 2008 alles netjes opgezegd: nou jullie bekijken het maar. Veel succes met het vinden van een factureer adres. Als ze dan niet willen dan maar niet netjes alles afsluiten. Zegt er een, wat maak je je nu druk, je bent toch weg? Dus laat ze maar. Nou dat dus maar niet, kun je aan de grens nog aangehouden worden omdat je je dingen niet betaald hebt, en maak de pliesie maar wijs dat dit onterechte toestanden zijn. Die hebben meer smoezen gehoord dan waarvan jij en ik bij elkaar weet van hebben.

Daarom als je er over denkt te gaan verkassen vlooi dan eerst uit wat je aan machtigingen, abo's, verzekeringen, telefoon, internet etc etc hebt lopen. Ook al verkas je van Tietjeekstradeel naar Amsterdam. Zeg alles per XX datum op en besluit met een zinnetje: als u niet reageert voor XX datum ga ik ervan uit dat alles correct afgesloten.opgezegd.geannuleerd is. Zo dan.

Ook al heb je alles netjes opgezegd, de admin van de meesten is een grote puinhoop. Het stopzetten van machtigingen is dan een sterk wapen.
De mensen die mij kennen weten dat ik echt geen fatsoensrakker ben, ik wil gewoon geen gezeik hebben als je per ongeluk toch van schiphol vertrekt en dan je paspoort wordt vastgehouden door die burovandalen achter die balies.
Of wat tegenwoordig ook erg populair is gaan ze een rondweg afsluiten en kontroleren ze iedereen op toestanden, boetes, belastingen, en ga zo maar door. Ook geen zin in.
Nee geef mij dan maar die chaos in LDF. Als je daar in de ambtelijke molen terecht komt weet je tenminste zeker dat je moet gaan emigreren. Da's toch een duidelijk beleid nietwaar?

Geen opmerkingen: