20 februari 2010

Kretologiemixer

Begin tachtiger jaren was het erg populair om een kretelogiemixer in elkaar te bakken. Omdat juist in die tijd het wollig taalgebruik hand over hand toenam. Iets wat ik hier in LDF weer opnieuw ervaar. Enfin, je breide dan heel dure woorden van meer dan 3 lettergrepen, en stukjes zinnen, aan elkaar in een willekeurige volgorde. Enig logisch verhaal zat er natuurlijk nooit in. Maar als je het voorlas klonk het geweldig. In die jaren schreef je nog met de hand je memo's uit, gaf dat aan de secretaresse en die typte het dan voor je uit. Nu hadden we een heel intelligente secretaresse en na een zin had ze al door dat het een geintje was. Vervolgens wisselde ze haar letter-bolletje (IBM selectric 1961) met een karakterset voor Grieks en leverde het uitgewerkte verhaal weer aan me terug. Na mijn eerste verbouwereerdheid barste ik in lachen uit. Cool! Goede tegenzet!
Aan die anekdote moest ik meteen weer denken toen ik deze zag:
Deze is heel erg goed in elkaar gezet op basis van uitspraken van Balkellende. Je eerste reaktie is: is het niet  merkwaardig dat het hoofd van onze regering zich hieraan zondigt?  Maar andere politici zijn ook niet anders dan cliché mannetjes. Steeds maar weer diezelfde formuleringen, voornamelijk als dooddoeners. Ze noemen het tegenwoordig "versluierend woordgebruik". want taalgebruik zou je het niet kunnen noemen. Word bites heet het in het engels. Velen ergeren zich hieraan, maar voor mij als oude kretelogie mixert is dit natuurlijk dikke pret. En dan probeer je wat aaneenrijgingen, en geloof me de ramen rinkelden van mijn bulderende lach. Mijn dag was weer prima.

Je kunt zeggen wat je wilt van dit kabinet maar ze zijn wel geniaal in het vinden van ontnappingsformuleringen. Juist, ze vergaderen daar dan enkele weken over. En ze komen er nog mee weg ook, dat is nu echt het grappige ervan. Dat echter daargelaten, aan die aan het geniale grenzende teksten zullen de volgende generaties VWO-ers tijdens hun tekstanalyses nog een vette kluif hebben. Dat is maar toch weer zo.

Nu is er een zogenaamde crisis omdat ze het niet met elkaar eens zouden zijn. Natuurlijk allemaal rethoriek. De journaals staan er stijf van, het halve nederlandstalige internet is overbelast. Twitter stroomt over. En och, het loopt toch weer op een sisser uit.
Alhoewel. Partij corrifeën worden al in stelling gebracht om de scherpe kantjes er van af te vijlen. Juist ja met zo'n zelfde kretelogiemixer.  Alles om Bosch geen gezichtsverlies te laten leiden als het ineens weer 180º draaikonterij wordt. Opvallend is wel dat ex-partijbonzen ineens ergens om af treden, en nemen stellingen in, om later weer in de strijd gebracht te kunnen worden. Je ziet allerlei omtrekkende bewegingen als voorbereiding om, of als het kabinet inderdaad moet inpakken, of de schade zoveel mogelijk te beperken.  Zouden ze het kabinet dan toch willen laten klappen? Of is het een uit de hand gelopen damage control / Contrôle de damage. Wel erg amusant om dat te zien gebeuren. Ik lach me te barsten. ROTFLOL



Geen opmerkingen: