27 februari 2010

Lammeren

Bij de avondcontrole even wat extra hooi in de ruif gedaan. Zie ik een witte vlek in het stro liggen. Bijna bovenop gestapt! Zie vaag dat het iets als een lam moet zijn, en druk het licht aan. En verrek ik tel ineens vier lammeren, da's er een teveel denk ik. En kijk om en zie inderdaad een dood lam op de grond liggen. Dat extra lam moet dan van Vlekkie zijn. Kijk nog eens goed en jawel ze heeft weer de normale vorm. Dacht namelijk eerst dat er nog wat in Tietsia's lijf zat. Maar de moederkoek was al opgevreten had ik eerder op de dag gezien. En leek me dat een beetje onwaarschijnlijk. Shit een dood dus. Ik pak het nog warme lam op en rammel er een beetje zachtjes aan. De vliezen zaten nog om het koppie heen, die veeg ik nog weg, maar eigenlijk weet je het wel. Als een ooi een lam zomaar laat liggen is ie niet meer te redden.
Ik stop mijn vingers  als laatste redmiddel nog achter in de keel om een kots beweging op te roepen want dan gaan ze wel proesten. En spugen ze het slijm uit de longen enzo, ergens gelezen. De worp moet bij deze temperaturen 5 minuten geleden zijn geweest. Misschien... Maar het was ijdele hoop, de pootjes voelden al koud aan, het beesie is daud.  En dan bekruipt je weer dat eigenaardige gevoel: "had ik dit kunnen voorkomen?"  Tsja als je in de stal erbij blijft slapen, misschien, is dan je volgende gedachte.  En ik besluit me erover heen te zetten en het dode lam ergens in de grond te stoppen. Domme pech, dat wel.
Daarmee hebben alle ooien gelammerd. Tietsia heef een lam, Sprotje  heeft er twee en Vlekkie ook twee geworpen waarvan een dood. Een redelijke oogst toch nog. Nu nog effe staatsie portretten van de clan maken. Niet eens gekeken welk geslacht het laatste lam heeft. Nou komt morgen dan wel weer.
Dat was me het dagje wel. Eerst een lam in een ijzige wind het vege lijf gered, en daarmee denk ik ook de moeder. Dan tenslotte Sprotje die er gewoon even twee uitpoept zonder al te veel moeite. Eerst maar eens klinken op het nieuwe leven in de wei. Dat wordt weer genieten als je zo naar buiten zit te kijken de wei in. Vier van die over elkaar heen rollende kleintjes is toch een grappig gezicht.

Geen opmerkingen: